Een jaar geleden besloot het CIBG om een development center voor mobiele toepassingen in te voeren op verzoek van zijn gebruikers. Van meet af aan werden er 3 projecten aangeduid: Fix-My-Street, waarmee burgers een wegprobleem kunnen melden (zie ook Data News nr. 7 van 13 april); de overbrenging naar mobiele toestellen van de Brusselse gewestelijke portal; en het creëren van mobiele apps voor Brussel Mobiliteit.
...

Een jaar geleden besloot het CIBG om een development center voor mobiele toepassingen in te voeren op verzoek van zijn gebruikers. Van meet af aan werden er 3 projecten aangeduid: Fix-My-Street, waarmee burgers een wegprobleem kunnen melden (zie ook Data News nr. 7 van 13 april); de overbrenging naar mobiele toestellen van de Brusselse gewestelijke portal; en het creëren van mobiele apps voor Brussel Mobiliteit. "Het CIBG beschikte toen nog niet over de interne vaardigheden voor dit soort mobiele apps. Bovendien wilden we ons niet alleen engageren of massaal investeren in dit soort project", aldus Eric Auquière, diensthoofd IS (Information Systems), afdeling projecten bij het CIBG. Na een aanbesteding viel de keuze op CSC, dat eerst een technisch expert stuurde die ook de specifieke methodologieën en tools voor het mobiele aspect beheerste. Na de voltooiing van een eerste hybride app (met een gemeenschappelijke basiscode, die nadien wordt aangepast in functie van iOS of Android), ging het CIBG grondig nadenken over zijn strategie op het vlak van mobiele toestellen, de in te voeren methodologieën en de nodige infra- structuur op middellange termijn. "We hebben toen een complete productielijn gecreëerd voor de integratie, ontplooiing en testing van mobiele apps op meerdere platformen, op basis van onze cstm-oplossing (mobile software technical center in the clouds)", aldus Thibaut de Sany, key service offering mobile manager bij CSC. Daarnaast brengen we onze best practices in dankzij een team van ongeveer 70 specialisten op het vlak van infrastructuur en oplossingen." Naast de ontwikkeling wordt er bijzondere aandacht besteed aan de tests. Tests die zijn uitgevoerd in cloud bij Perfecto Mobile, waar het CIBG machinetijd koopt om zijn apps te testen op de verschillende bestaande mobiele toestelmodellen op de markt - zowel op iOS als op Android, een investering die het CIBG niet alleen zou kunnen doen. CSC creëerde bovendien een specifieke integratielaag om handig te communiceren met het cloudsysteem en om dit proces te automatiseren binnen de productieketen. Op 6 maanden tijd werden er al 2 apps ontwikkeld en andere zitten volop in de ontwerpfase. "Ons doel is uiteindelijk de specifieke kennis inzake mobiele toestellen zoveel mogelijk binnen onze eigen muren te brengen om de technologie onder de knie te krijgen en zo diensten aan te bieden aan onze partners", gaat Eric Auquière verder. Dankzij open data zullen derden ook mobiele apps kunnen ontwikkelen. De code voor mobiele apps wordt trouwens ook opgeslagen in de cloud.Marc Husquinet