First gaat voor de lange termijn

Ict-dienstverleners staan voor meer dan één uitdaging. Ze moeten de huidige behoeften van klanten afdekken. Tegelijk moeten ze zich voorbereiden op een toekomst die zich maar moeilijk laat voorspellen. First doet dat door de nabijheid van de klant op te zoeken en in te zetten op authentieke medewerkers.

First heet voluit ‘First. IT for business’. “Die naam geeft goed aan waar het bij ons om draait”, zegt oprichter Michel Schrijvers. “Hoe je het ook wendt of keert : ict is nooit een doel op zich. Het gaat om de mensen. First staat voor ict van, met en door mensen.” Het is een visie die in de markt snel weerklank vond. Michel Schrijvers ging in 2008 met First van start. Ondertussen telt het bedrijf tachtig medewerkers, aangevuld met een vijftigtal freelancers. “We selecteren medewerkers op grond van hun authenticiteit”, klinkt het, “eerder dan hun pure ict-kennis. Natuurlijk is de technologie onontbeerlijk, maar even goed is procesinzicht belangrijk, net als communicatie- en presentatievaardigheden.” Schrijvers is geen onbekende in de Vlaamse ict-branche. Na passages bij onder meer Real Software en CODA Financials, besloot hij een eigen bedrijf op te richten. Voortschrijdend inzicht noemt hij het. “Ik heb niet bepaald een klassiek traject afgelegd. Maar First is dan ook geen klassiek bedrijf.”

VOELING MET LOKALE CULTUUR

First biedt detachering en managed services voor kmo’s. Het bedrijf werkt vooral rond Microsoft, zowel infrastructuur als applicaties : van Azure tot SharePoint en Skype for Business. “Onze klanten zijn bedrijven die evolueren. Wij zorgen mee voor de ondersteuning van die evolutie. De spreekwoordelijke ict-partner om de hoek slaagt er niet altijd in de verwachtingen in te lossen, net omdat de klant almaar meer en bredere expertise verlangt.” First staat graag dicht bij de klant. Het bedrijf heeft kantoren in Mechelen en Dilsen-Stokkem, en plant een nieuwe vestiging in Oost-Vlaanderen. “Mensen kopen van mensen”, zegt Michel Schrijvers. “Voeling hebben met de lokale cultuur is in onze business vaak een belangrijke succesfactor.”

Voor een bedrijf als First bestaat de kunst erin kmo’s met een groeipad te ontdekken. Maar hoe herkent het die ? “We zijn vooral op zoek naar klanten die inzien dat ict belangrijk is en die tegelijk begrijpen welke oplossingen ze nodig hebben. We gaan met onze klanten altijd in gesprek. Er moet een menselijke klik zijn. Heel vaak is dat een voorwaarde om het ook op het vlak van de bedrijfscultuur te doen klikken. Daar komt opnieuw dat lokale aspect bij kijken.” Om de vraag naar extra consultants ingevuld te krijgen, stelt First zich zo zichtbaar mogelijk op. “De war for talent is voorbij”, stelt Michel Schrijvers. “De rollen zijn omgedraaid. Het zijn niet langer de bedrijven die op zoek gaan naar talent. Het zijn de ict’ers die kiezen voor welk bedrijf ze willen werken. Je moet er dus voor zorgen dat ze je weten te vinden.”

VOORBIJ DE KORTETERMIJNPRIKKELS

Aan ambitie heeft First alvast geen gebrek. “Tegen 2020 moet onze naam synoniem staan voor ict-dienstverlening aan de Vlaamse kmo”, aldus Michel Schrijvers. “Daarvoor moet onze kritische massa nog verder toenemen. Er is zeker nog ruimte voor meer rendement.” Het bedrijf wil in dat verband onder meer expertise uitbouwen rond. NET. “Het belang van software neemt alleen maar toe, dus uiteraard bekijken we dat.” Tegelijk kan een bedrijf als First niet te ver vooruit plannen. “Over vijf jaar doen we wellicht dingen die we ons vandaag totaal nog niet kunnen voorstellen. Ook dat is een deel van de uitdaging : je daar als bedrijf toch zo goed mogelijk op voorbereiden, onder meer door in te zetten op de soft skills van de medewerkers.”

Als het van Michel Schrijvers afhangt, is First een bedrijf dat zijn oprichter lang zal overleven. “Overgenomen worden ? Dat zou ik niet zien zitten.” Schrijvers tekent voor een echte langetermijnvisie. “Dat zien we in de ict-sector niet vaak meer”, geeft hij toe. “En toch, dat is waar ik in geloof. Voorbij de kortetermijnprikkels kijken en zo een langlopend traject uittekenen.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content