"Zo'n acht jaar geleden zijn we begonnen met een vernieuwingscampagne voor de website waar onze klanten onder meer bestellingen konden plaatsen", zegt Wesly Van Cleempoel, IT manager bij Duvel Moortgat. "Op dat moment was low code heel even in the picture, maar we hebben het niet gedaan."
...

"Zo'n acht jaar geleden zijn we begonnen met een vernieuwingscampagne voor de website waar onze klanten onder meer bestellingen konden plaatsen", zegt Wesly Van Cleempoel, IT manager bij Duvel Moortgat. "Op dat moment was low code heel even in the picture, maar we hebben het niet gedaan." Het team koos toen voor de klassieke 'full stack' op het Angular2 platform. Ze liepen echter al snel tegen de limieten daarvan aan. "Dat was duur om op te zetten," zegt Van Cleempoel, "en je moet vrij vaak security-updates installeren. Al bij al was het veel onderhoud, en ik heb daar het team niet voor." Twee jaar later kwam er dan een nieuwe overheveling. "Daar hebben we besloten het anders te doen", zegt Van Cleempoel. Duvel Moortgat koos intern voor een strategie richting microservices, waarbij elk stukje communicatie, eens ontwikkeld, kon worden hergebruikt in verschillende diensten. "Een order plaatsen in de ERP, dat moet via de website kunnen, maar ook via API en meer", geeft hij het voorbeeld. Ondertussen was de lowcodemarkt bovendien een pak meer matuur, en besloot Duvel in zee te gaan met Outsystems. "We wilden microservices leveren met een redelijk klein team, en dat was de manier om dat te doen," zegt Van Cleempoel. Outsystems belooft zo'n 300% sneller te gaan dan traditioneel development. "Die eerste portal die we bouwden, dat ging niet gek veel sneller dan de full stack development," zegt Van Cleempoel, "maar vanaf dan zijn we wel tijdswinst beginnen te maken, omdat veel van wat we hadden opgebouwd herbruikbaar was. We hebben sindsdien verschillende portals voor verschillende doelpublieken gebouwd, waaronder een app waarmee cafés bestellingen kunnen plaatsen." "Voor portalen in het algemeen is Outsystems een goede oplossing", zegt Thomas Verhaeghe van Outsystems. "Zowel naar klanten toe als intern. Als er gegevens uit een database moeten worden gehaald en gepresenteerd aan de eindklant, kan je dat op deze manier snel bouwen." Hier helpt het alvast dat Duvel een bijdetijdse IT heeft. "We gebruiken onder meer Business Central en Salesforce voor onze planning en klantendata. Ons datawarehouse is bovendien gestandaardiseerd in de cloud," zegt Van Cleempoel. "Onze portals kunnen gegevens uit het CRM-systeem makkelijk combineren met planning om bijvoorbeeld klanten informatie te bezorgen waarmee zij welingelichte keuzes kunnen maken over de bestellingen die ze willen plaatsen." De portaalprojecten worden intern beheerd door twee mensen, waarvan één fulltime. "De security-updates en het onderhoud, ook voor updates van bijvoorbeeld Android, wordt door Outsystems geregeld", zegt Van Cleempoel. "Daar moeten we zelf geen tijd meer in steken, wat het IT-team ook meer flexibiliteit geeft." Of het lastig is voor IT'ers om met een wat alternatiever technologieplatform te werken, wilden we nog weten. "De leercurve was langer dan verwacht," zegt hij. "We hadden gehoopt sneller te kunnen gaan, maar je moet daar een beetje in komen. Het is een nieuwe manier van denken." Waar veel programmeurs opgeleid zijn om heel low level te denken, is hier het grotere plaatje belangrijker, en hoe u zoiets structureert. "Vanaf het tweede project ging dat beter", merkt Van Cleempoel op. Ook de instapprijs was nog een belangrijk punt. "Gelukkig zag het management hier het potentieel van in. Hoe meer je het systeem gebruikt, hoe efficiënter, en dat punt zijn we ondertussen wel voorbij."