Twee Aalstenaars, Wouter Danckaert en Leiv Hendrickx, willen met Techtomar dit probleem helpen opvullen. Techtomar - of voluit 'Technology tot he Market' is een nieuwe dienstverlener opgericht door Wouter Danckaert en Leiv Hendrickx. Met Techtomar willen de jonge Aalstenaars hun ervaring en kennis ter beschikking stellen van technologiebedrijven, mature ondernemingen, maar zeker ook starters. "Wij willen bedrijven begeleiden om sneller een beter marktbereik en een snellere groei te bereiken", vertelt Wouter Danckaert. Danckaert verliet eind vorig jaar het bedrijf Inside Matters - een spin-off van de Universiteit Gent, actief in 3D X-ray Microscopie. Samen met voormalig medewerker van Inside Matters, en gewezen ceo van webagency HaLe Communications, Leiv Hendrickx, richten ze met Techtomar dus nu hun eigen bedrijf uit.
...

Twee Aalstenaars, Wouter Danckaert en Leiv Hendrickx, willen met Techtomar dit probleem helpen opvullen. Techtomar - of voluit 'Technology tot he Market' is een nieuwe dienstverlener opgericht door Wouter Danckaert en Leiv Hendrickx. Met Techtomar willen de jonge Aalstenaars hun ervaring en kennis ter beschikking stellen van technologiebedrijven, mature ondernemingen, maar zeker ook starters. "Wij willen bedrijven begeleiden om sneller een beter marktbereik en een snellere groei te bereiken", vertelt Wouter Danckaert. Danckaert verliet eind vorig jaar het bedrijf Inside Matters - een spin-off van de Universiteit Gent, actief in 3D X-ray Microscopie. Samen met voormalig medewerker van Inside Matters, en gewezen ceo van webagency HaLe Communications, Leiv Hendrickx, richten ze met Techtomar dus nu hun eigen bedrijf uit. "We willen klanten begeleiden in hun keuze voor technologie en partners. Wij willen hen het nodige end-to-end advies geven en grote bedrijven de 'agility' van start-ups bezorgen", aldus Danckaert. Concreet mikken de jongelingen op drie domeinen: het zoeken naar het juiste businessmodel, de zoektocht naar business partners, en 'growth hacking' : hoe kan je met een beperkt budget toch snel groeien? Wouter en Leiv gaan er prat op dat ze de nodige kennis in hun eigen netwerk voorhanden hebben om klanten het advies te bezorgen dat ze zoeken. Doelgroep is vooral toch de meer mature bedrijven die vast zitten in een bepaald stramien en die nood hebben aan een consultant om hen bijvoorbeeld naar het digitale tijdperk te loodsen. "Maar het blijft zeker ook kriebelen om iets met start-ups te doen ook. Al moeten we eerlijk in zijn, dat we ons niet tot die markt kunnen beperken want daar zit voor ons het geld niet", beseft Danckaert. Naar eigen zeggen hebben de heren al heel wat interesse bij bedrijven opgetekend. De eerste grote klantenreferenties zouden normaal deze maand nog getekend worden. "We willen zeker doorgroeien, en op termijn zelfs van een serviceverhaal opnieuw naar een technologieverhaal evolueren door zelf systemen of platformen uit te bouwen", aldus Leiv. Wouter en Leiv zijn allebei actief in JCI Aalst en willen trouwens een soort community op gang trekken. "Hier in Aalst zitten interessante ict- en webbedrijven zoals Appiness of Green Bananas. We willen graag helpen opm een community op te starten. Ook rond coworking spaces in Aalst hebben we al enkele ideeën", klinkt het nog bij de enthousiaste ondernemers. Woozing is een start-up die vertrekt vanuit de eindklant om hen de tijdrovende zoektocht naar een goeie it-leverancier uit handen te nemen. Oprichter Roel Van den Bergh (ex-Oracle) kwam tot de vaststelling dat veel it-projecten nog steeds falen en dat een slechte matching met de leverancier daar dikwijls de rechtstreekse oorzaak van is. Een andere vaststelling is dat 'cold calling' vanuit de kant van een it-leverancier heel innefficiënt is : 97 procent van die telefoontjes levert niks op, citeert Van den Bergh uit een studie van IBM. "Zeker als je voor elk lead ook de indirecte kosten gaat meerekenen", klinkt het. Dat kan beter dacht Van den Bergh, en hij kwam met Woozing op de proppen. Woozing vertrekt niet vanuit het standpunt van een zoekende leverancier, maar een zoekende eindklant. "We helpen de klant om de beste vendors uit te kiezen : op basis van skills, geografie, klein of middelgroot, of hun ervaring en compententies." De rating van de vendors gebeurt achteraf door de klanten zelf na oplevering van het project of de dienst. "We laten hen beoordelen of ze professioneel in omgang zijn, of ze hun afspraken nakomen en of je ze terug zou aanraden", aldus Van den Bergh. Woozing speelt gelijkwaardige vendors tegen elkaar uit, zodat de klant daar zelf geen tijd moet in stoppen. De database met vendors werkt volgens een algoritme en 'human curation' voor de juiste vendor. Op korte termijn wil Van den Bergh vooral tevreden klanten bereiken aan zowel vendor als enduser-kant in België en Nederland. "Maar het is onze ambitie om dat toch vrij snel internationaal door te trekken. Ik ben er van overtuigd dat er echt nood is aan een positief alternatief voor cold calling." Overigens kan een klant ook zelf aangeven of hij met een bepaalde vendor zeker niét in zee wil, of dat hij er eentje net zeker wil 'challengen'. Woozing verdient vervolgens aan het effectief verkopen van de lead aan de vendor, "maar nee, de vendor zelf kan dus écht niet zijn leads zelf uitkiezen", aldus nog de oprichter van Woozing. Woozing mikt vooral op de grotere kmo's. Te grote bedrijven passen minder in het plaatje, omdat die vaak met een vaste lijst van vendors werken. Niet onbelangrijk tot slot: voor de eindklant is de dienst wel helemaal gratis. Kristof Van der Stadt