Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

WiMax was een hot topic op het Telecom World congres. Zo voorspelde Huawei een enorme groei in de verkoop van WiMax-gerelateerde producten, kwamen er aankondigingen over grootschalige rollouts in Afrika, en schreeuwden succesvolle WiMax start-ups om aandacht.

Onder meer topman Barry West van Clearwire tekende present in Genève. Op een druk bijgewoonde persconferentie van het WiMax Forum vuurde hij in de beste Steve Stevaert-traditie de ene mediagenieke oneliner na de andere af. “WiMax staat op een belangrijk keerpunt”, “Ik ben de LTE-hype kotsbeu”, “HSPA+ heeft gefaald”: zelfs sceptici konden niet om het gevoel voor humor van West heen.

Gevraagd naar hoe WiMax-diensten moeten concurreren met HSPA+, schakelde de man nog een versnelling hoger. “De steun vanuit de sector voor HSPA+ smelt als sneeuw voor de zon”, klonk het. “Het zal niet lang meer duren voor de technologie naar de geschiedenisboekjes wordt verwezen.” Dat de Amerikaan met zijn uitspraken de bal geen klein beetje missloeg (de voorbije weken bleek meermaals dat de uitrol van HSPA+ wereldwijd sterk toeneemt en versnelt), leek hem niet te deren.

Tekenend was wel dat het WiMax Forum slechts met cijfers naar buiten wilde komen over het globale aantal commerciële WiMax-gebruikers, nadat daar nadrukkelijk om gevraagd werd door de persmeute. Die cijfers zijn eigenlijk alles behalve spectaculair. Momenteel zouden er tussen de acht en de tien miljoen WiMax-gebruikers zijn. Algemeen wordt aangenomen dat er dat tegen 2013 ongeveer 100 miljoen zullen zijn.

Vooral in landen als China en Rusland lijkt het hard te gaan. De Chinese hardwareproducent Huawei kondigde aan dat het bedrijf dit jaar al 500 miljoen dollar heeft verdiend met het binnenhalen van WiMax-contracten. In 2010 zou dat getal verdubbelen tot 1 miljard dollar. “2009 zal de annalen ingaan als het jaar waarin WiMax echt van de grond kwam”, wist topman Zhao Ming van Huawei.

De Russische start-up Yota, die in juni boven de doopvont gehouden werd, zou in september alleen al 65.000 nieuwe WiMax-klanten hebben kunnen optekenen, wat het totaal op 200.000 abonnees brengt. Volgens directeur Yegor Ivanov mag zijn bedrijf dagelijks 2.300 nieuwe klanten verwelkomen, ondanks het feit dat de maandelijkse abonnementsprijs (19 euro) bijna twee keer zo hoog ligt als die voor een standaard DSL-verbinding (10 euro). Voor WiMax-specialist en pionier Alvarion was Telecom World zonder meer een succesvolle vijfdaagse. Niet alleen wordt de Israëlische hardwareproducent een belangrijke partner voor Clearwire in Spanje, het bedrijf kondigde ook een driejarige overeenkomst aan voor een nationale rollout met de Keniaanse operator Safaricom.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content