Met een 3.000-tal aanwezigen deed de FTTH Conference in Stockholm het beter dan de vorige editie in Londen. Ook de sfeer op de beursvloer was optimistischer. Misschien dat de locatie daar ook wel mee te maken had: Zweden is zowat de beste van de Europese fiberklas terwijl het Verenigd Koninkrijk een notoir brosser is. Net als België en Duitsland trouwens waar fiber géén actueel focuspunt is (in tegenstelling tot de uitrol van 4G bijvoorbeeld), en waar de operatoren voor een ander netwerkmodel gekozen hebben met glasvezel tot aan de verdeelkast en koper of coax voor het laatste aansluitstukje tot in de woonkamer.
...

Met een 3.000-tal aanwezigen deed de FTTH Conference in Stockholm het beter dan de vorige editie in Londen. Ook de sfeer op de beursvloer was optimistischer. Misschien dat de locatie daar ook wel mee te maken had: Zweden is zowat de beste van de Europese fiberklas terwijl het Verenigd Koninkrijk een notoir brosser is. Net als België en Duitsland trouwens waar fiber géén actueel focuspunt is (in tegenstelling tot de uitrol van 4G bijvoorbeeld), en waar de operatoren voor een ander netwerkmodel gekozen hebben met glasvezel tot aan de verdeelkast en koper of coax voor het laatste aansluitstukje tot in de woonkamer. Het 'magische' recept voor het Zweedse succes is volgens Sten Nordin, burgemeester van Stockholm, nochtans erg simpel. "Essentieel is dat je de glasvezelconnectiviteit bekijkt als investeringen in infrastructuur, op dezelfde manier als je naar wegeninfrastructuur of water- en electriciteitsvoorzieningen kijkt. Eenvoudig, maar nog steeds o-zo-controversieel in sommige Europese landen", vertelt Nordin. Het Zweedse verhaal geldt trouwens ook nu nog als een voorbeeld voor heel wat landen buiten Europa. Danny Lauber, ceo Israel Broadband Company: "De manier waarop Stokab de zaken aanpakte in Stockholm, daar hebben wij ons aan gespiegeld. Tegelijk is het raar voor ons om te zien dat er evengoed ook slechte voorbeelden in Europa zijn." Overigens viert het glasvezelnetwerk in Stockholm waarop meer dan 90 procent van alle gezinnen en bedrijven zijn aangesloten dit jaar zijn twintigste (20ste!) verjaardag. Sindsdien is volgens burgemeester Nordin de roi duidelijk aangetoond - 16 miljard Zweedse kroon oftewel 1,7 miljard euro aan socio-economische voordelen - en heeft het fibernetwerk voor een competitief landschap gezorgd met voor consumenten en bedrijven een ruime keuze aan operatoren en service providers: meer dan 100 - jawel, honderd - om precies te zijn. "Bovendien heeft het netwerk ook voor een aanzienlijke verlaging van de eigen ict-kosten van de stad gezorgd", aldus Nordin. En ook niet onbelangrijk: dankzij het fibernetwerk zijn ook mobiele 4G-netwerken zo snel uitgerold in Stockholm: vier ondertussen om precies te zijn. Of hoe fiber niet zozeer als een concurrent voor mobiele netwerken moet gezien worden - wel integendeel. Een van de belangrijke mogelijke drivers voor het invoeren van fiber kan de entertainmentindustrie zijn. Gaming bijvoorbeeld, waar niet alleen alsmaar meer bandbreedte nodig is, maar ook en vooral zo min mogelijk latency. Maar ook technologie als 4K en op termijn zelfs 8K - oftewel ultra high definition, de opvolger van full hd die een vier- en achtvoudige verbetering van de hd-resolutie biedt - kunnen de adoptie van fiber verder versnellen. "4K is voor ons de volgende logische stap in de toename van de vereiste bandbreedte", zegt Federico Guillén, president fixed networks business line bij Alcatel-Lucent. "4K en 8K zijn voor mij zelfs de killer apps", pikte Danny Lauber, ceo Israel Broadband Company, daar in een rondetafelgesprek op in. "Terabits aan informatie zal nodig zijn, én het zal nieuwe applicaties en diensten mogelijk maken, zoals dokters die vanop afstand een diagnose kunnen stellen via haarscherpe, real-time beelden", gaf Lauber een voorbeeld. Ondanks het Zweedse succes, valt er dus nog heel wat te doen binnen Europa. Dat beseft Europa zélf als geen ander. "Als we echt nummer 1 willen we worden, dan moeten we nu eens handelen als een nummer 1", vertelde Europees parlementslid Gunnar Hökmark. "Eerst en vooral moeten we de juiste doelen durven stellen. Willen we beter doen dan de anderen, dan moeten we in gigabits beginnen denken en niet in megabits", zegt Hökmark. Even voor zijn woorden koud waren, had Google net nog bericht dat het zijn Fiber-dienst wil gaan uitrollen in 34 andere Amerikaanse steden. De snelheid van Google Fiber? Juist... 1 Gbps. "De doelen van de Europese Digital Agenda zijn snapshots uit het verleden. Willen we een leidende rol spelen met Europa, dan moeten we durven investeren in de toekomst. Zonder de nodige investeringen, zullen we opgescheept blijven met de huidige diensten en applicaties. Dat is waarom ik oproep voor een grondige hervorming met een nieuw framework voor de digitale markt", aldus nog Hökmark. En met die uitspraken lijkt Hökmark helemaal op dezelfde lijn te zitten als de FTTH Council. Karin Ahl, president van FTTH Council Europe: "Zij in Europa die zeggen dat ze voldoende snelheid en bandbreedte hebben, zijn verkeerd. Settle for less is denken op korte termijn. De data-explosie zal heus niet stoppen", aldus Ahl die nog een duidelijke waarschuwing in petto had. "Als jouw land niet in de juiste infrastructuur voorziet, dan zullen de investeringen elders gebeuren." Kristof Van der Stadt