Edenred kent u allicht als de organisatie achter de populaire Ticket Restaurant-maaltijdcheques. Een belangrijke datum in de geschiedenis van het bedrijf is 2010. In dat jaar werd er bij de Franse moeder Accor (bekend om zijn hotelactiviteiten) beslist om de dienstenpoot van Accor te verzelfstandigen, waardoor Edenred het levenslicht zag.
...

Edenred kent u allicht als de organisatie achter de populaire Ticket Restaurant-maaltijdcheques. Een belangrijke datum in de geschiedenis van het bedrijf is 2010. In dat jaar werd er bij de Franse moeder Accor (bekend om zijn hotelactiviteiten) beslist om de dienstenpoot van Accor te verzelfstandigen, waardoor Edenred het levenslicht zag. "Ons bedrijf is behoorlijk jong, en dat merk je ook aan de it-omgeving, die het voorbije jaar trouwens helemaal herdacht is", steekt Gheysen van wal. "In 1991 werkte er maar 1 informaticus voor de dienstenpoot van Accor in België. In 2010 waren het er 10, en intussen klokken we af op 50 medewerkers (zowel intern als extern). It is dus enorm veranderd de voorbij jaren." Sinds zijn aantreden als cio in februari 2015 heeft Gheysen - op korte tijd - al een heel veranderingsproces in gang gezet. "Vroeger hadden we grosso modo drie verschillende afdelingen in it : infrastructuur, operations en services. Die logge structuur heb ik omgegooid. Vandaag werken we met acht kleine en wendbare teams die elk verantwoordelijk zijn voor hun eigen segment." MATHIEU GHEYSEN : "Het innovatieteam buigt zich over interessante nieuwigheden samen met het business development team, in een ander team hebben we alles wat met infrastructuur en diensten te maken heeft samengebracht, en er is een unit die zich volledig wijdt aan onze public social programs (PSP)." "We hebben ook een eenheid die zich buigt over het web en het internet, die jongens werken nauw samen met hun collega's op de hoofdzetel in Parijs. Voorts is er een cel die zich bezig houdt met het financiële aspect, en is er een it-team voor de terminals en de datatransfers." "Tenslotte hebben we mensen die het logistieke organiseren (rond de papieren cheques bijvoorbeeld, die nog steeds bestaan), en is er een team voor de middle office, dat zich in Parijs bevindt." "Al onze teams werken vandaag op een zo wendbaar mogelijke manier ('agile'). Om de twee weken moet er worden opgeleverd, en dit in constante dialoog met de business. Uiteraard vergt dit een ommezwaai. Maar ik merk bij de werknemers de wil om zich aan te passen." GHEYSEN : "Het grote voordeel aan korte cycli is dat je snel kan vooruit gaan, en - minstens even belangrijk - dat je supersnel van richting kan veranderen als dat nodig blijkt. Een bedrijf als Google doet dat ook, net als zowat elke start-up. In se komt het er op neer dat ook onze it'ers zich de start-up mentaliteit eigen moeten maken." "De tijd van de jarenlange projecten met deliverables die mijlenver verwijderd zijn en waarbij je na zoveel tijd moet constateren dat de context veranderd is en dat je dus verkeerd bezig bent, ligt achter ons. De wereld is veranderd." "De 'agile' manier van werken zorgt er vooral voor dat opleveringscycli drastisch kunnen worden ingekort. Dat projecten in kleine en behapbare stukjes worden verdeeld. En dat er kan worden getest en gediscussieerd over wat er wordt opgeleverd." GHEYSEN : "We hebben apps die intern draaien en toepassingen die gehost worden in Parijs, zoals alles wat met onze middle office te maken heeft, en met infrastructuur en diensten. Onze PPS-oplossing (PrePay Solutions) wordt dan weer vanuit Londen beheerd." "Uiteraard kunnen we niet zomaar al onze legacy-infrastructuur vervangen, en moeten we heel wat apps die er sowieso al waren blijven managen. Wat dat betreft hanteren we een convergentiepolitiek, maar gezien de hierboven geschetste omstandigheden is dat een flinke opgave. In elk geval kijken we uitdrukkelijk naar de cloud voor onze rationaliseringsoefening." "Op termijn zouden we willen evolueren naar een situatie waarbij zeker 70 procent van onze it in de cloud draait. We hebben berekend dat dit ons een besparing van liefst 30 procent kan opleveren." "Momenteel is het nog niet duidelijk of we voor een publieke of voor een private cloud zullen kiezen wat iaas en paas betreft, dat debat wordt volop gevoerd. Saas-diensten gebruiken we al. Salesforce en Selligent, om er twee te noemen, en we gaan ook de project management software van Jira afnemen uit de cloud." GHEYSEN : "Ons grootste project is toch de convergentie van onze it-systemen (lacht), net zoals er nog heel wat werk is aan de reorganisatie van de it-afdeling. Die reorganisatie en de shift naar agile zouden moeten doordringen in alle geledingen van ons bedrijf, tot in alle business departementen. De hele groep moet zich achter onze nieuwe aanpak scharen. Onze leuze is niet voor niets agil'it, met de it als werkwoord." "Met Jira rollen we nu ook een toepassing uit die de transparantie en de communicatie bij onze nieuwe manier van werken moet verbeteren. Jira maakt het mogelijk om projecten te centraliseren, van nabij op te volgen en te tracken. Het is een geweldige tool voor agile project management." "En zoals u zegt is er natuurlijk de uitrol van de elektronische ecocheques waar we nu volop mee bezig zijn. De meerderheid van onze teams werkt momenteel aan die module, van innovatie tot middle office. Voor ons is dit inderdaad een belangrijk project. Een nieuwe kaart heb je daar trouwens niet voor nodig, onze kaarten kunnen meerdere portefeuilles aan." "Zal ik u eens een geheim verklappen ? Er wordt momenteel veel gepraat over contactloos betalen, maar wist u dat de chipkaarten van Edenred al klaar zijn voor contactloze betalingen sinds 2010 ? In theorie kunnen 1 miljoen Belgen dus al jaren op die manier betalen, maar de terminals zijn er nog niet klaar voor, en ook de consumenten zelf plaatsen nog kanttekeningen." GHEYSEN : "In heel wat van de landen waar Edenred actief is wordt er gewerkt aan toepassingen waarbij je niet langer een chipkaart nodig hebt, en uiteraard is dat de volgende stap. Maar daar moet ik meteen bij vertellen dat uit tal van onderzoeken blijkt dat consumenten nog graag een kaart gebruiken. Ze vrezen voor hun veiligheid wanneer ze enkel maar een pincode moeten ingeven." "Je kan wel een voorloper zijn, maar het heeft geen zin als de mensen nog niet meewillen, of als de markt er nog niet klaar voor is. Je moet als bedrijf niet te vlug willen gaan. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening, welja." GHEYSEN : "Onze werknemers kunnen momenteel online betalen met hun maaltijdcheques op de website van saladewinkel Green Attitude. Daartoe hebben we samen met onze partner Lyra Network (via de oplossing Payzen) een online betaalmodule ontwikkeld die geïntegreerd kan worden in de website van handelaars. De transacties verlopen daar met behulp van pincodes." GHEYSEN : "Zeker en vast, maar it wordt sowieso belangrijker voor alle bedrijven. Banken en verzekeraars worden ook in de eerste plaats it-bedrijven. Ik kan het weten, want ik heb lang gewerkt in die sector. Een goed cio krijgt een steeds centralere rol toebedeeld in zijn bedrijf. Maar zijn rol evolueert door toedoen van de cloud wel naar die van de chief integration officer." Frederik Tibau"Het grote voordeel aan korte cycli is dat je snel van richting kan veranderen wanneer dat nodig blijkt" "Wist u dat de chip-kaarten van Edenred al klaar zijn voor contactloze betalingen sinds 2010 ?"