De arbeidsmarkt biedt jongeren die afstuderen geen middelen om de arbeidswereld te verkennen die zijn aangepast aan hun behoeften en gewoonten als 'digital natives'. Uitgaande van deze vaststelling werpt het project FellowNation.com zich op als een "Facebook voor professioneel gebruik", een ruimte voor dialoog en directe uitwisseling van ervaringen tussen pas afgestudeerden, oud-studenten en werkende mensen. Zo "willen we een omwenteling teweegbrengen in een rekruteringssector die nog te veel gedomineerd wordt door de analoge praktijken...

De arbeidsmarkt biedt jongeren die afstuderen geen middelen om de arbeidswereld te verkennen die zijn aangepast aan hun behoeften en gewoonten als 'digital natives'. Uitgaande van deze vaststelling werpt het project FellowNation.com zich op als een "Facebook voor professioneel gebruik", een ruimte voor dialoog en directe uitwisseling van ervaringen tussen pas afgestudeerden, oud-studenten en werkende mensen. Zo "willen we een omwenteling teweegbrengen in een rekruteringssector die nog te veel gedomineerd wordt door de analoge praktijken uit de vorige eeuw", aldus David Verbustel, initiatiefnemer van het project. "Jongeren zijn slecht voorbereid op de uitdaging die komt kijken bij het vinden van een baan en ze vinden op de klassieke jobsites niet de communicatiemiddelen en informatie die hen direct goed van pas zouden komen. Het gaat dan om informatie over loopbaankeuzes, de manier waarop je de juiste werkgever kunt vinden, tips en ervaringen van voorgangers met dezelfde opleiding en dezelfde ambities..." Prioritaire doelgroep: jongeren (18-25 jaar), maar ook de tewerkstellingsdiensten en diensten voor loopbaanoriëntatie van de universiteiten en hogescholen. "Ook zij zijn op zoek naar tools waarmee ze productiever en efficiënter te werk kunnen gaan. Momenteel hebben ze niet de middelen om oud-studenten op te volgen, de evolutie van hun carrière na te gaan, de trends op de arbeidsmarkt vast te leggen..." Het project FellowNation.com verleent absolute voorrang aan het communityconcept. "Terwijl Facebook in de eerste plaats gericht is op het individu, zal de site community-centric zijn." Zodra een "fellow" is ingeschreven, maakt hij deel uit van een (of meerdere) gemeenschap(pen): die van de oud-leerlingen van zijn school, waar hij ook adviseurs inzake loopbaanoriëntatie terugvindt, of die van werkgevers die stroken met zijn ambities. Er bestaan natuurlijk professionele netwerken, maar een netwerk zoals LinkedIn is volgens David Verbustel te elitair en "voorbehouden voor senioren uit de it of de wereld van de financiën. Recruiters gaan er niet op zoek naar jongeren." FellowNation.com zit momenteel in de prototypefase (in samenwerking met IHECS, studenten van de ULB, enkele recruiters en consultants) en zou begin 2012 operationeel moeten zijn. Dan zal David Verbustel op zoek gaan naar enkele overzeese investeerders, kwestie van het project te financieren voor de commerciële ontwikkeling ervan. De site wil gratis blijven voor studenten, academische gemeenschappen en kmo's. De rentabiliteit zou moeten komen van "grote consumenten" (bedrijven, recruiters, consultants, uitzendbureaus) en van de ontwikkeling van apps (serious games, coaching op maat...). Brigitte Doucet