"Ik voerde een consultingopdracht uit in Saoedi-Arabië. Telkens ik de fabrieksdirecteur ging spreken, zaten er oude mannetjes mee aan tafel. Toen ik op een dag polste wie zij waren, bleken dat de oude ceo's van het bedrijf te zijn. Die blijven op één of andere manier betrokken bij de organisatie. Dat is heel goed voor de continuïteit en de overdracht van ervaring. Ik heb me afgevraagd wat we daarmee kunnen doen in Europa, waar we ervaring wegsmijten alsof het niks meer waard is." Aan het woord is Guido De Grefte, managing director en medeoprichter van het Mechelse consultingbedrijf HazelHeartwood. De Grefte had een comfortabele functie als partner bij KPMG. Toch brak hij zich, samen met SD Worx-ceo Jan van den Nieuwenhuijzen, al enige tijd het hoofd over hoe hij een nieuw consultingmodel kon creëren waarin factoren als 'langer werken' en 'ervaring' meespelen.
...

"Ik voerde een consultingopdracht uit in Saoedi-Arabië. Telkens ik de fabrieksdirecteur ging spreken, zaten er oude mannetjes mee aan tafel. Toen ik op een dag polste wie zij waren, bleken dat de oude ceo's van het bedrijf te zijn. Die blijven op één of andere manier betrokken bij de organisatie. Dat is heel goed voor de continuïteit en de overdracht van ervaring. Ik heb me afgevraagd wat we daarmee kunnen doen in Europa, waar we ervaring wegsmijten alsof het niks meer waard is." Aan het woord is Guido De Grefte, managing director en medeoprichter van het Mechelse consultingbedrijf HazelHeartwood. De Grefte had een comfortabele functie als partner bij KPMG. Toch brak hij zich, samen met SD Worx-ceo Jan van den Nieuwenhuijzen, al enige tijd het hoofd over hoe hij een nieuw consultingmodel kon creëren waarin factoren als 'langer werken' en 'ervaring' meespelen. Het resultaat van die denkoefening werd HazelHeartwood. Het nieuwe bedrijf, opgericht in de zomer van 2011, kreeg twee belangrijke aandeelhouders, SD Worx en KPMG. Alleen al de raad van bestuur oogt indrukwekkend, met naast De Grefte en van den Nieuwhuijzen ook BNP Paribas Fortis-topman Filip Dierckx, bedrijfsrevisor Peter Berger en Frank Grauls, voormalig senior manager bij Toyota Motor Europa. Die laatste staat bij HazelHeartwood ook in voor het operationele beheer en voor de uitbouw van de 'service cluster' rond ict. Het vertrekpunt van HazelHeartwood is 'het aanbieden van externe ervaring' aan bedrijven, als hulp bij complexe projecten. "Wij zijn gestructureerd zoals een traditioneel consultingbedrijf: met partners en consultants", legt Frank Grauls uit. "Er is één belangrijk verschil: de partners bij ons zijn mensen van 55+ die uit een directiefunctie uit een groot bedrijf komen en die in de laatste fase van hun carrière bij ons actief worden. Samen met jongere consultants voeren zij projecten uit. Die wisselwerking is van groot belang. Iemand die zo lang actief is geweest in een bepaalde materie weet goed wat de belangrijkste succesfactoren van projecten en organisaties zijn. De consultants kunnen dat verpakken in goede consulting. " HazelHeartwood heeft zo een hele rist service clusters uitgewerkt (ict, restructuring, supply chain, ageing, financieel beheer,...), waarvoor kleine teams worden samengesteld van één of meerdere 'senior business leaders' en enkele consultants. Voor het domein ict krijgt Frank Grauls sinds kort de steun van ervaren rot Roger Bouvrie, de voormalige ict-baas bij de specialist in bakkerij- en patisseriegrondstoffen Puratos. "In 25 jaar Puratos heb ik 3 fases meegemaakt van wereldwijde erp-roll-outs: 3 keer een verschillend erp-pakket en 3 keer een verschillende aanpak. Ik vond het interessant om mijn kennis daarover nog in te schakelen, in combinatie met het opleiden van jonge mensen. Zo kan ik er mee voor zorgen dat andere bedrijven bepaalde valkuilen vermijden." De ict-cluster focust momenteel op verschillende domeinen: " It strategy, business-it-alignment zeg maar, it maturity, het intern versterken van it-organisaties om nog beter de objectieven te halen, en it delivery, waar we zullen dienst doen als externe adviseur voor complexe projecten." De 'senior business leaders' krijgen volgens Grauls en De Grefte bij HazelHeartwood een platform waardoor ze langer kunnen werken, in een goede work-life-balance. "Een soort glijbaan." Bouvrie knikt. "Mijn bedoeling is niet om nog 220 dagen per jaar te werken. Ik wil een goed evenwicht tussen mijn werk en vrije tijd. Maar in de adviserende rol die ik de laatste twee jaar bij Puratos vervulde, had ik nog slechts een beperkte betrokkenheid. Zo ineens naar nul vallen, viel wat zwaar. Bij HazelHeartwood kan ik nog iets betekenen voor anderen." De jongere consultants van HazelHeartwood krijgen de kans om met ervaren mensen samen te werken. "Belangrijk om weten is wel dat ze bij ons geen partners kunnen worden. Wel proberen wij onze consultants te stimuleren om, wanneer die opportuniteit zich voordoet, aan klantzijde posities in te vullen." Ook qua verloning hamert het bedrijf op een transparant model, op basis van productiviteit. Een deel van de 'non-chargeable' uren gaat expliciet naar maatschappelijk relevante projecten (vb. Special Olympics). Volgens het businessplan moet HazelHeartwood binnen 3 jaar uitgegroeid zijn tot een bedrijf met zo'n 35 mensen en ruwweg 6 miljoen euro omzet. "Maar het belangrijkste is dat het businessmodel zich dan bewezen heeft", onderstreept De Grefte. "Want uiteindelijk is dit een concreet experiment rond de noodzaak om langer te werken." Bouvrie pikt daarop in: "Vandaag is de redenering vaak: voor elke oudere die we uit het bedrijf verwijderen, komt er een jongere binnen. Het verleden heeft bewezen dat dat niet klopt." En zo is de cirkel rond: hoog tijd voor een Europese variant van het Aziatische model, waarin de kennis en ervaring van mensen in een organisatie geherwaardeerd wordt. "Had men dat gedaan in Europa", knipoogt Bouvrie, "dan zou men misschien niet staan waar men nu staat." Stefan Grommen