Toen Nokia begin dit jaar aankondigde dat het de kaartenapplicaties op de Lumia-smartphones met Windows Phone 8 voortaan onder de 'Here'-vlag ging groeperen, leek dat voor velen vooral een marketingbeslissing en niet meer dan een eenvoudige 'rebranding'.
...

Toen Nokia begin dit jaar aankondigde dat het de kaartenapplicaties op de Lumia-smartphones met Windows Phone 8 voortaan onder de 'Here'-vlag ging groeperen, leek dat voor velen vooral een marketingbeslissing en niet meer dan een eenvoudige 'rebranding'. Onder diezelfde 'Here'-vlag gaat immers ook een eigen webapp schuil én een kaarten-app voor Apple iOS en Android. "Maar ook de ingebouwde navigatieoplossingen van heel wat automerken zoals Toyota, BMW en Fordgebruiken de Here-kaarten. Ook 'personal navigation devices' (PND) van Garmin hebben een licentie op Here", zegt Pino Bonetti, senior marketing communications manager van het Here-merk. "De 'location data' van al die verschillende bronnen stoppen we in één cloud. Het is de uitdrukkelijke bedoeling van Nokia om van die 'location cloud' een 'leading' cloudservice te maken net zoals Google bijvoorbeeld dé search-cloud in handen heeft, Facebook dé social-cloud en Amazon dé retail-cloud", verduidelijkt Bonetti. "Het is ook echt een volwaardige cloud service, want we doen zowel het 'capturing'-gedeelte, de on-demand computing voor het opvragen van de kaarten en het uiteindelijk opleveren van apps of diensten aan externe partners als Bing", zegt Bonetti. Nokia wil op die manier de overnames van kaartenleverancier Navteq - 5,5 miljard euro in 2007 die door sommige analisten als een miskoop afgedaan wordt - en Earthmine (3D-modellering) alsnog laten renderen. "Willen we hierin slagen, dan moeten we de nodige schaalgrootte bereiken. Daarom ook dat we beslist hebben om de Here-apps van onze Lumia's ook op Windows Phone toestellen van andere fabrikanten beschikbaar te maken", zegt Bonetti. Al is dat voorlopig enkel nog maar in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Mexico het geval. "Maar verwacht zeker uitbreiding naar andere landen waar alle Windows Phone gebruikers onze locatie-apps gaan kunnen gebruiken. Met uitzondering van Citylens; dat willen we exclusief voor Nokia Lumia's houden", aldus nog Bonetti. Op termijn wil Nokia overigens ook verder werken aan 'indoor'-navigatie en een grote rol gaan spelen in het 'connected car' verhaal. "We zijn de enige smartphone-fabrikant die verregaande automotive-ervaring heeft via Navteq. Dat moeten we nu echt gaan uitspelen", besluit Bonetti.Kristof Van der Stadt