Consultants hebben het tegenwoordig alleen nog maar over het 3de computerplatform dat cloud, mobiliteit, big data en social media combineert. Intussen hebben de cio's te kampen met een realiteit die bestaat uit legacy, integratie en infrastructuurbeheer.
...

Consultants hebben het tegenwoordig alleen nog maar over het 3de computerplatform dat cloud, mobiliteit, big data en social media combineert. Intussen hebben de cio's te kampen met een realiteit die bestaat uit legacy, integratie en infrastructuurbeheer. Met deze realiteit wordt zeker al rekening gehouden bij Fujitsu Benelux, dat zijn klanten wil helpen bij de overgang tussen deze werelden. Het bedrijf biedt meer bepaald infrastructuur aan, zoals Primergy-servers of opslagsystemen van Eternus. "Dit is natuurlijk niet het meest dynamische segment, maar we blijven er wel in investeren, dankzij de r&d-capaciteit in de groep", aldus Jean-François Guerrier, algemeen directeur Benelux. Het andere belangrijke luik van het aanbod is het beheer van infrastructuren voor rekening van klanten, zowel op het gebied van bijstand en ondersteuning van platformen, als bij de klant of nearshore (bijv. in Rusland) of offshore. Zo gaf de bank ING in maart de voorkeur aan Fujitsu boven Atos voor het beheer van de werkstations van de groep, met de ontplooiing van een geïntegreerde oplossing voor e-mail, instant messaging en videoconferencing voor de hele groep, alsook de samenwerkingstool SharePoint. En binnenkort zou de naam van een andere grote wereldbank worden onthuld. Daarnaast biedt Fujitsu integratiediensten in de brede zin, zoals de assemblage van hardware- en softwareonderdelen, volgens verschillende uitvoeringsvormen. "België is een middelgrote structuur die kan terugvallen op de hulpmiddelen van de groep, zowel in Groot-Brittannië, Duitsland als Spanje", aldus de baas voor de Benelux. Zo noemt hij het geval van een multinational die vanuit ons land diensten verleent aan 10.000 gebruikers over de hele wereld. "We tekenden eind april een sterke groei op voor ons boekjaar", vertrouwt Guerrier ons nog toe. Maar we hopen op een groei met dubbele cijfers voor dit boekjaar, vooral dan bij de diensten." Daarvoor wil het bedrijf 3 troeven uitspelen: een relatief nieuwe aanwezigheid in deze markt, terwijl zijn concurrenten last kunnen hebben van enige vermoeidheid, een aanpak die lichtjes dictatoriaal aandoet en gericht is op een luisterend oor voor de klant, en een zeer uitgebreid beheeraanbod dat eventueel wordt aangevuld door de dochterondernemingen in het buitenland. "Zo beschikken we in Lissabon over een servicedeskdienst die wordt bemand door meer dan 600 medewerkers in 18 talen. "Een servicedesk die niets te maken heeft met een callcenter, want we willen niet alleen een probleem oplossen, maar vooral voorkomen dat het zich opnieuw stelt. Om een banaal voorbeeld te noemen: het resetten van een paswoord gebeurt bij ons automatisch." Om deze groei te verzekeren trekt de Belux-dochteronderneming "een ambitieus wervingsplan voor 10 % extra personeel uit", voegt Guerrier er nog aan toe. Momenteel telt de dochter ongeveer 320 medewerkers. Een groei in ons land die Fujitsu niet alleen ziet in de Europese instellingen, maar ook in de openbare sector (in de hoop dat er snel een regering gevormd wordt, liefst na de zomervakantie), om nog maar te zwijgen van financiën, retail en productie-industrie. Als hoofd van de Benelux wil Jean-François Guerrier nog dit kwijt: "België is belangrijker en groeit sneller dan Nederland, maar ik ben ook van plan om de groei boven de Moerdijk in een hogere versnelling te brengen." Marc Husquinet"België is een middelgrote structuur die kan terugvallen op de hulpmiddelen van de groep."