Dat doet Cisco vooral via de lancering van API's en ontwikkeltools die de banden tussen verschillende omgevingen nauwer kunnen aanhalen (Symbian, RIM, Windows aan de kant van de besturingssystemen; Avaya, Siemens en consoorten aan de kant van de platformen, met name via het SIP-protocol). Samenwerking, mobiliteit en webapplicaties staan natuurlijk ook op het menu en kenmerken de nieuwe aankondigingen: een 7.0-versie van de Unified Communications-oplossing, een Expert on ...

Dat doet Cisco vooral via de lancering van API's en ontwikkeltools die de banden tussen verschillende omgevingen nauwer kunnen aanhalen (Symbian, RIM, Windows aan de kant van de besturingssystemen; Avaya, Siemens en consoorten aan de kant van de platformen, met name via het SIP-protocol). Samenwerking, mobiliteit en webapplicaties staan natuurlijk ook op het menu en kenmerken de nieuwe aankondigingen: een 7.0-versie van de Unified Communications-oplossing, een Expert on Demand-applicatie voor het TelePresence-aanbod en een nieuw WebEx Connect Platform. Tot de nieuwe functies en aanpassingen aan de Cisco Unified Communications-oplossing behoren een rechtstreekse verbinding van de mobiele terminal van de gebruiker met de Cisco Office-omgeving (systemen voor instant messaging en presence management), ondersteuning voor RIM- (Blackberry) en Windows-omgevingen (en niet langer alleen Nokia) voor de Cisco Unified Personal Communicator, een grotere integratie met Microsoft OCS, de applicaties MS Office en IBM Sametime (click-to-call, luisteren naar voiceberichten in Sametime...), een fijnkorreliger beheer van de voice mail (hierarchie in de telefoontjes, informatie over de duur van boodschappen, ...), de nieuwe functie Expert Advisor voor callcenters (opzoeken van een persoon op basis van competenties of profiel, ...). De telepresence-oplossing krijgt ook een functie 'Expert on Demand', om rechtstreeks in contact te kunnen komen met een expert die op een andere locatie zit, op voorwaarde natuurlijk dat die ook over een telepresence-systeem beschikt. Het WebEx Connect Platform is een samenwerkingsoplossing tussen leden van een team, die in locaties werken die mogelijk ver van elkaar liggen. Er zit onder meer UC in, IM, teamspace (toegang tot documenten en toepassingen die bruikbaar zijn voor het project of de lopende vergadering) en widgets (voor de ontwikkeling, via partners of gebruikers, van connecties van andere toepassingen). Het platform wordt aangeboden volgens het SaaS-principe (vanaf oktober aan de andere kant van de grote plas, vanaf begin 2009 elders), volgens een tarief dat berekend wordt per gebruiker en per maand. De integratie van UC en mobility is een van de rode draden door de aankondiging van Cisco. Op te merken valt dat de iPhone van Apple niet op de afspraak is, maar dat Cisco daar de komende maanden werk wil van maken. [BD]