Wie vandaag een schadegeval wil aangeven en beheren, doorloopt een traag en bovenal omslachtig proces. Een spijtige zaak, zeker als u weet dat u haast levenslang betaalt voor een verzekering die weinig meerwaarde biedt zodra u ze nodig heeft. Maar dat is slechts een van de vele problemen in de verzekeringssector die WeGroup wil aanpakken. Louise, hun virtuele assistent, automatiseert deze administratieve rompslomp. Op basis van kunstmatige intelligentie verwerkt en beantwoordt de bot het gros van de binnenkomende mails van de verzekeringspartij, en vraagt ze bijkomende informatie waar nodig. Daarvoor doet de assistent een bero...

Wie vandaag een schadegeval wil aangeven en beheren, doorloopt een traag en bovenal omslachtig proces. Een spijtige zaak, zeker als u weet dat u haast levenslang betaalt voor een verzekering die weinig meerwaarde biedt zodra u ze nodig heeft. Maar dat is slechts een van de vele problemen in de verzekeringssector die WeGroup wil aanpakken. Louise, hun virtuele assistent, automatiseert deze administratieve rompslomp. Op basis van kunstmatige intelligentie verwerkt en beantwoordt de bot het gros van de binnenkomende mails van de verzekeringspartij, en vraagt ze bijkomende informatie waar nodig. Daarvoor doet de assistent een beroep op meer dan 100 databronnen. "Een verzekeringstussenpersoon moet meestal met verschillende partijen communiceren voordat hij zijn klant deftig kan verder helpen", legt CEO Arvid De Coster uit. "Dat maakt dat de meeste verzekeraars met een serieuze klantenontevredenheid kampen. Daarnaast moeten zij nog een hoop formaliteiten en documenten opmaken en laten ondertekenen. Onze virtuele assistent, 'Louise', kan een groot deel van de documenten automatisch invullen en vergaart gaandeweg tonnen data van elke eindklant om deze zo van gerichter advies te kunnen voorzien." Aanvankelijk richtte het in 2017 gestichte bedrijf zich op consumenten. Het ondernemerstrio zag weinig slaagkans in het directe verkoopmodel, en verkoopt Louise nu als whitelabelplatform voor verzekeraars, makelaars en financiële instellingen. Zij gebruiken de bot aan een jaarlijkse abonnementsformule. "Voor particuliere gebruikers was de drempel hoog. Daarbuiten hadden we, vanuit onze ervaring in de sector, vastgesteld dat er in de eerste plaats nood was aan een centrale partij die de wisselwerking tussen de verschillende actoren stroomlijnde. Maar gemakkelijk is dat allerminst. De beslissingsnemer bij een WeGroup-klant is doorgaans de CEO, die ervoor moet zorgen dat zijn medewerkers het platform leren gebruiken. Bovendien kennen de verkoopcycli een enorm lange duur. Om die reden zocht WeGroup vrijwel meteen buitenlandse markten op, en opende het vestigingen in Londen en Warschau. Vooral die laatste bleek een goede investering. "In Oost-Europa is er een onstilbare honger naar innovatie, al ligt de waarde per deal er ook wel beduidend lager. We mikken dus op hogere volumes", zegt De Coster. De Gentse start-up, die intussen bijna 200 klanten heeft, merkt dat de internationale belangstelling sterk is gegroeid. Om de verdere uitbreidingsplannen kracht bij te zetten, stoomt De Coster zijn bedrijf klaar voor een nieuwe kapitaalronde. "Investeerders uit de verschillende uithoeken van de wereld benaderen ons. Er is interesse bij durfkapitalisten in Silicon Valley, maar ook Aziatische partijen hebben ons gecontacteerd. Maar we willen niet te vroeg victorie kraaien. De volgende belangrijkste stap wordt het voorbereiden van ons team op het schaalproces. Het oudste teamlid is 33, maar we voelen stilaan de nood aan nog meer ervaren profielen. Die hebben we nodig om onze start-up naar een hoger niveau te tillen", besluit De Coster.