ELKE GELIJKENIS MET BESTAANDE WERKOMSTANDIGHEDEN IS LOUTER TOEVALLIG.

Er zijn zo van die grote, druk bezochte evenementen waarop alle beslissers en influencers uit de ict-wereld terug te vinden zijn. Je kunt je dan afvragen wat deze megaconferenties/ congressen voor uitzonderlijks te bieden hebben. We verdringen elkaar aan de desks om er ons pasje op te halen, we dwalen rond in de gangen op zoek naar zaal G039 waar de volgende sessie plaatsvindt waarvoor je normaal gesproken bent ingeschreven (maar eigenlijk ben je daar niet helemaal zeker meer van), we luisteren er op een ongemakkelijke stoel naar keynote-speeches, we laten onze lichaamsconditie er op enkele dagen fors op achteruit gaan (maar we zweren dat we die terug zullen krijgen) door hier en daar een broodje naar binnen te werken en diners bij te wonen die tot laat in de nacht uitlopen aan de andere kant van een drukke stad, waar je minutenlang in de rij staat om een taxi te pakken te krijgen.

Waarom verdringen we er elkaar dan toch? Laten we eerlijk zijn, we doen dat waarschijnlijk ook om andere redenen dan de kwaliteit van de inhoud van de uiteenzettingen of de revolutionaire innovaties die je er kunt ontdekken. Naast de rationele redenen zijn er ook nog andere.

Laten we beginnen met de rationele.

Je blootstellen aan de conclusies van onpartijdige analisten, echte professionals in het evalueren van applicatieoplossingen en systemen, of best practices uitwisselen met collega’s, nieuwe trends in de markt ontdekken, erover discussiëren met spelers uit dezelfde branche… Ik trek de oprechtheid van de hierboven genoemde redenen van de deelnemers geenszins in twijfel, maar daarnaast heb je ook nog andere dingen, zoals:

– de triomfantelijke terugkeer naar je bedrijf als de boodschapper van het goede nieuws dat jij als enige bevoorrechte uit eerste bron mocht vernemen en dat je een bevoegdheidsautoriteit verleent op de volgende vergaderingen die je bijwoont. Geeft de toegang tot die waardevolle sesam die de deur opent naar de deelname aan deze conferenties niet vaak aanleiding tot rivaliteit tussen collega’s?

– Je gewaardeerd voelen door je management, dat in jou een zaadkorrel voor de toekomst ziet en die zaadkorrel bijgevolg in de watten legt zodat hij zo goed mogelijk kan gedijen. Kortom, je carrièrekansen versterken.

Rewarding… De beloning van zware inspanningen om de doelstellingen van het bedrijf dat jou tewerkstelt te bereiken.

– Een soort van verzekering die borg staat voor je individuele waarde op de arbeidsmarkt, want je weet maar nooit…

– De geruststelling met betrekking tot enige bezorgdheid over de strategische keuzes die je moet maken en waarbij je je een beetje eenzaam voelt in je bedrijf.

– Een stapje terug of zelfs een rustperiode, je herbronnen voor de dagelijkse taken die een uiterste concentratie vergen.

– Het resetten van je emotionele bankrekening na een moeilijke periode op kantoor, een behoefte aan tijdelijke isolatie om daarna eens zo goed weer aan de slag te kunnen gaan.

– De erkenning van je collega’s die je afwezigheid zouden kunnen interpreteren als een teken dat je je status deels of helemaal kwijt bent.

– Soms gewoon ook de nieuwsgierigheid om andere culturen te leren kennen, wanneer zo’n evenement plaatsvindt in een ander land, op een ander continent.

– En tot slot het genoegen om waardevolle momenten te delen met anderen.

Zijn die laatste, ‘meer onbewuste’ redenen die soms onuitgesproken blijven, minder valabel dan de eerste, rationele redenen? Zeker niet, want deze evenementen kunnen rekenen op zoveel succes en dat komt ook omdat zij voldoen aan deze soort behoeften die ieder mens graag wil vervullen. Het is een deel van de brandstof die we nodig hebben om vooruit te komen, om ons te motiveren.

Wat je motivatie dus ook is, afspraak op de volgende.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content