Hoe maak je digitaal entertainment aantrekkelijker? In Hollywood denken ze het antwoord op die vraag gevonden te hebben: hef de beperkingen op de verspreiding van downloads op, en de consumenten zullen massaal films in huis halen. Onder meer Paramount, Warner Brothers, Sony, Toshiba, HP, Cisco en zelfs Wal-Mart zijn bij de operatie betrokken. Het consortium draagt de naam ' Digital Entertainment Content Ecosystem' (DECE).
...

Hoe maak je digitaal entertainment aantrekkelijker? In Hollywood denken ze het antwoord op die vraag gevonden te hebben: hef de beperkingen op de verspreiding van downloads op, en de consumenten zullen massaal films in huis halen. Onder meer Paramount, Warner Brothers, Sony, Toshiba, HP, Cisco en zelfs Wal-Mart zijn bij de operatie betrokken. Het consortium draagt de naam ' Digital Entertainment Content Ecosystem' (DECE). Al sinds mei werken de leden aan een standaard die consumenten moet toelaten om aangekochte videocontent op verschillende apparaten af te spelen, of om films via streaming naar laptops, mobieltjes of andere apparaatjes door te seinen. "Als je ooit Spider-Man 3 gekocht hebt, zou je waar ook ter wereld die film moeten kunnen bekijken, op eender welk toestel", vat algemeen directeur Mitch Singer van DECE het verhaal mooi samen. Het consortium wil daartoe zelfs een 'rechtenhouder' uit de grond stampen, een soort van virtuele bibliotheek waar consumenten al hun digitale video's kunnen bewaren. Het nieuwe initiatief moet een einde maken aan de versnippering van de online filmmarkt. Tot vandaag verhinderen allerhande 'digital rights management'(drm)-systemen dat gebruikers ongeoorloofde legale kopieën kunnen maken van films. Probleem is dat er te veel verschillende drm-technologieën naast elkaar bestaan. Daardoor kunnen digitaal aangekochte films in negen op de tien gevallen niet op alle toestellen bekeken worden. Volgens de grote filmstudio's is die 'incompatibiliteit' één van de grote oorzaken voor het feit dat de online filmmarkt maar niet van de grond komt. Voornaamste afwezige bij het DECE-initiatief, is Apple, dat een eigen drm-systeem hanteert in zijn online winkel iTunes. Ook de filmstudio's van Walt Disney, zoals Pixar, doen niet mee. Zij steunen de technologie van Apple, hoe kan het ook anders. Voor alle duidelijk: het DECE-initiatief is niet de eerste poging om afspraken te maken rond interoperabiliteit. Een tijdje geleden kwam Microsoft nog met zijn 'PlaysForSure'-certifiëring op de proppen voor digitale muziekspelers, als alternatief voor het iPod ecosysteem van Apple. De poging van Microsoft mislukte, onder meer omdat het bedrijf in 2007 zijn eigen muziekspeler 'Zune' op de markt bracht, die zelf niet eens compatibel was met de 'PlaysFor-Sure'-standaard. Andere consortia, zoals de Digital Living Network Alliance (DLNA), proberen al jaren om een gedeeld raamwerk te creëren met minimale technische specificaties voor toestellen in de domotica-sfeer. En zelfs Intel heeft met zijn Viiv-project ooit geprobeerd om hardwareboeren en contentproviders op dezelfde lijn te krijgen. Tevergeefs. De groeiende dominantie van Apple in de digitale wereld heeft dat nu allemaal veranderd. Apple laat zijn gebruikers muziek en video downloaden op in totaal vijf verschillende en vooraf geregistreerde toestellen, en dit via de eigen iTunes winkel, en de door henzelf gebouwde FairPlay drm-software. Intussen gaat de verkoop van dvd's razendsnel naar beneden, en beginnen consumenten zich steeds vaker te wenden tot gratis streaming-sites zoals Hulu.com. Het 'Blu Ray'-formaat wordt dan weer met mondjesmaat opgepikt, omdat de speler en de schijfjes nog relatief duur zijn, en de kwaliteit niet zo veel beter is dan die van de dvd. Het DECE-consortium hoopt de verkoop op te kunnen drijven door de gebruiker een grotere flexibiliteit aan te bieden. Net zoals bij Apple, zullen consumenten de toestelletjes waarop ze hun content willen afspelen, vooraf moeten registreren, maar er zullen minder restricties zijn. "Eén keer aankopen, en daarna overal afspelen, dat is onze verkoopstrategie", aldus nog Micth Singer. "Er is geen enkele andere speler in de markt die zo'n interessant aanbod heeft." Door het creëren van een standaard die het voor de consument gemakkelijker maakt om content af te spelen, hopen de providers ook de piraterij tegen de gaan. Een decimering van de markt, zoals in de muzieksector, wil men kost wat kost vermijden. "Hoe kan je nu succesvol zijn als je al je content afschermt en op alle mogelijke manieren beveiligt?", vraagt Singer nog. "Het is pas wanneer de consumenten daadwerkelijk content kopen, dat het geld binnenstroomt. En dat doen ze alleen als je hen comfort en compatibiliteit aanbiedt." Het DECE-consortium gaat een speciaal logo ontwerpen dat geplaatst zal worden op websites en toestellen, opdat consumenten weten dat die producten compatibel zijn met de DECE-standaard. Op de komende Consumer Electronics Show in Las Vegas, worden alle details over de nieuwe concurrent voor iTunes uit de doeken gedaan.Frederik Tibau