Minder absenteïsme, betere prestaties en een hogere productiviteit. Gezonde werknemers zijn voor een onderneming een niet te onderschatten voordeel. Een volledig digitale gezondheidscoach kan daarbij helpen.

De iPad, iPhone en iMac zijn al gemeengoed geworden en als het van het Leuvense bedrijf BrandNewHealth afhangt, mag daar binnenkort ook iChange aan toegevoegd worden. iChange is hun digitale coach die bedrijven helpt om hun werknemers gezond te krijgen en te houden. Het is een volledig geautomatiseerd, interactief online programma dat zich aan het profiel van de gebruikers aanpast en hen helpt om bijvoorbeeld gezonder te eten, meer te bewegen, beter met stress om te gaan, gewicht te verliezen of te stoppen met roken.

“Het programma bestaat eigenlijk uit verschillende delen”, zegt vp sales Stef Knaepkens van BrandNewHealth. “De digitale health coach is het meest zichtbare deel voor de werknemer. Hij vult eerst een uitgebreide vragenlijst in en op basis daarvan zullen de algoritmes van het systeem hem een hele reeks op maat gemaakte voorstellen en suggesties doen om zijn gezondheid te verbeteren. Alles vertrekt vanuit een positief gedachtengoed. We geven de deelnemers een heel pakket aan mogelijkheden die ze mogen gebruiken; niks moet of is verplicht. In de loop van het traject krijgen ze ook constant feedback, tips en advies. Ze kunnen een dagboek bijhouden van hun vorderingen, er is een forum om ervaringen uit te wisselen en ze kunnen, volledig anoniem uiteraard, hun vorderingen vergelijken met andere deelnemers. We geven hen bijvoorbeeld ook een quiz over de effecten van vet en alcohol op de mens. Of ze kunnen een soort virtuele reis door het lichaam maken. Alles om hen bewust te helpen maken van het belang van gezondheid, zonder een belerend vingertje op te steken.”

Het traject dat de deelnemers doorlopen, is volledig geautomatiseerd, er is geen enkele menselijke tussenkomst meer. En in tegenstelling tot wat men misschien zou verwachten, is dat eerder een voordeel dan een nadeel. “Klassiek gebeuren dit soort change-programma’s met een persoonlijke aanpak”, legt Knaepkens uit, “de werknemers die dus bij een coach te rade gaan. Maar daar zijn toch een paar problemen mee. Het is hoogdrempelig, mensen geven zich niet graag bloot en er komt een hoop organisatie bij kijken. Bovendien is die aanpak niet evident om op heel grote groepen toe te passen en als je het effect al kan meten, blijkt het vaak ook niet echt efficiënt te zijn. Een digitale coach heeft al die problemen niet. Uit ons onderzoek blijkt zelfs dat het programma vaak beter werkt dan een ‘echte’ coach omdat mensen eerlijker durven zijn tegen hun pc dan tegen een mens. Dat het anoniem is, maakt het ook een stuk laagdrempeliger. Naar een echte coach ‘moet’ je ook gaan op een vooraf bepaald tijdstip, of je nu zin hebt of niet. Ons systeem gebruik je wanneer je zelf wil. Je stapt in en uit naar eigen believen. Na een tijd vergeten de deelnemers ook dat het een computer is waarmee ze interageren. We krijgen soms zelfs bedankmailtjes voor de coach omdat ‘hij hen zo goed geholpen heeft’ (lacht).”

Voor de bedrijfsleiding levert iChange ook een hele reeks data en gegevens aan die het beleid op de gezondheidstoestand van de werknemers kan helpen afstemmen. “Is er een relatie tussen de werkdruk en de stressniveaus? Is er een relatie tussen pestgedrag en het welbevinden op de werkvloer? Dat soort kruisverbanden kunnen we heel makkelijk gaan onderzoeken met het systeem. Wat we eigenlijk doen is ‘gezondheid’, wat tot nu toe een wat ongrijpbaar begrip was, heel hard en concreet maken.”

De slaagcijfers die iChange voorschotelt, zijn indrukwekkend. “Wij schatten dat gemiddeld 30 % tot 40 % van de productiviteit in een bedrijf verloren gaat door problemen veroorzaakt door de levensstijl. De tijd die je met iChange terugwint, is zowat 200 tot 600 euro per maand per werknemer waard. Mensen worden productiever, er is minder verzuim en ze blijven langer inzetbaar.” Op dit ogenblik coacht BrandNewHealth (een bedrijf van elf mensen) zowat 600.000 mensen en dat bij ondernemingen als KPN, Unisys, Randstad en Manpower. Ook verschillende overheidsdiensten, zoals het ministerie van Rijkswater-staat in Nederland, maken er gebruik van. “In België is de incentive om een werknemer gezond te houden eigenlijk niet zo heel hoog voor een werkgever. Een zieke kost hem één maand geld en daarna is hij er van af. In bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk is dat heel anders, daar zitten werkgevers er veel langer aan vast. In Luxemburg moet een bedrijf bijvoorbeeld een pak meer sociale bijdragen betalen wanneer er veel verzuim is.”

De focus van BrandNewHealth is ook resoluut op het buitenland gericht. Naast de Benelux en Duitsland zet het bedrijf binnenkort ook zijn eerste stapjes in Rusland. “Daar zullen we voorlopig onze handen mee vol hebben”, zegt Knaepkens. “We hebben in Europa zo veel verschillende wetten, culturen en gebruiken dat dat al een hele uitdaging wordt. Maar als het hier lukt, lukt het overal.”

Frederic Petitjean

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content