De meeste navigatietoestellen zoals we die nu kennen, halen hun verkeersinformatie ofwel via TMC (Traffic Message Channel) binnen ofwel via een datasysteem (GPRS) van de gps-fabrikant zelf. Beide hebben echter nog hun tekortkomingen - zowel wat de technologie, de kostprijs als de juistheid van de informatie betreft. Vaak komt de verkeersinfo te laat of geeft die geen aanduiding van de vermoedelijke vertragingen. Het resultaat is dat je met een gps evengoed in een file kunt vastgeraken.
...

De meeste navigatietoestellen zoals we die nu kennen, halen hun verkeersinformatie ofwel via TMC (Traffic Message Channel) binnen ofwel via een datasysteem (GPRS) van de gps-fabrikant zelf. Beide hebben echter nog hun tekortkomingen - zowel wat de technologie, de kostprijs als de juistheid van de informatie betreft. Vaak komt de verkeersinfo te laat of geeft die geen aanduiding van de vermoedelijke vertragingen. Het resultaat is dat je met een gps evengoed in een file kunt vastgeraken. Dat probleem wil het Californische Dash oplossen door elk van zijn toestellen voortdurend informatie te laten doorsturen: over de vertragingen aan een oprit van een autosnelweg of over een opstopping in het centrum. Eigenlijk wordt door ieder gps-toestel van het merk een real-time reisverslag doorgestuurd naar het Dash-netwerk. Al die verzamelde informatie wordt gebruikt om een database samen te stellen met actuele verkeersinformatie, die automatisch doorgestuurd wordt naar de Dash-toestellen, die hun uitgestippelde routes er eventueel aan aanpassen. Eigenlijk kun je dus stellen dat de gps-toestellen elkaar waarschuwen dat er een file op een bepaalde weg staat. De uitgaande informatie wordt verstuurd over een cellular data network. De toestellen zijn ook nog uitgerust met een wifi chip. Die kan gebruikt worden om de unit draadloos van software- en/of kaartupdates te voorzien. Het toestel zal volledig automatisch detecteren of er een open hotspot in de buurt is en er verbinding mee maken. Het eigen dynamische netwerk dat Dash op die manier creëert, is een sterk pluspunt maar is meteen ook de achilleshiel van het hele concept: een voorwaarde is namelijk dat er constant voldoende data vergaard wordt om betrouwbare en volledige informatie te kunnen bekomen. Dat is ook wat Paul Notteboom, president van Mio Technology Europe, zegt wanneer we polsen of de tweede grootste gps-vendor in België toevallig ook niet een soortgelijke technologie wil invoeren: "Alles hangt af van het klantenbestand. Een speler die heel wat units in de markt heeft, kan zoiets overwegen. Ook al zijn wij met 20 procent marktaandeel nummer twee in België; dat is qua units niets vergeleken met de marktleider." Bovendien vraagt Notteboom zich af in hoeverre de eindgebruiker zit te wachten op zo'n technologie: "Een toestel dat met TMC overweg kan, kost al zo'n 50 euro extra. En wij merken dat heel wat kopers nog niet eens weten wat TMC precies is - laat staan dat ze het dan ook willen aanschaffen. Waar ik wel van overtuigd ben is dat location based services de toekomst zijn. Wij opteren er momenteel dan ook voor om de aanwezige content op onze gps-toestellen verder uit te bouwen." Bij marktleider Tomtom denkt men wel dat de consument - en dan vooral het bedrijfssegment - baat kan hebben met een oplossing à la Dash. In de aparte bedrijfsunit Tomtom Mobility Solutions werkt directeur Lucien Groenhuijzen samen met zijn team aan de verdere ontwikkeling en uitrol van Tomtom Work: een systeem voor betere verkeersinformatie op basis van data die telecomoperator Vodafone verzamelt. Tomtom gebruikt dus het gsm/gprs-netwerk om data te verzamelen en uit te sturen naar de gps'en. Groenhuijzen: "Het gsm-netwerk is nu tot op zo'n prijsniveau gezakt dat het 'doenbaar' is voor veel bedrijven om gebruik te maken van extra datadiensten zoals wij die met Tomtom Work bieden. Uiteraard houden wij wel toekomstige opties open en houden we de marktontwikkelingen van wifi en wimax goed in het oog." Hoewel 'Tomtom Work' - zoals de naam al doet uitschijnen - voornamelijk voor het bedrijfssegment bedoeld is, wil Tomtom op termijn ook de consument de mogelijkheid geven tot premium verkeersinformatie. Uiteindelijk is het maar een kwestie van tijd vooraleer alle toestellen een ingebouwde gsm/gprs-module zullen hebben. "Maar we willen ook gebruikers van onze oudere modellen laten 'meegenieten'. Via een Bluetooth-koppeling met een gsm of smartphone zal zo'n oudere Tomtom dan ook nog de premium verkeersinfo kunnen binnenhalen. Ons einddoel is om iedereen zeer gedetailleerde reistijden te bieden op alle snel- en gewestwegen." Momenteel werkt Tomtom alleen nog maar met het Nederlandse Vodafone samen, maar Groenhuijzen klinkt vastbesloten om binnenkort ook in andere landen met overeenkomsten te kunnen uitpakken: "In de eerste helft van volgend jaar hopen we bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk met de uitrol te beginnen. We hebben de intentie om volgend jaar in de helft van West-Europa actief te zijn." Of België daar ook bij hoort, valt nog af te wachten. Zoals u in Data News van 9 november nog kon lezen, heeft Be-Mobile na lang onderhandelen een exclusief contract met Proximus bedongen voor het gebruik van de meetdata van de gsm-masten. "Als Tomtom de Belgische floating vehicule data wilt gebruiken, zullen ze dus met ons moeten onderhandelen", aldus Jan Cools, ceo van Be-Mobile. Kristof Van der Stadt