Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Gumption is een netwerk van consultingbedrijven dat snel de markt wil veroveren. “Op termijn moeten we even groot worden als Cronos.”

Initiatiefnemer en managing partner Bart Embrechts is geen onbekende in de Belgische it-sector. Op jonge leeftijd stampte hij immers al een bedrijf uit de grond (de automatiseerder E-Chain Management) dat hij in 2008 doorverkocht aan Ordina. Maar de drang om te ondernemen bleef aanwezig, en niet veel later werden de kiemen voor het Gumption-project gelegd.

Gumption is een soort van incubator voor consultingbedrijven. De missie bestaat er in jonge bedrijven en ondernemers met een goed idee aan te trekken, en die een framework aan te bieden waarmee ze sneller de markt kunnen veroveren. De administratieve processen en de ‘non core’-business wordt weggezuigd uit de entiteit, waardoor de consultants volop kunnen focussen op hun core business. Gumption neemt altijd een meerderheidsparticipatie, maar een aanzienlijk stuk van de aandelen blijft bij de sterkhouders. Die mensen moeten geëngageerd blijven, heet het.

“Kopiëren we het model van Cronos? Ja en neen”, reageert Embrechts. “Uiteraard mikken we op schaalvoordelen, maar het grote verschil is dat wij sterk focussen op co-creatie en op kruisbestuivingen. Vigor heeft Business One (SAP) geïmplementeerd bij ThromboGenics, en het team van Quality by Design valideert die implementatie.”

“Vooraleer we een nieuw bedrijf toelaten, bekijken we eerst of het wel complementair is en of er geen sprake kan zijn van interne concurrentie. Overigens is consulting voor ons niet sector-gebonden. De meeste spelers uit onze groep zijn wel it-consultants, maar we hebben ook een onderneming onder de vleugels die actief is in de farma en de biotech.”

ZWEMMEN

De vennootschappen onder de koepel blijven aparte juridische entiteiten. “Iedereen kan autonoom zwemmen”, legt de managing partner uit, “maar waar het past kunnen we ook in formatie zwemmen. Naar ontwikkeling en innovatie geloof ik sterk in de meerwaarde van kleine en gefocuste groepjes.”

Embrechts gaat er van uit dat de consultancybedrijven van morgen een sterk team koppelen aan eigen assets. “Het pure bodyshopping-gebeuren komt meer en meer onder druk, dus je moet je op één of andere manier zien te verdedigen. Bij Gumption investeren we daarom in assets, in echte business solutions. Dat kan gaan van eenvoudige templates over bepaalde methodologieën, tot de positionering van producten.”

Is een koepelstructuur nodig anno 2014, willen we nog weten? “De markt is alleszins volwassener geworden, en je moet opboksen tegen alsmaar sterkere concurrenten. Alles alleen doen wordt dus steeds moeilijker. Als je met meerdere partners werkt, wordt het al iets haalbaarder. In een constellatie zoals Gumption heb je een vangnet, een klankbord. En een duwtje in de rug kan je soms goed gebruiken.”

Vorig jaar was Gumption goed voor een geconsolideerde omzet van 13,5 miljoen euro en had het zo’n 120 consultants aan boord. Intussen is het bedrijf ook activiteiten aan het uitrollen in Luxemburg.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content