Er was geen ontkomen aan: ook het Gartner IT Symposium/Xpo dat traditioneel in november in Barcelona plaatsvindt en CIO's en IT-leiders uit heel Europa aantrekt, vond in dit coronajaar virtueel plaats. Geen podium dus voor onder meer Daryl Plummer, chief of research bij analistenbureau Gartner, maar in een openingskeynote om de toon van de conferentie te zetten mocht hij wel het concept 'composability' voorstellen: meteen zowat de rode draad van de conferentie.
...

Er was geen ontkomen aan: ook het Gartner IT Symposium/Xpo dat traditioneel in november in Barcelona plaatsvindt en CIO's en IT-leiders uit heel Europa aantrekt, vond in dit coronajaar virtueel plaats. Geen podium dus voor onder meer Daryl Plummer, chief of research bij analistenbureau Gartner, maar in een openingskeynote om de toon van de conferentie te zetten mocht hij wel het concept 'composability' voorstellen: meteen zowat de rode draad van de conferentie. Composability is een manier voor CIO's en IT-leiders om beter om te gaan met de onophoudelijke stroom van disruptie - met nog steeds covid-19 voorop - die op hun organisaties af komt. Het doel: organisaties beter wapenen tegen die veranderingen en bedreigingen en ze dus meer veerkrachtig en wendbaar - agile zo u wil - maken. Volgens de analisten van Gartner start een 'composable business' met het aanvaarden dat disruptieve veranderingen voortaan de norm zijn, en het plannen met veerkracht in gedachten. Op die manier kunnen bedrijven disrupties in digitale technologie aangrijpen om de zaken modulair aan te pakken, door verschillende bedrijfsfuncties telkens weer te combineren en op elkaar af te stemmen tot de gewenste resultaten er zijn. Composability (letterlijk: samenstelbaarheid) ondersteunt een bedrijf dat aanvoelt - of ontdekt - wanneer verandering nodig is; en gebruikt vervolgens autonome business units om creatief te reageren. "Composable business is een natuurlijke versnelling van de digitale business waar organisaties elke dag in leven", zegt Daryl Plummer. "Het stelt organisaties in staat om eindelijk de veerkracht en wendbaarheid te leveren die deze interessante tijden vereisen." En kijk eens aan: de EMEA-regio prijkt dan voor de verandering bovenaan het klassement als het ultieme composable voorbeeld. Paul Saunders, senior research director bij Gartner: "Al jaren zijn EMEA-organisaties geïntegreerd, aangepast, samengesteld en opnieuw uit elkaar getrokken, oftewel voortdurend in ontwikkeling. In deze disruptieve en volatiele tijden is dat meer dan ooit belangrijk." In de openingskeynote van het Gartner IT Symposium legde analist Don Scheibenreif uit dat een composable business met drie bouwblokken begint: composable thinking -- ervoor zorgen dat creatief denken nooit verdwijnt --, composable business architecture -- flexibiliteit en veerkracht inbouwen in de opbouw van uw bedrijf -- en composable technologies, zeg maar de tools van vandaag maar zeker ook die van morgen. Dure woorden, makkelijker gezegd dan gedaan, en 'dat krijgen we nooit voor elkaar in onze organisatie' horen we u misschien al denken. Maar er is iets wat u als CIO kan helpen: momentum. "Tijdens de covid-19-pandemie zijn de meeste CIO's er in geslaagd om de al bestaande digitale investeringen in hun organisatie beter te laten renderen. Sommige CIO's hebben hun digitale strategie ook kunnen versnellen door te investeren in één van die drie composable bouwblokken", meent analist Tina Nunno. Om ervoor te zorgen dat hun organisaties veerkrachtig waren tijdens de pandemie, pasten veel CIO's ook - soms onbewust - ten minste één van de vier kritische principes van composability toe: meer snelheid, grotere wendbaarheid door modulariteit, beter leiderschap door goeie orchestratie en veerkracht door autonomie. De bouwstenen kan u kantelen om bijvoorbeeld snel een nieuwe opportuniteit te grijpen of draaien om een ander klantenbestand aan te spreken of een nieuwe inkomstenstroom aan te boren. Modulair denken en uitvoeren dus. Gartner heeft het bijvoorbeeld over een (niet bij naam genoemde) grote Chinese retailer die composability inzette om te helpen bij de herstructurering van hun bedrijf. Via composable thinking koos de retailer er voor om de bouwstenen te draaien naar livestreaming verkoopactiviteiten. Zo'n livestreaming sales - denk aan een influencer in beeld die producten aanprijst, zowat de televerkoper van vroeger - is ondertussen een heuse trend in Chinese e-commerce: een trend die ook overwaait naar onze contreien. Tegen het einde van dit jaar verwacht EBI (E-Business Institute) zo'n 524 miljoen online livestreaming-gebruikers in China. Dat is zowat 40% van de Chinese bevolking en 62% van alle internetters in het land. Door het geweer van schouder te veranderen slaagde de Chinese retailer er dus in om meer dan 5.000 verkopers en medewerkers in de winkels om te vormen tot livestream hosts. Met succes: de retailer moest niemand ontslaan en het omzetverlies bleef minimaal. "Gedurende 2020 hebben CIO's en IT-leiders duidelijk hun kalmte behouden en een enorme waarde geleverd aan hun organisaties", aldus Tina Nunno. "Maar om dat vast te houden in de komende jaren is composability een noodzaak. Want ondanks de goeie inspanningen van de CIO's, is de verwachting niet dat hun totale IT-budget er in 2021 drastisch op vooruit zal gaan. Do more with less zal in heel wat organisaties - zeker in door covid-19 zwaar geïmpacteerde sectoren - opnieuw opduiken in de bedrijfsplannen. Maar het is niet overal kommer en kwel. In een Gartner-onderzoek onder CIO's waren de Europese respondenten het meest positief over de IT-budgetverwachtingen voor 2021. Een gemiddelde IT-budgettoename met 2,7% is de grootste over alle regio's heen. Al is er volgens Gartner ook een verschuiving merkbaar. "We hebben wel een verschuiving in de organisatorische uitgaven naar IT gezien, ondanks een verlaging van het totale budget. De pandemie heeft dat effect versneld", voegt analist Jan-Martin Lowendahl, daar aan toe. "Ik doel dan enerzijds op interne veranderingen zoals delen van het HR- en finance-budget dat nu naar IT gaat. Maar anderzijds ook op verschuivingen van on-premise naar de cloud." 49% van de EMEA-respondenten plant een verhoging voor de uitgaven aan cloud, terwijl 32% minder centen gaat uitgeven aan infrastructuur en datacenters.