CEO Jan Cools van Be-Mobile legt uit waar zijn bedrijf het verschil maakt: "Traditioneel is de ingewonnen verkeersinformatie van beperkte kwaliteit. Je kan dan bijvoorbeeld wel zien waar de files staan, maar niet hoeveel vertraging je er als automobilist hebt. Dat werkt dan met tellussen, maar bepaalde meetpunten staan soms wel 10 kilometer uit elkaar. Door het harmonica-effect in een file krijg je ook geen goed beeld van de situatie."
...

CEO Jan Cools van Be-Mobile legt uit waar zijn bedrijf het verschil maakt: "Traditioneel is de ingewonnen verkeersinformatie van beperkte kwaliteit. Je kan dan bijvoorbeeld wel zien waar de files staan, maar niet hoeveel vertraging je er als automobilist hebt. Dat werkt dan met tellussen, maar bepaalde meetpunten staan soms wel 10 kilometer uit elkaar. Door het harmonica-effect in een file krijg je ook geen goed beeld van de situatie." Be-Mobile pakt het anders aan: de Gentenaren hebben met Proximus een samenwerkingsovereenkomst waardoor ze de anonieme lokatiegegevens van het netwerk van de mobiele operator kunnen gebruiken. "We volgen alle gsm's op het Proximus-netwerk die zich verplaatsen en in gesprek zijn. Wanneer je in de auto in gesprek bent, zorgt je gsm immers dat het gesprek niet uitvalt wanneer je te ver van de gebruikte zendmast bent, maar schakelt hij automatisch over naar de nieuwe dichtstbijzijnde zendmast. Elke zendmast bestrijkt een bepaalde oppervlakte, een 'cel'. Die overdracht van de gsm van cel naar cel wordt geregistreerd en die informatie krijgen wij. We weten dan dat de wagen zich op dat moment in het overlappingsgebied tussen de twee cellen bevindt. Op basis van deze informatie berekenen we dan bijvoorbeeld hoeveel wagens er de laatste 5 minuten van cel A naar cel B bewogen zijn en hoelang ze er over deden. Gecombineerd met de afstand tussen de twee cellen kunnen we zo ook een gemiddelde snelheid berekenen." Deze informatie wordt nog aangevuld met gegevens van track&trace gprs-apparaten van bedrijven met bestelwagens, die hun informatie aan Be-Mobile verkopen. Andere bronnen zijn het callcenter van Touring Mobilis, waar zo'n 60 tot 70 000 correspondenten bij ongevallen naar telefoneren, en het Vlaamse en Waalse verkeerscentrum. Be-Mobile biedt deze verkeersinformatie nu op verschillende manieren aan. Enerzijds via radiozenders zoals Studio Brussel. Toegang tot deze informatie krijg je met een RDS-TMC-ontvanger, maar de informatie is geëncrypteerd en Be-Mobile is met een aantal autoconstructeurs in onderhandeling om de decryptiesleutels in hun autoradio's in te bouwen. Een ander kanaal zijn de navigatiesystemen met GPRS-ontvanger die verkeersinformatie real-time kunnen binnenhalen. Verder biedt Be-Mobile zijn gegevens ook aan media aan, zoals de websites van Het Laatste Nieuws, Le Soir, Gazet van Antwerpen en ook voor de verkeersmededelingen op de VRT- en RTBF-radio's. "We hebben ook een filelijn gelanceerd: je kan op elk moment naar dit nummer bellen en bijvoorbeeld de verkeersinformatie van de E17 opvragen. Binnenkort gaan we de filelijn uitbreiden met een sms-dienst die je bijvoorbeeld een bericht stuurt als er files zijn op je dagelijkse traject. Gebruikers hebben dan gepersonaliseerde fileinformatie." Koen Vervloesem