Be-Mobile timmert al sinds november 2006 aan de weg. Of beter: aan de verkeersinformatie over onze wegen. Met geomarketing boort het bedrijf nu een nieuwe markt aan. De ‘core business’ van Be-Mobile is en blijft het inzamelen van verkeersinformatie, vooral via ‘floating vehicule data’. Via een blackbox die elke minuut de gps-positie doorstuurt naar een server, leveren onder meer voertuigen met fleet management oplossingen van Punch heel wat info over de huidige verkeerstoestand. Maar ook consumertoestellen zoals de Coyote sturen in realtime de effectieve rijtijden continu door naar de servers van Be-Mobile. Daar worden de gegevens gecombineerd met andere bronnen, om uiteindelijk tot de gekende filekaart van Touring Mobilis te komen zoals websites die aanbieden. “Van elk stukje weg hebben we zo de echte actuele reistijd, wat veel relevanter is dan het weten of er een file staat”, zegt Jan Cools, ceo van Be-Mobile. In principe kan het bedrijf ook meteen alternatieve routes suggereren, maar het doet dat bewust niét. “Daar dienen navigatietoestellen voor en die fabrikanten zijn onze klanten voor de verkeersinfo”, legt Jan Cools uit. Be-Mobile gelooft wel sterk in personalisatie. Via het MyRoute-platform – dat onder meer via een nieuwe iPhone-applicatie toegankelijk is – kan iedereen een eigen route ingeven, waarna je automatisch een alarm-sms kunt krijgen als er een incident op die reisweg is. MyRoute wordt in een b2b-context vermarkt. Een nieuwe belangrijke groeipool is geomarketing; een consultancytak van Be-Mobile. “Het komt er op neer dat we de door ons verzamelde historische reisdata van de afgelopen vier jaar – dag, uur, weersomstandigheden van toen – kunnen inzetten voor analyses. Zo kunnen bedrijven die zich ergens willen vestigen op voorhand de mobiliteit grondig checken”, aldus Cools. Be-Mobile kan daaruit afleidend ook kaarten met tijdsisochronen leveren. Via kleurcodes kan dan bijvoorbeeld afgeleid worden voor elke dag van het jaar in welke zone iemand zich op een bepaald uur moet bevinden als hij binnen het kwartier op pakweg de luchthaven in Zaventem moet kunnen geraken. “Zeker interessant ook voor bijvoorbeeld hulpdiensten die op zoek zijn naar een nieuwe vestiging”, weet Cools. Momenteel wordt het bestaande dienstenaanbod ‘gemultimodaliseerd’. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld ook treininformatie geïntegreerd wordt. Speciaal daarvoor werd onlangs nog Go-Mobile boven de doopvont gehouden: een joint-venture tussen Be-Mobile en Syntigo, het ict-filiaal van de NMBS Holding.

[KVdS]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content