Op het Parijse 'LeWeb'-event kondigde Renault aan dat het in de Renault ZOE en de nieuwe generatie Clio een tablet inbouwt. Meteen start ook een zoektocht naar kandidaat-ontwikkelaars/leveranciers van apps.
...

Op het Parijse 'LeWeb'-event kondigde Renault aan dat het in de Renault ZOE en de nieuwe generatie Clio een tablet inbouwt. Meteen start ook een zoektocht naar kandidaat-ontwikkelaars/leveranciers van apps. Het idee ligt natuurlijk voor de hand. Vandaag bevinden zich al in tal van auto's systemen met informatie over het verkeer, de locatie van het voertuig, met mogelijkheden voor 'in car entertainment', het opvolgen van de toestand van de auto en dies meer. Met 'R-Link' breidt Renault het concept nu uit tot een tablet waarop de gebruiker zelf toepassingen kan installeren en draaien. Naast een 18 cm groot aanraakgevoelig scherm, beschikt het systeem ook over spraakherkenning en beschikt de chauffeur over bedieningstoetsen in de buurt van het stuurwiel. Voor R-Link werd een platform van TomTom geselecteerd, op basis van een Android 2. x vork, aldus Pierre-François Le Faou, infotainment project manager in de Renault direction for cross car line projects. De software development kit is nog niet klaar, maar dat zou begin 2012 rond moeten zijn. In maart 2012 moet tevens in samenwerking met het Laboratoire Paris Région Innovation een start-up incubator van start gaan voor het creëren van een ecosysteem rond mobiliteits-apps. "Dat biedt voldoende tijd voor de ontwikkeling van apps, eer de betrokken modellen op de markt komen", aldus Le Faou. Die zouden worden aangekondigd op het autosalon van Parijs. Later zal het R-Link platform ook in andere (ver)nieuw(d)e modellen van Renault worden aangeboden. Een retrofit in bestaande auto's (modeljaar 2011 en vroeger) is niet voorzien. Wat de toepassingen zelf betreft, rekent Le Faou op de verbeelding bij de producenten, hoewel Renault zelf ook wat in petto heeft. Denk daarbij aan e-mail, Twitter etc., evenals de link met de onderhoudssystemen (voor preventief en reactief onderhoud) en instellingen (zoals de stand en hoogte van het stuur, van de zetel(s) en dies meer). Het is een open systeem, zodat ook het overzetten van bestaande toepassingen mogelijk moet zijn, aldus Le Faou. Op het ogenblik van levering mikt Renault erop een 50-tal 'apps' aan te bieden in de 'R-Link Store'. Renault gaat daarbij strikt toezien op de kwaliteit en de veiligheid van die apps. Immers, je wil als chauffeur niet het risico lopen dat je met een app meteen ook een virus of een stuk malware in je auto binnenhaalt. Des te meer omdat in de voorbije tijd al geslaagde aanvallen op (sub)systemen in auto's werden uitgevoerd. Le Faou benadrukt telkens weer dat de informatie uit de autosystemen wel naar het R-Link kan worden doorgestuurd, maar niet in de andere richting. Een app van buitenaf kan dus niet de werking van het voertuig beïnvloeden. "Dat risico nemen we heel ernstig en de validering zal uiterst strikt zijn," aldus Le Faou, "De waterdichtheid van de autosystemen wordt maximaal verzekerd." Trouwens, ook bij het gebruik van de apps zelf wordt de verkeersveiligheid maximaal nagestreefd. Een chauffeur die tijdens het rijden een e-mail wil raadplegen, kan die niet lezen, maar zal deze dankzij text-to-voice kunnen beluisteren. Ook apps die het bekijken van films mogelijk maken, zouden niet kunnen worden gedraaid tijdens het rijden. Wat met apps die een verbinding met het internet vereisen? Bezorgt een auto met R-Link een Belg die een tourtje maakt in Frankrijk een kater van een data roaming rekening? Toch niet, countert Le Faou. Elk voertuig met R-Link heeft een ingebouwde Edge-modem en Renault heeft een globaal contract, voor heel Europa, afgesloten met Orange voor levering van de nodige simkaarten. Het betreft dus niet een individueel contract met dat telecombedrijf. Hoe een en ander zal worden doorgerekend aan de klant, zal nog land per land worden bepaald. Le Faou verwacht overigens niet meteen een grote toevloed van ideeën. De autowereld is vaak nogal conservatief en het duurt soms jaren eer iets echt is ingeburgerd. Maar voor R-Link ziet hij de verbeelding van softwarebouwers als de limiet. Zo werd op LeWeb al een app gedemonstreerd, ontwikkeld door Apila. Met behulp daarvan kan de R-Link community aan leden in de buurt melden als ze een parkeerplaats (gaan) verlaten. Een idee dat natuurlijk het daglicht zag in.... Parijs. Guy Kindermans