Tussen alle slimme koelkasten, enorme 4K-tv's en retro platenspelers door is IFA ook een plaats waar verschillende pc-merken en accessoiremakers hun kleurrijk aanbod voor gamers tentoonstellen. We onderscheiden daar vooral twee uitersten. Aan de ene kant dunne vederlichte 2-in1's of tablets met toetsenbord die zowel rekenkracht als mobiliteit omvatten. Aan de andere kant vinden we de zware bakken: gaminglaptops en desktops. Is die laatste een niche? Ja. Maar wel eentje van meer dan anderhalf miljard euro.
...

Tussen alle slimme koelkasten, enorme 4K-tv's en retro platenspelers door is IFA ook een plaats waar verschillende pc-merken en accessoiremakers hun kleurrijk aanbod voor gamers tentoonstellen. We onderscheiden daar vooral twee uitersten. Aan de ene kant dunne vederlichte 2-in1's of tablets met toetsenbord die zowel rekenkracht als mobiliteit omvatten. Aan de andere kant vinden we de zware bakken: gaminglaptops en desktops. Is die laatste een niche? Ja. Maar wel eentje van meer dan anderhalf miljard euro. De meeste hardwaremakers hebben de gamer intussen in hun hart (en de boekhoudcijfers) gesloten. Waar u voor een doorsnee laptop om te tikken en Netflixen vijf- tot achthonderd euro neertelt, betaalt u voor een toestel met een krachtige grafische kaart en andere prestatie-pushers al snel meer dan duizend euro, en zelfs het drievoudige daarvan is geen zeldzaamheid. De pc-markt kent sinds de opkomst van smartphones en tablets min of meer een stilstand. Toestellen worden nog vervangen, maar significante groei is er niet. Uitzondering op de regel zijn de gamingbakken. Volgens marktonderzoeker GFK was de omzet uit die toestellen in de eerste helft van 2017 goed voor anderhalf miljard euro, dat is enkel in de markten die GFK onderzoekt en minus Noord-Amerika. Gaminglaptops groeien met 24 procent, desktops zelfs met 55 procent. Het is een tegendraadse trend, want net die laatste categorie gaat amper nog over de toonbank in het consumentensegment. Alleen al in West-Europa gaat het voor gaminglaptops en -desktops om een omzet van 682 miljoen euro, elf procent meer dan een jaar geleden. De kassa rinkelt niet enkel voor pc-bouwers. Ook speciale muizen, toetsenborden, headsets en schermen doen het goed met een halfjaaromzet van 1,1 miljard euro. Dat is 56 procent meer omzet in de eerste helft van 2017 ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Het merendeel van die uitgaven gaat naar beeldschermen. Gamers gaan volgens GKF maar al te graag naar 24-inchschermen of groter, al dan niet in 4K. Maar ook curved exemplaren (van gewoon of buitengewoon formaat) zijn populair onder schermspelers. Die markt zal ook in de toekomst niet meteen stilvallen volgens GFK. Onder meer omdat dit najaar enkele merken met hun eigen VR- of mixed-reality headset op de markt komen zodra Microsoft er in Windows 10 extra ondersteuning voor biedt. Zij bouwen verder op de hype die de HTC Vive en de Oculus Rift hebben opgestart. Voorlopig is het nog even wachten op de echte killer apps of games, maar het ziet er naar uit dat gamers ook in de komende jaren de kassa van hardwaremakers laten rinkelen.