Mobiele marketing is hot. Analisten gaan er zelfs van uit dat bedrijven die er nog niet mee bezig zijn, riskeren te verdwijnen. De reden is logisch: er worden nu al meer mobiele apparaten gebruikt dan pc's, en tegen 2020 zouden er 5 miljard smartphones en tablets in omloop zijn. En als de consument zijn mobieltje vroeger bijna uitsluitend gebruikte om te bellen of te sms'en, dan gaat hij nu vooral surfen en doet hij steeds vaker mobiele aankopen.
...

Mobiele marketing is hot. Analisten gaan er zelfs van uit dat bedrijven die er nog niet mee bezig zijn, riskeren te verdwijnen. De reden is logisch: er worden nu al meer mobiele apparaten gebruikt dan pc's, en tegen 2020 zouden er 5 miljard smartphones en tablets in omloop zijn. En als de consument zijn mobieltje vroeger bijna uitsluitend gebruikte om te bellen of te sms'en, dan gaat hij nu vooral surfen en doet hij steeds vaker mobiele aankopen. De Belgische start-up Zapfi heeft goed begrepen dat de informatie die de consument op die manier creëert, waardevol kan zijn voor merken. Het van oorsprong Brugse bedrijfje, dat geleid wordt door Michel De Coster, verzamelt in ruil voor gratis wifi zoveel mogelijk gegevens van mobiele consumenten, om die data vervolgens te analyseren en de resultaten aan te bieden aan merken, bedrijven en winkeliers. Die kunnen op hun beurt dan gerichte reclameboodschappen naar hun klanten sturen. "Gewapend met onze inzichten kunnen merken mobiele gebruikers de juiste boodschap op het juiste moment bezorgen", vult oprichter Gery Pollet aan. "Dit type van marketing staat bekend als behavioral marketing. Klanten moeten - in ruil voor hun gratis wifi - wel inzage geven in de data op hun mobieltje, over hun websitebezoek en hun app-gebruik bijvoorbeeld, of over hun e-commerce-activiteiten. Dat gebeurt via een opt-in formule." "De privacy van de wifi-gebruikers wordt voor 100 procent gegarandeerd", benadrukt Pollet. "Gebruikers worden ingedeeld in verschillende gebruikersprofielen, en de informatie wordt geanonimiseerd. Afnemers kunnen nooit achterhalen over welke persoon het juist gaat. Those are the rules." De gegevens die Zapfi verzamelt, worden samengebracht in een Hadoop-database, en op basis van de inzichten uit datamining stelt men de gebruikersprofielen op. Iemand die geïnteresseerd is in dure wijnen bijvoorbeeld. Of een fan van Apple-apparaten. Eén en ander wordt (in real time) in beeld gebracht met behulp van SAS Visual Analytics. "Daarbij krijgen winkeliers nog heel wat extra informatie", zegt Pollet. "Hoeveel mensen er tot een verkoop overgaan bijvoorbeeld. Of wat de gemiddelde tijd is die een consument in de winkel doorbrengt. Aan de hand van de geanalyseerde data kan je zelfs voorspellen hoe een bepaald profiel gaat reageren." Voor het wifi-infrastructuurgedeelte is Zapfi een partnership aangegaan met Belgacom. Samen werd er onder andere een proefproject gerealiseerd bij Belfius (waar meer dan 400 kantoren zijn uitgerust met een gratis wifi-hotspot van Zapfi). Momenteel heeft de starter een duizendtal hotspots op het actief staan, verspreid over België. Tot de klanten behoren AB Inbev, Total en BNP Paribas. "Alles samen hebben we al een 100.000-tal gebruikers kunnen overtuigen om te registreren", klinkt het nog, "maar dat is nog te weinig. Omdat we ons voorlopig beperken tot wifi-netwerken, groeit Zapfi te traag. We hebben een grote massa gebruikers nodig, en een grote massa data om te kunnen vermarkten. Daarom ook dat we ons platform willen aanbieden op de 3G en 4G-netwerken van de operatoren. De inkomsten zouden gedeeld kunnen worden." "In zekere zin zou je ons kunnen vergelijken met Weve.com, een nieuwe joint venture tussen de Britse operatoren Vodafone, O2 en EE", besluit de voorzitter. "Weve.com gebruikt de data gegenereerd uit de locatie en de trafiek van 20 miljoen mobiele klanten om gericht sms'jes en mms'jes te kunnen sturen over 3G en 4G. Het is het snelst groeiende mobiele marketingplatform ter wereld. In Frankrijk hebben we intussen een deal rond met een operator, daar kunnen we binnenkort over communiceren, en ook in Duitsland en in Nederland is er interesse." Frederik Tibau