Verspreid over twintig campussen beheert de Universiteit Gent een geheel van 5.500 analoge telefoontoestellen, 2.400 digitale telefoons en 700 voip-toestellen. Op iedere campus bevindt zich een geconvergeerde Siemens Enter-prise Communications telefooncentrale. De twintig centrales zijn onderling verbonden via het glasvezelnetwerk van de universiteit. Daarnaast beschikt de Universiteit Gent over een redundante Siemens Enterprise Communications SIP Switch. "Geleidelijk migreren we naar voip", zegt Arsène Wauters van...

Verspreid over twintig campussen beheert de Universiteit Gent een geheel van 5.500 analoge telefoontoestellen, 2.400 digitale telefoons en 700 voip-toestellen. Op iedere campus bevindt zich een geconvergeerde Siemens Enter-prise Communications telefooncentrale. De twintig centrales zijn onderling verbonden via het glasvezelnetwerk van de universiteit. Daarnaast beschikt de Universiteit Gent over een redundante Siemens Enterprise Communications SIP Switch. "Geleidelijk migreren we naar voip", zegt Arsène Wauters van de Directie ICT. "Al steunt een belangrijk deel van de bestaande omgeving niet op voip, ze biedt wel een grote stabiliteit. Dat willen we niet zomaar overboord gooien." Wauters merkt op dat voip ook voor nieuwe uitdagingen zorgt, onder meer op het vlak van stroomvoorziening en quality of service. "Het zijn elementen die extra aandacht vragen, zeker bij bedrijven waar ict en telefonie nog aparte afdelingen vormen." Bij de Gentse universiteit is dat sinds zes jaar niet langer het geval. "Dat speelt nu duidelijk in ons voordeel", aldus Wauters. Belangrijk voor de UGent is dat op termijn alle medewerkers kunnen genieten van de voordelen van unified communications. "We brengen vaste en mobiele telefonie samen, maar ook telefonie en ict. Door meer interactie toe te laten tussen computer en telefoon willen we de bereikbaarheid van de medewerkers verhogen. Belangrijk is wel dat de functionaliteit rond unified communications ook voor de gebruiker zelf beheersbaar blijft. Het is de gebruiker die moet kunnen beslissen wanneer en op welke manier hij of zij bereikbaar wenst te zijn." Als platform voor unified communications heeft de UGent gekozen voor OpenScape UC van Siemens Enterprise Communications. "Het open karakter van de oplossing gaf de doorslag", aldus Arsène Wauters. "We werken hier met een heel heterogene omgeving. De tool moest alle types telefoontoestellen ondersteunen, maar ook alle browsers, alle e-mail clients, enzovoort. We integreren OpenScape nu stap voor stap in het bestaande voicenetwerk." De UGent heeft in dat verband al een eerste out-of-the-box implementatie gedaan. Met de uitrol van specifieke functionaliteit wil de universiteit heel voorzichtig te werk gaan. "De gebruiker moet er ook klaar voor zijn", vindt Arsène Wauters. "Het heeft geen zin functionaliteit op te dringen waar de eindgebruiker geen interesse voor heeft. We zijn op dat vlak niet echt gehaast. We kiezen duidelijk voor een beheerste evolutie, niet voor een revolutie.""Het heeft geen zin functionaliteit op te dringen waar de eindgebruiker geen interesse voor heeft."