Tweeten is intussen een reflex geworden bij heel wat jongeren - en ouderen - om een gevoel, een idee, een emotie, enz. te delen. Tijdens events kunnen tweets zelfs een middel worden om te communiceren met een bredere gemeenschap, en om een evenement meer weerklank te geven. Of zelfs om meer interactie met het aanwezige publiek tot stand te brengen.
...

Tweeten is intussen een reflex geworden bij heel wat jongeren - en ouderen - om een gevoel, een idee, een emotie, enz. te delen. Tijdens events kunnen tweets zelfs een middel worden om te communiceren met een bredere gemeenschap, en om een evenement meer weerklank te geven. Of zelfs om meer interactie met het aanwezige publiek tot stand te brengen. In 2010 stelde TweetWall Pro zijn tool voor op SF New Tech in San Francisco, een evenement bedoeld voor tech start-ups. "Van meet af aan was het enthousiasme heel groot", vertelt co-ceo en salesdirecteur Philippe Szombat, die samen met Vincent Vandoorne (co-ceo en marketingdirecteur), Pascal Alberty (technisch directeur), deel uitmaakt van het operationele managementteam (samen met cto Jean-Marc Peterkenne en projectmanager Jean-Philippe Jenicot). Het basisidee is eenvoudig: creëer een buzz door tweets van deelnemers aan een event op een groot scherm te projecteren. En TweetWall Pro wil zich meteen onderscheiden. "Momenteel zijn er drie soorten spelers", legt Szombat uit. "De gratis oplossingen met beperkte functionaliteit, de goedkope producten die ook vrij beperkte mogelijkheden bieden, en de systemen vergelijkbaar zijn met dat van ons." Naar eigen zeggen heeft het bedrijfje wel enkele troeven waarmee het zich kan onderscheiden. "We kwamen als allereerste op de markt, waardoor je sowieso al een stapje voor hebt", klinkt het. "Onze vennootschap zet ook sterk in op vernieuwing, en integreert voortdurend nieuwe functies. Zo is het sinds kort mogelijk om een wedstrijd te koppelen aan een tweetmuur, zoals tijdens de Apéros Urbains in Brussel." "Voortaan kan er ook gestemd worden op de Wall, zoals in de laatste editie van The Voice Belgique. De tool 'TweetGraph' toont dan weer hoeveel tweets er werden blootgesteld aan x aantal volgelingen, terwijl 'LeaderBoard' de top- 3 van de tweets en de top-3 van de retweets kan weergeven. Daarnaast zijn er verschillende reporting- en analysetools waarmee de klant zijn event kan analyseren. En sinds kort kan de gastheer de vragen/antwoorden verstuurd via Twitter beheren, en eventuele indringers filteren. TweetWall Pro benadrukt dat het niet enkel een platform aanbiedt, maar ook een heel scala van extra diensten. "Het is belangrijk dat we de klant kunnen helpen met zijn behoeften, met de technische uitvoering én met de optimalisering van de middelen. "We willen zoveel mogelijk interactie creëren met het aanwezige publiek, en zo een buzz creëren om de zichtbaarheid van het evenement te vergroten", gaat Szombat verder. Met de huidige 7 medewerkers in België en 3 territory managers (in Londen, Los Angeles en Turkije) heeft TweetWall Pro al zo'n 300 projecten voor 200 cliënten op zijn naam staan. "Meer dan 80 procent van onze klanten zit in het buitenland", aldus de medeoprichter, die zeer prestigieuze referenties noemt zoals symposia waar president Obama of de voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso aan deelnamen, naast The Voice Belgique, het Mobile World Congress in Barcelona, de Amerikaanse Super Bowl, ICT Spring in Luxemburg, Midem in Cannes, de Data News Awards for Excellence, enzovoort enzoverder. "Veel klanten raden ons aan en boeken ons opnieuw", klinkt het nog. "Onze muur kan het aantal verstuurde tweets tijdens een event immers 4 tot 16 maal verhogen en dus de zichtbaarheid van het evenement vergroten." Sinds kort heeft de vennootschap haar aanbod uitgebreid naar een SaaS-oplossing, waarmee het online product kan worden besteld en gebruikt, maar dan zonder toegang tot de diensten en zonder de oplossing te kunnen aanpassen aan de persoonlijke behoeften. Tegen het einde van het jaar zou er dan weer een nieuw merk gelanceerd worden. "Ons doel is om ons open te stellen voor andere sociale netwerken zoals Instagram, Foursquare of Facebook." In de zomer gaat het bedrijf trouwens nieuwe territory managers aanwerven om te komen tot een team van een tiental lokale verantwoordelijken in de belangrijkste steden. Tenslotte gaat TweetWall Pro binnenkort zijn kapitaal verhogen, om de groei te kunnen ondersteunen (tot nu toe financierde het bedrijf zich volledig zelf). "Jammer dat een fondsenwerving zo moeilijk is in België", zucht de salesdirecteur.Marc Husquinet