Voip zit behoorlijk in de lift, ook voor kleine en middelgrote bedrijven. Waar eind 2006 slechts 15 procent van alle telefonieverkopen in ons land voip-gebaseerd was, was dat eind 2007 ruim 36 procent. En eind dit jaar zal het uiteraard nog meer zijn. In het eerste deel van deze test concludeerden we dat de oplossing van Escaux rekening houdend met prijs en functionaliteit als winnaar uit de bus kwam. Van de meer traditionele telefoniesystemen waren we het meest onder de indruk van de oplossingen van Avaya en Siemens, maar die zijn dus wel een flink stuk duurder. Moeten we onze conclusie wijzigen omwille van de hier geteste oplossingen van Aastra (Ascotel 300), Belgacom (Integrated Telephony Services), Mitel (3300 CXi) en Linugen (SipCat)?
...

Voip zit behoorlijk in de lift, ook voor kleine en middelgrote bedrijven. Waar eind 2006 slechts 15 procent van alle telefonieverkopen in ons land voip-gebaseerd was, was dat eind 2007 ruim 36 procent. En eind dit jaar zal het uiteraard nog meer zijn. In het eerste deel van deze test concludeerden we dat de oplossing van Escaux rekening houdend met prijs en functionaliteit als winnaar uit de bus kwam. Van de meer traditionele telefoniesystemen waren we het meest onder de indruk van de oplossingen van Avaya en Siemens, maar die zijn dus wel een flink stuk duurder. Moeten we onze conclusie wijzigen omwille van de hier geteste oplossingen van Aastra (Ascotel 300), Belgacom (Integrated Telephony Services), Mitel (3300 CXi) en Linugen (SipCat)? Het uit Canada afkomstige Aastra is een telecomproducent die al enkele jaren meegaat, maar bij ons nog niet zo heel bekend is. Het bedrijf produceert gewone telefoon- en voip-producten. Er is ondersteuning voor analoge, isdn- en digitale telefoons. Vanzelfsprekend moedigt Aastra het omarmen van ip-telefonie aan en is het eigenlijk de bedoeling dat u overal ip-telefoons plaatst, ook draadloos via wifi-mobieltjes of DECT-ip handsets. Aastra kan zijn oplossing ook integeren met Microsoft Outlook/Exchange omgevingen. De basis van de hele telefooninstallatie zoals Aastra die voorstelt voor kmo's is de 'Ascotel Intelligate' appliance. De naam verwijst nog naar Ascotel, een bedrijf dat door Aas-tra overgenomen werd. Voor ons verlanglijstje raadt Aastra de A300 appliance aan en die ondersteunt tot maximum 50 gebruikers. Om een telefoniesysteem uit te bouwen hebt u naast de appliance meestal nog een PoE-netwerkswitch nodig en uiteraard de benodigde ip-telefoons. Aastra gebruikt zoals de meeste van hun concurrenten een bedrijfseigen laag samen met SIP om alle mogelijke functionaliteit te voorzien. Dat sluit helaas wel uitwisseling van apparatuur met andere merken uit. Desgewenst kunt u wel een vreemd SIP-telefoontoestel opnemen in uw netwerk, maar dan krijgt u slechts basisfunctionaliteit en van geen kanten wat mogelijk is met een Aastra ip-telefoon. Aastra gebruikt overigens standaard AES-encryptie voor alle netwerkverbindingen tussen telefoons en appliances, want hen interessant maakt voor bankfilialen en verzekeringskantoren die zo'n encryptie immers als norm hebben. Aastra werkt met partners voor de verkoop en ondersteuning van hun producten. Een van hun dealers zal dus de hele telefonie-installatie in uw bedrijf installeren en configureren. Als u een netwerk- of systeembeheerder in huis hebt, kunt u de optionele beheersoftware AIMS aanschaffen om het beheer zelf te doen. AIMS is een Windows-applicatie die een spreadsheet-achtige interface gebruikt om u door heen alle opties en parameters te loodsen. Aastra biedt een ip-telefoniefunctionaliteit die meer dan voldoende is voor de behoeften van de kmo. Hun technologische ontwikkeling lijkt echter wat achter te lopen op die van hun concurrenten. Zo is Aastra nog steeds bezig met de ontwikkeling van de eerste aarzelende stapjes richting Unified Communications, terwijl de concurrentie al meerdere versies van dergelijke producten achter de rug heeft. Nu neemt dat in kmo's niet zo'n vlucht als in grote bedrijven, maar de interesse is er wel en groeit. Op dit moment heeft Aastra al een vrij goedwerkende integratie met Outlook en Exchange waardoor telefoonmeetings ingepland kunnen worden en een dubbelklik op de afspraak kan dan de telefoonsessie starten. Er zijn nogal wat mensen die voip zien als een ontsnapping aan Bel-gacom, maar Belgacom is als tele-fonieleverancier natuurlijk ook niet blind voor ontwikkelingen in de markt en werkt dus al geruime tijd aan het integreren van voip in de eigen producten en diensten. 'Integrated Telephony Services' of kortweg ITS is een gehoste ip-telefonieoplossing van Belgacom bedoeld voor bedrijven. De telefooncentrale draait bij Belgacom in een beveiligd datacenter en heet 'ITS Call Server'. Omdat Belgacom de verbindingskwaliteit van begin tot eind wil kunnen controleren en garanderen, eist het dat u voor voip gebruik maakt van een Belgacom adsl-lijn en een door Belgacom goedgekeurde of geleverde router met geïntegreerde kwaliteitscontrole (QoS) voor voip. In feite moet de router in staat zijn een virtuele tunnel voor het voip-verkeer te gebruiken naast het gewone internetverkeer. Dit is dezelfde eis als die voor Belgacom TV. De gebruikte routers zijn van Thomson of van Philips (3-Play en BeBox). Desgewenst kunt u alle apparatuur van Belgacom huren en alles in een maandelijks bedrag betalen, maar kopen kan dus ook. Het Belgacom-deel van het wan dat voor betrouwbare voip instaat en waar uw router een tunnel naartoe opent voor het voiceverkeer heet 'Explore'. De verbinding is beveiligd en geëncrypteerd. Voor het telefoonverkeer hebt u geen telefoonlijn meer nodig als u dat niet wenst, de xDSL-verbinding volstaat. Zoals eerder aangehaald hebt u een Belgacom xDSL-abonnement en de door Belgacom verkochte of verhuurde router nodig voor de verbinding. Deze strenge eisen stellen Belgacom in staat een zeer hoge verbindingskwaliteit te leveren met G.722 hoge-kwaliteitsspraak. Belgacom levert ip-telefoons en ATA's (analog telephony adapter) van Linksys en Cisco, maar DECT/SIP-toestellen en gsm/SIP-toestellen zijn ook beschikbaar. Belgacom heeft alle functionaliteit voor het voip-systeem onderverdeeld in pakketten waarop u zich kunt abonneren. U begint met het basispack en kunt dat naar wens aanvullen met een 'Administrator Pack', 'Call Cen-tre Pack', 'Receptionist Pack', 'Automated Attendant Pack' (IVR), of het 'Productivity Pack'. Dat laatste omvat onder meer integratie met Microsoft Office en meer bepaald Outlook en Internet Explorer. Het gaat om plug-ins die u vanuit die applicaties toegang geven tot de telefoonfuncties. Omdat de software van Belgacom (in feite ontwikkeld doorBroadSoft) onderling netjes met XML communiceert, kan integratie met vrijwel alle bekende applicaties voorzien worden. Met Salesforce.com is het nu al mogelijk, en er wordt gewerkt aan integratie met SAP. Voor het beheer geeft Belgacom u toegang tot een webinterface. Gebruikers kunnen daar hun eigen configuratie mee bekijken en veranderen, maar een beheerder kan ook groepsconfiguraties samenstellen. Voor het starten van het oproepbeheer is er Java nodig, de rest werkt met standaardbrowsers zoals IE, Firefox of Opera. Het webbeheerportaal is overigens hetzelfde voor een gewone gebruiker als voor een beheerder, het is de inlog die de rol bepaalt. In vergelijking met sommige andere systemen ziet het beheerportaal van Belgacom er wel erg simplistisch uit. Dat is bedrieglijk, want onder de ogenschijnlijk eenvoudige menustructuur gaan soms heel wat opties schuil. Voor een groep kunt u profielen, resources (apparatuur e.d.), diensten, belplannen en hulpmiddelen beheren. Gebruikers krijgen het beheer over hun eigen profiel, inkomende en uitgaande oproepen, belbeheer en -planning, clientapplicaties, berichtjes en hulpmiddelen. Een verrassing was dat het bedrijfstelefoonboek onder 'hulpmiddelen' zit. Belgacom rekent er sterk op, dat u de ip-telefoon samen met uw pc zult gebruiken. Mogelijk verdwijnt de losse telefoon helemaal in de nabije toekomst en zal er gebruik gemaakt worden van een losse hoorn, headset of oortje voor wat meer privacy. Dat verklaart waarom Bel-gacom niet erg hard gewerkt heeft aan het voorzien van alle mogelijke functionaliteit op de ip-telefoons. Er worden een aantal merken en modellen ondersteund, en die hebben geen door Belgacom voorgeprogrammeerde functietoetsen. Een vaak voorkomend bevel zoals 'follow me' of 'pick-up' zou u via de telefoon met een sternummercode moeten opgeven. Zoiets is bij andere merken alleen als noodmaatregel voorzien, bijvoorbeeld om menufuncties te kunnen kiezen met een analoge telefoon via een ATA. Omdat Belgacom er immers vanuit gaat dat u alle telefoonopdrachten via uw pc gaat opgeven, vonden ze het niet nodig die opdrachten allemaal in de telefoon te voorzien. Op uw pc start u gewoon de 'Call Manager' op (een Java-applet) en daarmee kunt u dat wel allemaal en heel gemakkelijk. Er is ook een integratie met Outlook zodat u telefoongesprekken kunt starten en in uw agenda als meetings opnemen met behulp van het contacten-beheer. Belgacom heeft ook gespecialiseerde applicaties, zoals een receptionistenapplicatie en callcenter-software. Linugen is een Antwerpse kmo die zich specialiseert in het ontwerpen en verkopen van Linux- en GPL-gebaseerde bedrijfsoplossingen. Sipcat is hun voip-oplossing. Het gaat om een ip-telefooncentrale in de vorm van een op CenteOS (Red Hat) Linux en Asterisk gebaseerde opensourceoplossing. Linugen ontwikkelde er een nieuwe beheer- en gebruikersinterface voor met het doel die zo transparant en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Een versie van Sipcat die maximaal vier gebruikers ondersteunt, kunt u gratis downloaden en gebruiken. Boven vier gebruikers moet u ervoor betalen. Sipcat staat downloadbaar als een ISO-bestand dat u gewoon op een cd-r kunt branden. Ook voor de gratis versie geeft Linugen 30 dagen gratis ondersteuning. Desgewenst kunt u ook een appliance (rek- of desktopmodel) van Linugen kopen met Sipcat erop voorgeïnstalleerd. En als u helemaal niets zelf wil draaien, kunt u zich ook nog abonneren op Sipcat Online, een volledig gehoste oplossing. De Sipcat telefooncentrale kent geen opties: alle voorziene mogelijkheden zijn standaard altijd geactiveerd. Bellen naar noodnummers is standaard uitgeschakeld, tenzij u Sipcat in uw eigen lokalen draait en er een analoge of isdn-kaart met aansluiting op het openbare net aanwezig is. Linugen biedt zelf geen voorzieningen voor in- of uitbellen via SIP en dus ook geen nummeroverdraagbaarheid of SIP-inbelnummers. Daar hebt u een SIP-provider voor nodig. Linugen gebruikt voor demo'sVoipBuster. Om een volledige functionaliteit te bieden, moet Sipcat vertrouwd zijn met de SIP-telefoon die u zou kiezen. Linugen heeft een behoorlijke grote lijst standaard ingebouwd (een vergelijkbare lijst hebben we tot dusver alleen bij Escaux gezien). Er is ook een 'generische telefoon'-keuze voor een niet-ondersteund toestel. Linugen kan u, indien gewenst, ook SIP-telefoons leveren. Linugen vertelt ons dat hun klanten Snom op prijs stellen omdat het een van de weinige ip-telefoons is die ook Frans, Nederlands en Duits kan babbelen met de gebruiker. De meest gebruikelijke opstelling is een Sipcat-server of -appliance in uw eigen lokalen, aangevuld met SIP-telefoons in hardware of software naar behoefte. U beheert alles via een webinterface. Zodra de SIP-telefoons geregistreerd zijn in de centrale, kunt u ook allerlei instellingen van die telefoons vanuit de webinterface van de centrale aanpassen. De allereerste netwerkinstelling van de SIP-telefoon moet u natuurlijk wel op het toestel zelf uitvoeren. Linugen bemoeit zich niet met uw internetaansluiting en de kwaliteit van uw verbindingen via het internet. Dat moet u zelf doen. Uitbellen kan ofwel via het openbare net of met behulp van SIP-trunks via het internet. De licenties die u van Linugen aankoopt zijn eenmalig: na het eerste jaar moet u alleen een onderhoudscontract bijbetalen. Sipcat maakt volledig gebruik van XML en kan daardoor vrij makkelijk vanuit uw software aangesproken worden. Linugen verstrekt u daar alle informatie voor; Het webbeheer van Sipcat kunt u op voorhand uitproberen via eendemo op de Sipcat-website. Linugen heeft dat webbeheer vrij eenvoudig gehouden met slechts vier hoofdrubrieken in tabbladen: Beheer, Configuratie, Status en Rapporten. De startpagina toont de meestgebruikte functies plus een statusoverzicht van het telefoonverkeer en de configuratie. Elk tabblad splitst zich uiteen in meer keuzemogelijkheden en daarbij krijgt u dan zowat alle functionaliteit die u mag verwachten van een moderne voip-centrale. Functionaliteit zoals voicemail en faxondersteuning zijn hier geen bij te betalen opties maar zitten standaard ingebouwd. De Canadese telecommunicatieproducent Mitel bestaat sinds 1973 en heeft wereldwijd een vrij goede reputatie, al zijn ze hier wat minder bekend dan de gebruikelijke grote namen. Mitel verkoopt al enkele jaren een telefonie-oplossing voor kmo's die gebaseerd is op een alles-in-een-appliance of 'controller' die al het werk doet en een heel gamma ip-telefoons. De ip-telefoons van Mitel praten via een bedrijfseigen netwerkprotocol dat Minet heet met de telefonieserver. Ze praten echter ook SIP, en u kunt in het systeemmenu van de telefoon omschakelen tussen SIP en Minet. In SIP-stand kunnen ze echter niet meer werken met de Mitel kmo-controller. De controller zelf kan wel telefoongesprekken via SIP en het internet tot stand brengen, maar Mitel is er duidelijk van uitgegaan dat de meeste kmo's meer interesse hebben in het behoud van hun huidige telefonie-aansluitingen. Vandaar dat er een uitgebreide ondersteuning aanwezig is voor isdn (zowel BRI als PRI) en uiteraard ook analoge lijnen. Deze kmo-oplossing van Mitel is bruikbaar voor bedrijven tot hoogstens 150 telefoongebruikers. Een oplossing met een Mitel 3300 CXi controller en de benodigde ip-telefoons zal zeker niet de goedkoopste zijn die hier besproken wordt. Mitel wil dan ook niet concurreren met budgetoplossingen. Zij garanderen dat hun kmo-oplossing even betrouwbaar werkt als de vroegere telefonieoplossingen. Het feit dat alles gebaseerd is op ip, zorgt dat een en ander naar de toekomst toe verzekerd is. De Mitel 3300 CXi controller is een alles-in-éénappliance met zowel telefoniegateways, internetaansluiten als een complete tele-fonieserver aan boord. U kunt hem desgewenst ook gebruiken als breedbandinternetrouter. Vooraan zitten alle netwerkaansluitingen: wan en Gigabit lan, maar ook zestien Fast Ethernet aansluitingen met 'Power over Ethernet'-ondersteuning. Daardoor hebt u dus voor de aan te sluiten ip-telefoons geen aparte voedingsadapter nodig. Mitel voorziet een webbeheerinterface. U moet daarvoor verplicht Internet Explorer 6 of hoger gebruiken, Mitel ondersteunt Firefox niet en bij navraag bleek het ook niet gepland te zijn. Nadat u ingelogd bent, ziet u alleen waartoe u toegang hebt en gerechtigd bent. Er zijn drie hoofdbeheerrubrieken: bureaubladbeheer, groepsbeheer en systeembeheer. Systeembeheer is uiteraard bedoeld voor netwerk- en systeembeheerders van een bedrijf, als die er zijn. Dat zijn alle zeer technische instellingen en parameters. Groepsbeheer stelt u in staat configuratiewijzigingen voor de telefoons en de instellingen van gebruikservaring voor meerdere gebruiker tegelijk in te stellen, en met bureaubladbeheer kan dat voor één gebruiker (doorgaans degene die ingelogd is). Bij de ip-telefoons staan in het centrum een reeks geëtiketteerde functietoetsen en met de webbeheerinterface (en ook via de telefoon zelf, maar dat is ingewikkelder) kunt u die toetsen zelf van allerlei functies voorzien. Rechts daarvan is het gebruikelijke numerieke toetsenblok zichtbaar, samen met enkele zeer gebruikelijke toetsen voor telefoonverkeer. Eigenaardig genoeg staat daar geen herkiestoets bij: die zult u desgewenst zelf moeten bijvoegen op een van de functietoetsen. Voicemail is niet standaard voorzien; dat is een bij te betalen optie. Inzake telefoons biedt Mitel heel wat: DECT-ip-combinaties, ip-telefoons met DECT-hoorn als optie, gsm-ip-combinaties van Nokia, en nog veel meer. De bekende telecombedrijven leveren de duurste installaties, maar ze leveren wel hoge kwaliteit en ontzettend veel functionaliteit. Veel van die functionaliteit vereist wel bij te betalen licenties. De kapers op de kust zijn de kleine 'garnalen' met oplossingen gebaseerd op open source. Die zijn erg goedkoop, maar bieden bijlange niet zoveel functionaliteit als de gesloten systemen. De beste koop blijft naar onze mening nog steeds het systeem van Escaux. Het is het goedkoopst van allemaal en biedt functionaliteit die vergelijkbaar is met de gesloten systemen maar met een zeer grote keuze in ip-telefoons. Johan Zwiekhorst