Je zou je echt afvragen of de marketingspecialisten bij sommige bedrijven idioten zijn. Niets blijkt hen immers te kunnen beletten keer op keer dezelfde fouten te herhalen. Zo kon ik recent mijn wrevel nauwelijks onderdrukken bij het zien van een nieuwsbericht van de Blu-ray-industrie. De vermeende hogeresolutie-opvolger van de gewone dvd zou immers zwarte sneeuw blijven zien. De wereldwijde recessie zal er de consument in de kerstperiode bepaald niet toe aanzetten eindelijk Blu-ray-spullen aan te kopen. Vorig jaar brak Blu-ray ook al niet door omdat toen de strijd met HD-DVD nog volop aan de gang was. Wat een onzin! De werkelijke reden voor het gebrek aan succes van Blu-ray ligt niet bij de recessie, maar bij de idiote marketingbeslissingen die vooral met pure hebzucht te maken hebben. De industrie vraagt u en mij om films op Blu-ray te kopen voor anderhalf tot drie keer de prijs van een gewone dvd. Als kers op de taart mogen we ook nog eens geld uitgeven aan een specifieke Blu-Ray speler die eveneens een flink stuk duurder is dan een gewone dvd-speler. Bovendien moeten we dan een film nog eens op dvd aankopen als we die in de wagen of in de slaapkaper willen afspelen, waar natuurlijk geen Blu-ray beschikbaar is. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben geen uil, of toch niet altijd. Zelfs op Full HD-schermen vind ik, samen met veel consumenten, de kwaliteit van een gewone dvd meer dan goed genoeg, zeker als ik naar het prijsverschil met Blu-ray kijk.

Hier speelt net hetzelfde probleem als wat we enkele jaren geleden ook bij de introductie van de Super Audio CD zagen. SACD biedt een veel hogere resolutie in geluidsweergave, net zoals Blu-ray dat nu biedt voor beeldweergave. SACD werd ondanks de hogere kwaliteit geen succes omdat de schijfjes duurder waren dan gewone cd’s. Hetzelfde gold voor de spelers. Veel mensen hadden bovendien moeite om een verschil te horen, of vonden het geluidsverschil geen hogere prijs waard. Op een gegeven moment besliste Sony, dat naast een elektronicaproducent ook een muziek- en filmuitgeverij is en de uitvinder van zowel SACD als Blu-ray, om zelf alleen nog maar hybride SACD’s te fabriceren. Dat zijn Super Audio cd-schijfjes met een cd-laagje, waardoor ze ook op gewone cd-spelers en dus eender waar afgespeeld kunnen worden. Bovendien verkocht Sony die tegen de prijs van een gewone cd. Dat werkte! Zeker toen andere platenmaatschappijen volgden. Plots gingen de verkoopcijfers van SACD de hoogte in. Dit was weliswaar te laat om er nog een echte standaard van te maken en SACD dus een succes te kunnen noemen, maar het was wel de goede beslissing.

Wat zien we nu bij Blu-ray? Men maakt precies dezelfde fout als bij SACD! Om Blu-ray een succes te laten worden, moet de industrie zo snel als het maar kan hybride Blu-ray discs produceren met een dvd-laag, zodat die ook op gewone dvd-spelers afgespeeld kunnen worden. De prijs van zo’n hybride Blu-ray mag niet hoger zijn dan die van een gewone dvd. Ten slotte moeten alle nieuwe films op dit hybride Blu-ray formaat uitkomen en niet meer op dvd. Dan, en alleen dan, zullen mensen vanzelf steeds meer Blu-ray schijfjes kopen. Dat zal ook de verkoop van Blu-ray spelers aanzwengelen en tot een prijsdaling leiden. Zolang de industrie dat niet doet zal de acceptatie van Blu-ray achterwege blijven.

www.blu-ray.com

Super Audio cd: nl.wikipedia.org/wiki/Super-Audio-Compact-Disc

Sony: www.sony.com en www.sonymusic.com

JOHAN ZWIEKHORST is journalist en medewerker van het Data Testlab, een onafhankelijk lab voor het testen van bedrijfsgerichte hard- en software.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content