Telefoneren via het internet valt uiteen in twee begrippen: ip-telefonie en voice-over-ip of kortweg voip. Dat is niet hetzelfde. Bij ip-telefonie werken alle toestellen, van de telefoons via de centrales en gateways naar de buitenwereld, via tcp/ip. Bij voip wordt spraak in tcp/ip-pakketjes ingekapseld, maar dat hoeft niet noodzakelijk iets met ip-telefonie te maken te hebben. De voicechat van Microsoft Live Messenger valt immers ook onder voip.
...

Telefoneren via het internet valt uiteen in twee begrippen: ip-telefonie en voice-over-ip of kortweg voip. Dat is niet hetzelfde. Bij ip-telefonie werken alle toestellen, van de telefoons via de centrales en gateways naar de buitenwereld, via tcp/ip. Bij voip wordt spraak in tcp/ip-pakketjes ingekapseld, maar dat hoeft niet noodzakelijk iets met ip-telefonie te maken te hebben. De voicechat van Microsoft Live Messenger valt immers ook onder voip. Als u als bedrijf wil telefoneren via het internet om kosten te besparen, dan kunt u natuurlijk gebruik maken van software zoals een internetsoftphone of Skype, maar dat vereist dat uw gesprekspartner ook zo'n software heeft draaien. Een particulier kan probleemloos van een dergelijke premisse uitgaan, maar een bedrijf niet. Veel van uw klanten en leveranciers zullen met standaardtelefoons (blijven) werken en dus zult u een manier moeten hebben om zelf bereikbaar te zijn via het gewone telefoonnetwerk en om zelf ook nog te kunnen bellen naar zo'n telefoonnummer. Nu moet u voor een adsl- of sdsl-internetaansluiting sowieso een abonnement nemen op een analoge telefoonlijn (meestal toch), dus houdt niets u tegen uw analoge telefoonlijn te houden voor binnenkomende PSTN-gesprekken en uitgaande gesprekken zoveel mogelijk over internet te sturen via voip. (PSTN = Public Service Telephone Network, of het gewone publieke telefoonnetwerk vanBelgacom/KPN.) We bekijken een aantal oplossingen die dit mogelijk maken. De IP Office serie van Avaya wil functionaliteit koppelen aan gebruiksgemak. Zowat alle benodigde componenten voor ip-telefonie zijn zoveel mogelijk in één behuizing ondergebracht. Avaya bezorgde ons het grootste model uit de reeks, namelijk het IP Office model 500. Het gaat om een pizzadoos model van 2 rekeenheden hoog (optioneel inbouwbaar in een 19-inch rek) met vooraan vier uitbreidingsbaaien voor VCM-switches ('Voice Compression Modules' of wat wij normaal een gateway naar het publieke telefoonnet zouden noemen). Verder zitten er aansluitextensies op voor zowel digitale als analoge telefoons. Een netwerkswitch met PoE moet u apart aanschaffen en aansluiten. Het hoofdtoestel is een combinatie van een telefooncentrale en een telefonieserver met routerfunctionaliteit. De server staat op een flashgeheugen en er zijn geen bewegende onderdelen: geen harde schijf en ook geen ventilator. Achteraan is er een aansluiting voor een SmartCard, maar die bevat uw hoofdlicentiesleutel. Er is ook nog een PCMCIA-aansluiting voor een ingebouwde voicemail, maar die wordt vrij zelden gebruikt. Meestal kiezen bedrijven voor geen ingebouwde voicemail, maar draaien ze die extern op een aparte server. Voor dit laatste kunt u dan kiezen tussen VoiceMail Lite of Pro. De Pro-editie bevat de meeste mogelijkheden, maar kost ook meer. Er zijn slechts twee netwerkaansluitingen (waarvan u er een voor een wan-aansluiting kunt gebruiken als u het toestel als breedbandrouter inzet), vandaar dat er een aparte netwerkswitch nodig is om de ip-telefoons aan te sluiten. Voor dit product werkt Avaya met een basislicentie die op basis van het aantal extensies werkt. Voor bepaalde functionaliteiten moet u extra licenties (ook per extensie) bijkopen. Die functionaliteiten hebben meestal te maken met software. Avaya levert namelijk bij een IP Office-centrale allerlei gratis software mee; die is al behoorlijk functioneel. Sommige programma's hebben echter een 'Lite' achter hun naam staan en die kunnen dan enige beperkingen hebben. Avaya verkoopt dan nog 'Pro'-versies en rekent daarvoor wel een licentie per aantal gebruikers aan. Het komt er dus in elk geval op neer dat de prijzenpolitiek van Avaya veeleer aan de beheerkant van de ip-telefonie van toepassing is dan aan de gebruikerskant (buiten de basislicentie dan). Met een IP Office 500 kunt u tot 270 extensies ondersteunen, maar het is wel mogelijk meerdere IP Office centrales te koppelen om tot een maximum van 500 gebruikers te komen. Voor meer gebruikers dan dat raadt Avaya hun grotere systemen met Communication Manager (zie DataNews nr. 16 van 2 mei ) aan. Een IP Office ondersteunt inzake ip-telefoons niet de topmodellen van Avaya zoals die beschikbaar zijn met Communication Manager. Daar wordt wel aan gewerkt. Een willekeurige SIP-telefoon kunt u ook niet gebruiken. IP Office ondersteunt wel SIP-trunking (dus uitbellen naar SIP-bestemmingen), maar geen SIP-eindpunten. Ook daaraan wordt gewerkt, maar dat duurt nog wel even. Niet voor het einde van dit jaar, werd ons meegedeeld, en wellicht zelfs pas ten vroegste halverwege volgend jaar. IP Office ondersteunt IP-DECT (DECT-basisstations met een ip-aansluiting) en draadloze voip via toestellen van SpectraLink die dan onder de Avaya-merknaam verkocht worden. Avaya werkt aan een integratie metGoogle Talk die tegen juli beschikbaar zou kunnen komen. Het eigenlijke beheer gebeurt via IP Office Manager, dat ondertussen aan versie 6.1 zit. Dat is een Windows applicatie met een beheerinterface in meerdere subvensters die u kunt herindelen en herschikken naar wens. De verschillende beheergebieden staan in een uitklapbare boomstructuur en afhankelijk van uw keuze worden meerdere andere vensters voorzien van details. De mogelijkheden zijn omvangrijk en het is eigenlijk niet de bedoeling dat u alles zelf beheert. De partners van Avaya komen alles bij u installeren en configureren. De IP Office Manager ondersteunt meerdere beheerderrollen. De opties die u zelf wilt beheren, kunnen worden afgezonderd zodat u alles wat te specialistisch is gewoon niet te zien krijgt. IP Office Manager is extreem uitgebreid: er zit zowat alles in, van systeemconfiguraties tot gespreks- en uitbelroutes, profileringen en accounting. Monitor is voor de techneuten onder ons: dit programma toont een zeer gedetailleerd journaal van alle activiteit van een gekozen IP Office-centrale. De software Call Status geeft een onmiddellijk overzicht van alle telefoonverkeer van de IP Office-centrale waarmee u het programma contact laat opnemen. U kunt zien welk toestel bezig is, waarmee en hoe lang. Er is een grafiek van verbruikte systeembronnen: erg interessant voor diagnosedoeleinden. Als Avaya deze Call Status nog wat bijwerkt tot het meer op een dashboard lijkt en volledige SIP-ondersteuning voorziet, zijn we helemaal tevreden. Avaya biedt heel wat software bij IP Office, met name ook voor eindgebruikers. Zo is er de Phone Manager waarmee een gebruiker zelf zijn telefoon kan beheren. De gratis Phone Manager Lite biedt een vrij indrukwekkende basisfunctionaliteit. Jammer genoeg kunt u maar 15 snelkeuzes definiëren. Met Pro-editie krijgt u nog veel meer mogelijkheden en zijn verschillende basisfunctionaliteiten sterk uitgebreid. Zo kunt u snelkeuzes in tot tien groepen indelen met per groep honderd correspondenten. De Phone Manager kan trouwens ook als softphone dienen, zodat u hem kunt gebruiken als er geen ip-telefoon aangesloten is. Voor de receptie is er de SoftConsole software. Die geeft een overzicht van alle aanwezige en lopende telefoontjes, met statusoverzichten van alle gebruikers. De receptioniste kan gesprekken en conferenties opzetten via enkele muisklikken en door objecten te verslepen. Speciale informatiebalken geven een erg snel overzicht van alle oproepen die in een wachtrij staan. U kunt tot zestien parkeergebieden gebruiken. Toegang tot de contactenmap van Outlook is ook mogelijk als Outlook op dezelfde pc geïnstalleerd is. Dit is bijzonder fraai allemaal. In de bedrijfswereld is men vaak niet zo tuk op een hosted oplossing voor het ip-telefoniesysteem. Ook al zegt de dienstenleverancier vlot dat "alles volledig gescheiden is", toch zien nogal wat bedrijven dat niet zitten. De hele werking is immers afhankelijk van het systeem op afstand. Faalt dat of faalt uw internetverbinding, dan ligt uw hele telefoonverkeer ook plat. En dat risico is niet onaanzienlijk, aangezien internetverbindingen met QoS-overeenkomst niet beschikbaar zijn. Vandaar dus dat de overgrote meerderheid van de telefonie-aanbieders werkt met lokaal geplaatste servers als telefooncentrale. Dat heeft echter als nadeel, dat het bijwerken van de centralesoftware niet zo eenvoudig is en vaak ook niet kan zonder het hele systeem urenlang uit dienst te nemen. Natuurlijk is dat juist het grote voordeel van een centraal beheerd systeem: updates zijn meteen en zonder oponthoud voor alle klanten beschikbaar. Escaux ontwikkelde met net. PBX een hybride systeem. Het is een opensource ip-telefoniesysteem waarvan het operationele deel bij de klant draait en het centraal beheer bij Escaux ligt. Bij een falende internetverbinding draait het operationele deel gewoon door, alleen kunt u uw telefoonsysteem niet meer beheren (dus niets meer aan de configuratie wijzigen) zolang het beheersysteem onbereikbaar is. Uw telefoonverkeer blijft echter gewoon operationeel. Het operationele deel heet bij Escaux een 'Service Operation Point' of kortweg SOP en dat draait dus bij u in het bedrijf. Het gaat om een gewone pc met daarop Debian Linux en de Escaux SOP-software, gebaseerd op de SIP-compatibele open source telefooncentralesoftwareAsterisk. Escaux heeft Asterisk herwerkt om het hele beheer en de gebruikersdatabase te splitsen en naar het centrale systeem over te brengen. Ook ondersteuning voor in Europa gebruikelijke telefonieapparatuur is toegevoegd. Asterisk ondersteunt standaard immers alleen hardware van Digium en bijvoorbeeld geen isdn-kaarten. Dat moest Escaux dus allemaal voorzien. Voor de duidelijkheid: Asterisk is maar een klein onderdeel van de oplossing van Escaux, er is immers heel wat software bovenop gebouwd. Een SOP-box kan zo'n 1500 gebruikers ondersteunen. Voor meer of voor redundantie kunt u extra SOP's toevoegen. Zo kan het systeem pijnloos doorgroeien tot meerdere duizenden gebruikers. Het centrale systeem is het 'Service Management Platform' of kortweg SMP. SOP en SMP communiceren met elkaar via SSH en HTTP. De verbinding wordt altijd geïnitieerd door de SOP. Daardoor hoeven er normaal geen firewallinstellingen gewijzigd te worden. Alle configuratiebestanden zijn zowel in de SOP als in de SMP aanwezig. U beheert alles via een webinterface in de SMP. Alle gewijzigde configuratiebestanden worden dan geëncrypteerd vanuit de SMP en naar de SOP geüpload. Het beheer is geconsolideerd, zodat meerdere SOP's in een boomstructuur getoond en beheerd worden alsof het er maar een is. Op deze manier behoudt u de voordelen van het centrale systeem: centraal beheer ook vanaf locaties buiten uw bedrijf, gemakkelijke updates, virtueel onderhoudsvrij. Tevens behoudt u ook de voordelen van het lokale systeem. De eigenlijke telefoniewerking gebeurt volledig lokaal. Er worden dus geen gesprekken via het centrale systeem gerouteerd. Zo bent u verzekerd van een maximale werksnelheid zonder last van andere providerklanten. Ook de blijvende werking van het telefonieverkeer via PSTN bij uitval van de internetverbinding is gegaranderd. Naast het centrale beheer houdt de SMP zich ook bezig met bewaking van fouten en prestaties en met back-up en restore van de SOP-configuratie. Wat in real-time moet gebeuren (met name het telefoonverkeer) zit allemaal in de SOP. Ook voor real-timeprocessen benodigde data zit uiteraard in de SOP: voicemail-berichten, audioboodschappen en wachtmuziekjes. Die informatie wordt dagelijks vanuit de SOP naar de SMP geback-upt. Escaux heeft een open source en gratis editie vannet. PBX op SourceForge gezet. Voor de niet-betalende gebruikers stelt Escaux een gratis SMP ter beschikking, alleen is die beperkter in mogelijkheden en prestaties dan de SMP voor betalende klanten. Beide SMP's staan uiteraard in een beveiligd datacenter. U wordt een betalende klant doordat u een dienstverleningscontract afsluit met een van de partners van Escaux en eventueel hardware koopt (zoals een server voor de SOP, netwerkswitches en ip-telefoons). Escaux maakte de hardware-ondersteuning zo uitgebreid mogelijk. Er zit al een hele verzameling SIP-telefoons van uiteenlopende merken in het systeem. Escaux voegt voortdurend ondersteuning voor nieuwe SIP-telefoons toe. Dankzij het centrale beheersysteem is een nieuw toegevoegde telefoon meteen beschikbaar voor alle klanten. Via de dealers van Escaux koopt u het product als een combinatie van hardware (SOP-server, SIP-telefoons, eventueel switches) en diensten (SLA). Escaux heeft drie standaardpakketten: net. PBX Communication Edition, Convergence Edition en Call Centre Edition. Elk van die pakketten omvat hardware, software en diensten. De Communication Edition is de basisvariant met telefonieondersteuning, maar zonder ondersteuning voor telefonieapplicaties. U kunt er wel een onbeperkt aantal gebruikers mee ondersteunen. Bij de Convergence Edition zit er wel ondersteuning voor telefonieapplicaties. Ook heeft die een krachtige callflow-definitie om binnenkomende gesprekken naar eender welke bestemming te routeren. Een naadloze integratie met zakelijke applicaties (bijvoorbeeld Outlook en bepaalde crm-software) is mogelijk dankzij een duidelijke en goedgedefinieerde API. De Call Centre Edition is, zoals de naam al doet vermoeden, de meest uitgebreide. Ze is bedoeld voor telefooncentra en helpdesks. Daar zit dan ook een uitgebreide ondersteuning voor dat soort functies in. U mag denken aan bedragen richting 18 en 36 euro per gebruiker en per jaar voor de Communication en Convergence Edition. Voor de Call Centre Edition staat het niet opgegeven. Zoals reeds eerder aangehaald loopt het hele beheer via een webinterface op de SMP. U moet dus altijd naar smp. escaux.com surfen en inloggen met uw accountgegevens. Dan kiest u de SOP die u wil beheren en ziet u de beheerinterface met pull-downmenu's. Het voordeel van deze aanpak is, dat het beheer echt gecentraliseerd is. U kunt er dus ook aan als u thuis of op hotel zit. De verbinding werkt met een SSL-encryptie, zodat u die dus ook veilig kunt gebruiken. De webinterface is supereenvoudig gehouden omdat men die wilde kunnen aanspreken met zowat eender welke webbrowser op eender welk platform. De exacte inhoud van de zichtbare menu's is uiteraard afhankelijk van of u ingelogd bent als beheerder of als gebruiker. Een gebruiker kan alleen maar zien en veranderen wat voor hem of haar specifiek van toepassing is, en niet wat systeembreed is. Een beheerder kan alles zien en veranderen. Escaux biedt heel wat functionaliteit. Een speciale inlog geeft de gebruiker een net. Desktop met daarin een 'Rich Presence' waarbij die presentie-informatie zowel automatisch (informatieve presentie via geautomatiseerde statusondervragingen) als intentioneel (door de gebruiker gedefinieerd) kan worden samengesteld. Zo kan een gebruiker bepalen wie hem op welke manier en wanneer kan contacteren. De automatische bijwerking is heel gesofisticeerd; alle beschikbare informatie kan effectief worden benut. Zo kan de status van een gebruiker worden bijgewerkt aan de hand van Bluetooth-nabijheidsdetectie. De gebruiker kan hiervan uiteraard nog afwijken door de intentionele informatie die hijzelf verstrekte. Escaux biedt een indrukwekkend product gezien de mix van hosted diensten voor het beheer, de gebruikerservaring (net. Desktop met presence/UC) en lokale server(s) tegen een zeer competitieve prijs. Alles is een service of dienst: de software, back-up en noodherstel, plus probleembewaking. Het systeem is gebruiksvriendelijk en ondersteunt een indrukwekkende waaier aan SIP-telefoons. De oplossing HiPath OpenOffice ME (dit laatste staat voor 'Medium Edition') van Siemens is een alles-in-éénproduct voor de kmo. Siemens vertrekt van één basisappliance met daarin vier uitbreidingsbaaien voor gateway's en aansluitingen naar analoge telefoons (digitale worden niet ondersteund). Een PoE-netwerkswitch zit niet ingebouwd; die moet u nog zelf toevoegen. Het systeem biedt een conferentiedienst met klik-en-sleep, voicemail, messaging (zowel IM als fax) en 'Fixed Mobile Convenience'. Dat is een mobiliteitsoplossing waarbij ook gsm's gebruikt kunnen worden als kantoortelefoon. Draadloze voip en presentie-ondersteuning met Outlook-integratie is ook voorzien. HiPath OpenOffice ME is bestemd voor ondernemingen van 20 tot 150 gebruikers. Behalve deze ene appliance hebt u geen andere servers nodig, maar uitbreidbaar is het ook niet echt. Als u meer dan 150 gebruikers wil ondersteunen, moet u een van de grotere systemen van Siemens hebben. Naar wij begrijpen is er geen gemakkelijk upgrade-pad voorzien. De appliance heeft 4 Gigabit lan-aansluitingen, één Gigabit wan- en één Gigabit DMZ-aansluiting, een usb-aansluiting en nog drie uitbreidingsbaaien vrij. U kunt tot 150 ip- of analoge gebruikers ondersteunen en tot 240 netlijnen (B-kanalen). Siemens biedt een 'grace'-periode van 30 dagen voor alle functionaliteit: dat wil zeggen dat u vertrekt met een systeem waarvan alle functies ingeschakeld zijn en die kunt u dan 30 dagen lang uitproberen. Na deze evaluatieperiode moet u een basislicentiepakket aanschaffen om verder te kunnen werken. Zo'n basislicentie bestaat uit 15 comfortgebruikerlicenties, 5 'comfort plus'-gebruikerlicenties, vier mediastroomkanaallicenties en een interfacelicentie voor deCSTA-applicatie, plus een ongelimiteerde SIP-trunking. Een comfortlicentie omvat het gebruik van MyPortal, de webinterface voor client-pc's, alle data-, netwerk- en spraakdiensten. Daaronder valt onder meer voicemail, presentie-verwerking met één telefoonnummer voor in- en uitgaand verkeer, conferentiegesprekken, integratie met Outlook, een persoonlijke telefoonbeantwoorder, logboek, instant messaging, persoonlijke notificaties, pop-ups met statusinformatie, zoeken in adressenlijst en belfavorieten. Een 'comfort plus'-licentie bevat al het voorgaande en voegt daarbij nog een persoonlijke fax-bus, integratie met uw gsm en beheer van de conferentieserver. Voor toevoeging van een gatewaymodule met extra isdn- of analoge lijnen zijn geen extra licenties vereist. Siemens gebruikt standaardprotocollen als SIP, CSTA en XML. De appliance draait onder Linux (een gecondenseerde en verharde SuSE) en gebruikt Java voor het webportaal. De presentie-applicatie met UC-ondersteuning heet OpenScape Office. Als ip-telefoons ondersteunt deze OpenOffice ME alleen de OpenStage-telefoons van Siemens en niet de OptiPoint-reeks. Dat werd ons bij de demo althans verteld door mensen van Siemens. In de documentatie die we kregen staan echter wel degelijk verschillende OptiPoint-modellen vermeld. Buiten Outlook is inzake integratie geen enkel ander product ondersteund. Met een productnaam als OpenOffice hadden wij nochtans integratie met OpenOffice. org en Thunderbird of Evolution verwacht. In het eerste kwartaal van 2009 zou er wel een integratie met Lotus Notes komen (dat is tegenwoordig immers ook open source). U beheert het hele systeem met een webinterface. Die is niet zo eenvoudig dat iedereen daar zomaar mee aan de slag kan. Siemens voorziet via zijn partners de benodigde opleiding. Er kunnen meerdere beheerders met verschillende rollen worden aangemaakt, zodat de interface voor de vaakst voorkomende beheertaken (telefoon- en nummeradministratie) vrij eenvoudig kan worden gehouden. Op zich is het beheer vrij eenvoudig in elkaar gezet. Bovenaan is een hoofdmenu zichtbaar en elke rubriek splitst zich uiterst links uit in een aanklikbaar submenu. Elke submenurubriek komt rechts uit in een serie in te stellen parametergroepen die elk voorzien zijn van een ruime omschrijving voorafgegaan door een 'edit'-knop. Als u op zo'n 'edit'-knop klikt, opent zich een nieuw venster met daarin een configuratiewizard. Nu zijn die wizards niet zo voor de hand liggend als wat we doorgaans gewend zijn, maar toch eenvoudig genoeg dat er volgens ons niet veel opleiding voor nodig is om er zich mee vertrouwd te maken. Gebruikers kunnen de webinterface MyPortal gebruiken om hun eigen gegevens te beheren en om zowat alle spraak-, telefonie- en faxfunctionaliteit volledig ter beschikking te hebben. Uiteraard kan dat ook via OpenStage-telefoons. Als uw gebruikers sowieso een pc bij zich hebben, kunt u wat geld besparen door ze gebruik te laten maken van de OptiClient-softphone en ze dan bijvoorbeeld een losse usb-telefoonhoorn te laten gebruiken. Draadloos kunt u werken met Gigaset en optiPoint wlan-telefoons. De integratie met Outlook zorgt voor het opnemen van conferenties in uw kalender. U kunt het systeem ook vrijwel volledig bedienen vanuit Outlook zonder dat u MyPortal moet openen: erg handig. Waar andere ip-telefooncentrales op basis van Linux gebouwd worden, koos het Duitse Swyx resoluut voor Windows. De basis van het ip-telefoniesysteem is SwyxServer, dat bovenop een Windows 2000 of Windows 2003 server draait. Het gaat dus om software en u zorgt zelf voor de benodigde Windows Server. Swyx raadt zelf ip-telefoons uit de Siemens optiPoint-serie aan en levert die ook onder eigen naam, maar er zijn nog andere keuzes mogelijk. Swyx heeft een lijst van ip-telefoniehardware die door hen getest is. Een toestel dat niet op deze lijst staat, kan mogelijk toch werken. Swyx levert ook uitbreidingskaarten voor uw Windows Server om telefonie via isdn of analoge lijnen mogelijk te maken. Daarvoor is er geen alternatief. U kunt alleen de Swyx hardware gebruiken. Voor de rest hebt u enkel licenties nodig voor de functionaliteit die u wil gebruiken. Vandaar dat Swyx zich sterk maakt dat u na aanschaf van hun systeem nooit meer een nieuwe telefooncentrale zult kopen: alle uitbreidingen gebeuren immers door het aanschaffen van softwaremodules of extra licenties. Afhankelijk van de grootte van uw onderneming kunt u alle Swyx software op één server draaien, of allerlei onderdelen splitsen over meerdere computers. Zo zou u een aparte pc voor de SwyxGate kunnen gebruiken, die de communicatie met de traditionele telefoonnetwerken (pstn of isdn) verzorgt. SwyxServers van verschillende locaties kunnen samenwerken. De verbinding tussen die servers heet dan een SwyxLink (in feite een H. 323-verbinding). De eerder genoemde Siemens optiPoint ip-telefoons kregen Swyx-specifieke firmware die wel nog steeds door Siemens geschreven werd. De Swyx-telefooncentrale kent ze dan ook alleen maar onder de naam SwyxPhone. Het modelnummer van die SwyxPhones is overigens niet hetzelfde als dat van Siemens en dat is volgens ons een beetje verwarrend. Een Siemens optiPoint 410 en 420 komt bijvoorbeeld overeen met een SwyxPhone L420S en L540. Verkrijgbare opties voor de Swyx centrale zijn bijvoorbeeld een tekst-naar-spraakmodule, SwyxFax (faxmodule) en Extended Call Routing (voor zeer complexe oproepschema's). Er is ook een mobiele extensie om gsm's aan het telefoonsysteem te koppelen. Hoewel SwyxWare op het eerste gezicht goedkoop lijkt in vergelijking met de concurrentie, houdt u bij voorkeur in gedachten dat het licentieschema omvangrijk is. Voor de basisfunctionaliteit hebt u al heel wat licenties nodig: een SwyxServer licentie, spraakkanaallicenties, gebruikerslicenties, eventuele optiepaklicenties, CTI-licenties (CTI = Computer- en Telefonie-Integratie), eventuele SwyxFax-licenties (zowel voor gebruikers als voor faxkanalen). Op die manier kan het prijsplaatje flink oplopen. Swyx is helemaal Windows-centrisch. Het beheer gebeurt zelfs met een MMC-module. Daardoor presenteert de beheersoftware zich op dezelfde manier als vrijwel alle andere beheertools in Windows en is het ook vanaf een andere pc bruikbaar. Wijzelf geven de voorkeur aan webbeheer, omdat dan op de beheer-pc niets anders dan een webbrowser nodig is. Nu is er wel een webbeheer aanwezig bij de SwyxServer, maar dat is veeleer beperkt en vooral bedoeld om gebruikers in staat te stellen de telefoonconfiguratie en hun eigen gegevens te bewerken (voor zover toegestaan, natuurlijk). Integratie met Outlook is mogelijk als dat tenminste geïnstalleerd is op de SwyxServer. Het systeem kan dan gebruik maken van kalendergesteund oproepbeheer. Voor de benodigde database kunt u een reeds in uw bedrijf aanwezige SQL Server gebruiken of de meegeleverde MSDE of SQL Server Express 2005. De beheerinterface toont, zoals gebruikelijk bij MMC, uiterst links een uitklapbare boomstructuur en rechts daarvan het detailpaneel dat bij de aangeklikte keuze hoort. De hoofdboom bestaat uit SwyxWare en Services. Die laatste is gewoon de lijst van onder Windows draaiende diensten zoals u die ook in het systeembeheer van Windows terugvindt. SwyxWare bestaat uit alle SwyxServers die door deze beheermodule beheerd worden. Rechts klikken op zo'n menutak en eigenschappen kiezen toont een tabbladvenster met alle mogelijke instellingen. Er is online hulp, maar net zoals de beheerinterface zelf alleen in het Engels. De clientsoftware (softphone e.d.) is wel in de taal van de gebruiker beschikbaar, en ook de gesproken boodschappen van de telefoonserver kunnen in de taal van de gebruiker (Engels, Duits, Frans, Nederlands en Russisch worden momenteel ondersteund). De functionaliteit van SwyxWare is erg uitgebreid en kan zich meten met de concurrentie. U moet alleen de licentiepolitiek en de Windows-centriciteit tegen die concurrentie afwegen. Rekening houdend met prijs en functionaliteit, zijn we het meest gewonnen voor het systeem van Escaux. Dat geeft u bovendien een zeer ruime keuze in SIP-telefoons van allerlei merken, terwijl u bij de concurrentie meestal op één of twee uitzonderingen na vastzit aan het eigen merk. Johan Zwiekhorst