In de media overheersten de voorbije maanden berichten over ontslagrondes en reorganisaties. Toch kan de consolidatie van bedrijven ook voor meer tewerkstelling zorgen. Zo blijft het hard gaan voor Tobania. Tijdens de eerste acht maanden van 2016 heeft de ict-integrator honderd nieuwe medewerkers aangeworven.

Weet Tobania dat ritme aan te houden, dan staat de teller eind dit jaar wellicht op een kleine honderdvijftig aanwervingen. Da’s een spectaculair cijfer voor een bedrijf dat vandaag ongeveer 650 medewerkers telt. Tobania ontstond eind 2014 door de fusie van SAGA Consulting en Tobius. Het bedrijf omschrijft zichzelf als een ict-systeemintegrator, gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijven en overheden. De speerpunten van Tobania zijn onder meer softwareontwikkeling in. NET en Java, software testing, businessanalyse en projecten rond Microsoft CRM en SharePoint.

Zowat de helft van de nieuwe rekruten zijn starters. “Iedere nieuwe medewerker krijgt intern de nodige opleiding, zowel technisch als communicatief, in functie van de rol die hij of zij opneemt”, zegt An Brosens, hr-directeur bij Tobania. Voor bepaalde supportfuncties is een ict-diploma niet eens vereist. Voor meer technische profielen – bijvoorbeeld rond. NET of software testing – uiteraard wel. Tobania bouwt intern communities rond specifieke expertisedomeinen. “Los van hiërarchie en structuren brengen we mensen samen”, vertelt Brosens, “Uiteindelijk doel is dat ze elkaar daar beter leren kennen en iets opsteken. Ervaren specialisten delen er hun ervaring met de jonge generatie. Zo bouwen we een netwerk op dat ons ook helpt om nieuwe medewerkers aan te trekken.”

NABIJHEID

Bedrijven die veel rekruteren, ervaren dat het weer moeilijker wordt om nieuwe mensen aan te trekken. Dat is bij Tobania niet anders. “Kandidaten zijn selectiever”, zegt Brosens, “Ze zijn bijzonder goed geïnformeerd, checken vaak ook of het waar is wat een bedrijf beweert of belooft. Je moet met andere woorden met een helder en correct verhaal naar de rekruteringsmarkt stappen, anders lukt het niet.” Dat Tobania een Belgisch bedrijf is – en niet de Belgische vestiging van een buitenlandse consultant – speelt de onderneming uit als een voordeel. “Het topmanagement van het bedrijf zit niet ergens ver weg, maar is gewoon aanspreekbaar. Veel medewerkers ervaren dat als iets positiefs. Ook klanten waarderen die nabijheid.”

Verder overtuigt Tobania kandidaten met een aanbod dat onder meer op de uitbouw van een eigen, persoonlijk traject is gebaseerd. “Bij ons vind je geen vast stramien van carrièrepaden en trainingsplannen. Je kan zelf de richting kiezen die je uit wil gaan.” In dat opzicht verschilt de aanpak duidelijk van de voorgekauwde trajecten die – zo wil het cliché – de grote Amerikaanse spelers typeren. “Bij ons ligt niets bij voorbaat vast. Dat maakt het spannend, maar ook uitdagend. Als medewerker moet je zelf initiatief tonen om er iets van te maken. Maar je staat er nooit alleen voor. Je blijft altijd in contact met je recruiter, met projectleiders en collega’s.”

KIEZEN WAAR JE WERKT

Mobiliteit is ook voor de medewerkers van Tobania vandaag een belangrijk thema. “Mensen willen niet langer elke dag in de file staan, ze willen op tijd naar huis kunnen”, zegt Brosens, “We spelen daar op in vanuit onze kantoren in Brussel, Gent en Hasselt.” Het laat de medewerkers toe een werkplek te kiezen op een plaats die het best aansluit op het traject van en naar huis, de locatie van school en kinderopvang enzovoort. “Bovendien hebben we klanten over het hele land. In principe lukt het zo bijna altijd om het juiste evenwicht te vinden op het vlak van mobiliteit.” Het blijkt een belangrijke extra troef om schaarse profielen te verleiden. Concreet gaat Tobania ook de komende maanden verder op zoek naar profielen die de hele processtroom van een ict-project ondersteunen : van analisten over ontwikkelaars en testers tot supportmedewerkers.

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content