Op een schaal van -2 (onbelangrijk) tot +2 (zeer belangrijk) scoren 'vriendelijke collega's' het beste (1,5) op de vraag aan Belgische it- en ingenieursstudenten wat ze belangrijk vinden in de keuze van een werkgever. Dat blijkt uit de Graduate Barometer 2010 van Trendence. Dat is een Duitse specialist in personeelsmarketing die voor z'n klanten het 'merk als werkgever' aantrekkelijker probeert te maken. De Graduate Barometer peilt in 24 landen bij in totaal 220.000 studenten (8.692 in België) naar de verwachtingen en voorkeuren van studenten in hun eerste job. Wij bespreken hier de it- en ingenieurseditie van de studie. Op de tweede plaats komen 'promotiekansen' (1,3), gevolgd door de jobinhoud, werkzekerheid en work-life balance (1,2).
...

Op een schaal van -2 (onbelangrijk) tot +2 (zeer belangrijk) scoren 'vriendelijke collega's' het beste (1,5) op de vraag aan Belgische it- en ingenieursstudenten wat ze belangrijk vinden in de keuze van een werkgever. Dat blijkt uit de Graduate Barometer 2010 van Trendence. Dat is een Duitse specialist in personeelsmarketing die voor z'n klanten het 'merk als werkgever' aantrekkelijker probeert te maken. De Graduate Barometer peilt in 24 landen bij in totaal 220.000 studenten (8.692 in België) naar de verwachtingen en voorkeuren van studenten in hun eerste job. Wij bespreken hier de it- en ingenieurseditie van de studie. Op de tweede plaats komen 'promotiekansen' (1,3), gevolgd door de jobinhoud, werkzekerheid en work-life balance (1,2). Astrid De Lathauwer, chief human resources officer bij Belgacom, herkent in de resultaten de eigen bevindingen bij Belgacom. "Medewerkers blijven het sterkst gemotiveerd door hun directe omgeving, hun specifieke jobinhoud, hun relatie met directe collega's en hun directe baas en de sfeer in het team. De laatste jaren zijn daar werkzekerheid en work-life balance bijgekomen. De eerste factor is gestuurd door de crisis en is wellicht meer korte termijn. Work-life balance is mijns inziens een trend die voor de komende generaties belangrijk zal blijven. 'Promotiekansen' is een gegeven dat heel belangrijk is in de it-wereld waar technische (ervarings)promoties in veel bedrijven aangeboden worden." Ook Laurent De Cock, HR director Belux bij Accenture, vindt de resultaten herkenbaar. "Bij onze interne bevragingen scoort 'je gerespecteerd voelen' altijd hoog in de lijst belangrijke elementen. Dat hangt zeker samen met 'vriendelijke collega's. Ook de work-life balance houden we goed in het oog. Al is dat erg individueel: iedereen zoekt z'n eigen evenwicht. Maar we proberen zeker ook flexibele werkuren aan te bieden en dies meer." Verrassender zijn de criteria die de studenten het minst belangrijk vinden. Dat zijn: producten/diensten die het bedrijf aanbiedt, het succes van het bedrijf op de markt, de mogelijkheid om in het buitenland te werken en het 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' van het bedrijf. "Hoe goed het bedrijf presteert heeft toch een sterke correlatie met tewerkstellingszekerheid?", vraagt De Lathauwer zich af. "En de producten en diensten zijn voor de ervaren medewerkers in ons bedrijf toch wel heel belangrijk voor hun motivatie. Ook dat deze groep 'jongeren' zo weinig belang hecht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, is iets dat ik totaal niet verwacht had." Op Europese schaal bekeken blijken de Belgische it-afstudeerders niet extreem hebberig te zijn, al lopen dergelijke vergelijkingen vaak mank. In een eerste job rekenen ze gemiddeld op 28.640 euro per jaar. "Dat lijkt mij een realistisch bedrag", reageert Laurent De Cock. "Maar salaris is ook maar één element. Meestal is het totale pakket doorslaggevend: een bedrijfswagen, een smartphone, opleiding, jobinhoud, nieuwe vaardigheden kunnen ontwikkelen, enzovoort." De enige landen waar de studenten minder loon verwachten zijn de Oost- en Zuid-Europese en het Verenigd Koninkrijk. In al onze buurlanden hopen ze op meer centen. In Nederland rekenen ze op 30.558 euro per jaar, in Frankrijk op 33.260 euro en in Duitsland op 42.593 euro. De 'duurste vogels' zijn te vinden in Denemarken en Noorwegen, waar ze een eerste jaarloon boven de 50.000 euro verwachten. Voor die som willen de Belgen wel 'slechts' gemiddeld 42,1 uur per week werken (vorig jaar was dat 42,3 uur). Dat ligt binnen Europa aan de lage kant, "hoewel het nog altijd meer is dan de 'officiële' 38-urenweek", grinnikt De Cock. Enkel in Denemarken, Finland, Italië, Spanje en Nederland willen ze nog minder lang werken. "Het is inderdaad een trend dat de arbeidsduur - en dat komt overeen met het belang van de work-life balance - een dalende trend vertoont", concludeert De Lathauwer. "Hoewel ik dat zou willen nuanceren: zolang men niet daadwerkelijk aan de slag is heeft men enkel een heel theoretisch begrip van wat men wil besteden aan een job." Tot slot nog op algemene aanvraag de lijstjes van waar de studenten willen terechtkomen. In België hopen de meeste it- en ingenieursstudenten voor Google te werken (9,2 procent). De gedeelde tweede plaats (8,2 procent) gaat naar Apple en Janssen Pharmaceutica. Jan De Nul bezet plaats vier, Microsoft plaats vijf. Vorig jaar stond Microsoft nog op de derde plaats. Het is trouwens opmerkelijk dat pure it- of telecombedrijven in de Belgische lijst niet erg hoog scoren. De top 20 telt enkel nog IBM (11) en Belgacom (16). Maar it-jobs zijn er natuurlijk in alle sectoren. Niettemin telt de Europese top 10 veel meer it-firma's: Google, Microsoft, Apple en IBM vormen er de top 4. Siemens en Nokia volgen op plaats 7 en 8. Intel haalt plaats 10. Bron: trendence Graduate Barometer 2010 Stefan Grommen