Informatietechnologie is wereldwijd verantwoordelijk voor een groot deel van de broeikasgassen. Tot voor kort hadden it-managers echter maar weinig oog voor ‘green it’. 2008 leek een keerpunt te worden, tot de crisis roet in het eten kwam gooien.

Dat de it-sector zijn groene geweten ontdekt heeft, is niet onlogisch in een wereld waar dure energie en de opwarming van het klimaat dagelijkse gespreksonderwerpen zijn. De druk van groene pressiegroepen en kritische klanten neemt toe, en bij heel wat ondernemingen groeit het besef dat de energiefactuur van het it-departement wel erg hoog aan het oplopen is.

De ict-enquête van Data News leert ons alvast dat green it bij een kleine helft van de bedrijven minstens een factor van belang is wanneer er aankoopbeslissingen vallen. Een nieuw onderzoek van Gartner komt trouwens tot eenzelfde conclusie, en merkt op dat heel wat grote Europese ondernemingen ondanks de recessie all things green met stip blijven aankruisen op de agenda.

Maar laten we wel wezen: het is niet Nobelprijswinnaar Al Gore die de ogen geopend heeft van de Belgische beslissingnemers. Als bedrijven al investeren in groene it-infrastructuur, is dat in de eerste plaats omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Als datacenters geconsolideerd worden, of documenten ingescand in plaats van afgedrukt, dan is dat niet uit idealisme of sociaal engagement, maar vooral om de kosten te drukken. Bij de grotere ondernemingen spelen natuurlijk ook schaalvoordelen. Grote bedrijven halen meer voordeel uit een nieuw serverpark of uit de aankoop van een resem zuinige flatscreens, dan kleine KMO’s. “Onze kleine en middelgrote bedrijfjes hebben geen boodschap aan een ecologisch verantwoord infrastructuurpark”, bevestigt adviseur Jurgen Helmer van het Leuvense adviesbureau KMO-IT. “Bij hen blijft het vaak branden blussen, zeker nu de crisis hard toeslaat. Eén en ander weerspiegelt zich ook in de cijfers van Data News, waar meer dan 50 procent van de respondenten aangeeft absoluut geen rekening te houden met green it.”

“KMO’s werken in de eerste plaats kostengeoriënteerd en zijn voornamelijk geïnteresseerd in de goedkoopste it-oplossingen, en niet de groenste of de meest efficiënte’, gaat Helmer verder. “Anderzijds, het aantal servers dat de kleintjes gebruiken blijft meestal ook beperkt. Loont het dan wel de moeite om van vier systemen over te stappen op één compact geïntegreerd en zuinig systeem? Dat blijft vaak onduidelijk.”

Consortia

Onder druk van de klanten hebben zowat alle aanbieders en it-fabrikanten een speciaal ‘groen’ aanbod opgenomen in hun productenportfolio. Intussen zagen er ook twee consortia het levenslicht, die het groene gedachtegoed moeten vertalen naar concrete energiebesparende oplossingen. Microsoft, VMware, IBM en Dell kwamen met ‘The Green Grid’ op de proppen, een organisatie die zich tot doel heeft gesteld het energiegebruik in computercentra te verlagen. Daarvoor ontwikkelen deze bedrijven fabrieksonafhankelijke standaarden en nieuwe technieken die de energie-efficiëntie moeten verbeteren. Google is ook weer van de partij. Het internetbedrijf wil onder meer het verbruik van hernieuwbare energie verhogen door een hele reeks zonnepanelen te bouwen. En het vorig jaar boven de doopvont gehouden ‘Climate Savers Computing’-project (opgestart door Google en Intel) moet de efficiëntie van computers dan weer verhogen. Bedoeling van het CSC-project is om tegen 2010 meer dan vijf miljard dollar aan energiekosten te besparen en broeikasgassen met 54 miljoen ton terug te dringen. Daarnaast is er met Climatesaverscomputing.org een website ingericht waarop bedrijven en particulieren zich kunnen inschrijven voor tips om hun computers en servers energiezuinig te maken.

Onder de deelnemende organisaties zit trouwens ook het Wereld Natuur Fonds (WWF), dat erg enthousiast is over CSC. “Dit is de eerste keer dat ons Climate Savers-programma wordt toegepast op een hele sector waar zowel fabrikanten als verkopers en consumenten bij betrokken worden”, aldus John Donoghue van het WWF in een persbericht.

tekst: Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content