Het is intussen een jaar geleden dat Data News berichtte over de acquisitie van Magento door eBay. De overname paste perfect binnen de strategie van eBay om zijn positie in de markt voor e-commerce verder te verstevigen. Eerder in 2010 had eBay ook al webwinkelspecialist GSI Commerce onder zijn vleugels genomen. Magento is een openbronplatform voor e-commerce dat in 2007 op de markt verscheen. Het succes van de oplossing wekte de interesse van eBay, dat Magento in 2011 overnam. Het platform kreeg meteen een prominente plaats binnen X.commerce, het centrale systeem voor e-commerce van eBay. Een jaar na de overname kan Magento op een stevige groei terugkijken. In totaal maken ruim honderdduizend handelaars gebruik van het platform. De link met eBay heeft vooral het vertrouwen een boo...

Het is intussen een jaar geleden dat Data News berichtte over de acquisitie van Magento door eBay. De overname paste perfect binnen de strategie van eBay om zijn positie in de markt voor e-commerce verder te verstevigen. Eerder in 2010 had eBay ook al webwinkelspecialist GSI Commerce onder zijn vleugels genomen. Magento is een openbronplatform voor e-commerce dat in 2007 op de markt verscheen. Het succes van de oplossing wekte de interesse van eBay, dat Magento in 2011 overnam. Het platform kreeg meteen een prominente plaats binnen X.commerce, het centrale systeem voor e-commerce van eBay. Een jaar na de overname kan Magento op een stevige groei terugkijken. In totaal maken ruim honderdduizend handelaars gebruik van het platform. De link met eBay heeft vooral het vertrouwen een boost gegeven, zo blijkt. Sinds de overname door eBay is het aantal geregistreerde gebruikers verdubbeld tot achthonderdduizend. Het aantal Magento-partners steeg zelfs met meer dan zeventig procent, tot 385. Het Belgische GAB (Groep Alain Broeckaert) is één van de bedrijven dat de keuze maakte voor Magento. GAB is in België en Luxemburg de officiële verdeler van kledingmerken als Tommy Hilfiger, Pepe Jeans, Scotch & Soda, en vele andere. De groep treedt niet alleen op als distributeur, maar beheert ook ongeveer tachtig eigen winkels. Met 550 medewerkers is GAB in de Belgische kledingmarkt een grote speler. "Uiteraard willen we online even sterk staan als in de winkels", zegt Jeroen Gutlich van GAB. "Alles wat er in onze winkels te vinden is, willen we ook via onze webshop Showroom86.be aanbieden." GAB koos voor Magento omwille van de brede functionele mogelijkheden. Het bedrijf had immers een paar specifieke behoefen. "Het had er onder meer mee te maken dat we een oplossing zochten die zich laat aansturen vanuit één backoffice, maar die tegelijk toch verschillende talen en webstores kan ondersteunen." De keuze voor de technologie blijkt echter maar één van de factoren die het succes van een e-commerceproject bepalen. De inzet van de juiste partner is minstens even belangrijk. Met die partner zat het in eerste instantie niet goed, waardoor het project van GAB een paar maanden vertraging opliep. Uiteindelijk droeg GAB het project over aan ISM eCompany, een servicepartner uit Rotterdam die zich heeft gespecialiseerd in e-commerce. Ook de hosting van de oplossing vindt bij ISM plaats. "Magento is een mooi platform", stelt Jeroen Gutlich, "maar je hebt er de juiste partner bij nodig." GAB koos voor de implementatie van de enterprise-versie van Magento. "Eén van onze voorwaarden was dat we met full page caching wilden werken. Dat is erg belangrijk voor de beleving van de site. Dankzij die feature kunnen klanten heel snel door de catalogus surfen." Levert dat een bestelling op, dan staat GAB zelf voor de volledige fulfillment in. "We zijn ook actief als groothandelaar", legt Jeroen Gutlich uit. "Daardoor beschikken we over een eigen magazijn en zijn we vertrouwd met het hele logistieke traject, van orderpicking tot verzending." E-commerce verandert niets aan de aard van het werk achter de schermen, al zijn de volumes in de bevoorrading van de retail uiteraard een stuk groter. Terwijl een winkel doorgaans verschillende artikelen tegelijk bestelt, gebeurt het dat particuliere klanten via de website per keer maar één stuk aankopen. "We gaan ervan uit dat we online een sterke groei zullen kennen", aldus nog Jeroen Gutlich. "Het is een duidelijke trend dat het belang van e-commerce in de fashionsector toeneemt. Bovendien gaat het om echte groei. Wat we via de webshops verkopen, gaat niet ten koste van de klassieke retail." In een volgende stap wil GAB ook online gaan met zijn activiteiten als groothandelaar. Samen met partner ISM bekijkt het bedrijf de mogelijkheden om een business-to-businessplatform uit te werken dat Magento koppelt met STYLEman Fashion, het erp-pakket voor de modebranche waar GAB mee werkt.Dries Van Damme