Het businessplan voor 2009 voorziet een omzet van 4,2 miljoen euro (1,5 miljoen in 2007) op basis van het concept "beveiling uit het kraantje". In '91 richtten de twee broers Rosette het bedrijfje Tesor op, een regionale computerdistributeur. In die tijd volstonden de hard- en softwaremarges nog om een kmo recht te houden. In 1996 opende Flexos het eerste internet-inbelpunt voor zone 087. Begin 2000 werden de activiteiten herschikt. Hardware werd uniform, de concentraties volgden elkaar op en de marges smolten als sneeuw voor de zon. De enige manier om zich te profileren was de nabijheid op gewestelijk vlak uitspelen en 'specifieke' kansen op nationaal vlak grijpen. Tesor behoudt een lokale afdeling, maar gokt op een opkomende markt om zijn groei in webdiensten te garanderen: veiligheid. In 2005 verandert Tesor van naam: Flexos verhuist n...

Het businessplan voor 2009 voorziet een omzet van 4,2 miljoen euro (1,5 miljoen in 2007) op basis van het concept "beveiling uit het kraantje". In '91 richtten de twee broers Rosette het bedrijfje Tesor op, een regionale computerdistributeur. In die tijd volstonden de hard- en softwaremarges nog om een kmo recht te houden. In 1996 opende Flexos het eerste internet-inbelpunt voor zone 087. Begin 2000 werden de activiteiten herschikt. Hardware werd uniform, de concentraties volgden elkaar op en de marges smolten als sneeuw voor de zon. De enige manier om zich te profileren was de nabijheid op gewestelijk vlak uitspelen en 'specifieke' kansen op nationaal vlak grijpen. Tesor behoudt een lokale afdeling, maar gokt op een opkomende markt om zijn groei in webdiensten te garanderen: veiligheid. In 2005 verandert Tesor van naam: Flexos verhuist naar de bedrijvenzone van Petit Rechain, vlakbij de snelweg Luik Aken. Het aanbod bevatte een antivirus- en antispamaanbod van BlackSpider dat toen nog niet 'Security as a Service' maar veeleer 'Security on Demand' heette. Jean-Paul Rosette: "In de traditionele informatica is er weinig ruimte en weinig marge. Aan grote spelers daarentegen geen gebrek. Vandaar onze focus op innoverende oplossingen en onze strategische keuze voor het tweeluik 'veiligheid en service'. Toen BlackSpider werd opgekocht door SurfControl en later door Websense, kwamen we terecht in een chaos van Franse en Nederlandse resellers met het klassieke resellerstatuut terwijl we bij aanvang een bevoorrechte relatie hadden met de uitgever. We zijn dan op zoek gegaan naar andere partnerships." Dat werden Scan-Safe, een pionier van 'Web Security as a Service', en Postini, specialist in bescherming van gehoste e-mailbescherming die in juli voor 625 miljoen dollar werd overgenomen door Google. Een meevaller voor het imago van Flexos dat nu indirect mag worden beschouwd als lokale eersterangspartner van de onlinegigant. Het bedrijf wil nu op basis van het SaaS-model en met oplossingen zonder 'territoriale' beperking de internationale markten aanpakken. Flexos gaat met steun van het Waalse exportbureau AWEx een kantoor openen in Tunis, een bruggenhoofd voor Afrika en het Midden-Oosten. "Ik verwacht enorm veel van deze markt waar het Europese merkimago sterk doorweegt", verklaart Jean-Paul Rosette. "Wij hebben steile ambities. Ik denk aan een helpdesk voor de Afrikaanse banken en grote overheden." En waarom Afrika? "Om te beginnen zijn de traditionele it-spelers weinig actief op dit territorium. Het is een complexe markt waar je keihard moet werken om vooruitgang te boeken, maar tegelijk ook de meest dynamische markt die je je kan bedenken. Wist je bijvoorbeeld dat Tunesische bedrijven verplicht zijn elk jaar een veiligheidsaudit uit te voeren? We willen investeren in al wat online-beveiliging is, met de intentie om mettertijd ons eigen platform te creëren en er diverse diensten aan toe te voegen: eerst security en helpdesk, later back-updiensten, netwerkbeheer, monitoring en content. En dat is een haalbare kaart want we kunnen er deskundige mensen vinden tegen een redelijke kostprijs." "In België hebben we de formule zonder veel succes getest. Als Waal de Belgische markt proberen te coveren, is geen makkie. De business concentreert zich immers in Brussel en in Vlaanderen. Met 'computing solutions' kan je je regionaal makkelijker onderscheiden door de nabijheid uit te spelen. Het 'Security as a Service'-model biedt een andere troef: de grote jongens aarzelen om zich te ver te engageren in een activiteit die de concurrentie aangaat met de eigen technici die oplossingen installeren bij de klanten. Bij ons is de verkoper geen technicus meer, maar in de eerste plaats een consultant die de verborgen kosten van veiligheidsoplossingen intra muros aan het licht brengt. Met Web 2.0 zijn veiligheidsproblemen van die aard dat het moeilijk zal worden te volgen. Ik ben ervan overtuigd dat alles op termijn opnieuw in de datacenters terechtkomt. De client-informatica past dan in een kleine terminal." In België is voorlopig geen gebrek aan datacenters, al huurt Flexos zelf momenteel ruimte en vermogen in een datacenter in Engeland. Tja, wie ontsnapt vandaag nog aan toelevering... Jean-Luc Manise