Telefoneren over het internet, erg goedkoop of zelfs gratis en met een uitstekende geluidskwaliteit is een realiteit. En met de crisis klinkt dat dan ineens wel heel erg verleidelijk. Maar is het ook iets voor kmo’s?

Voice-over-ip of kortweg voip is niet hetzelfde als ip-telefonie. Met beide kunt u gesprekken via het internet voeren. Bij ip-telefonie werken alle toestellen, van de telefoons via de centrales en gateways naar de buitenwereld, via tcp/ip. Bij voip wordt spraak in tcp/ip-pakketjes ingekapseld, maar dat hoeft niet noodzakelijk iets met ip-telefonie te maken te hebben. Als u alleen via het internet wil werken voor telefonie, hebt u een ip-telefonieprovider nodig. Zowat alle dergelijke providers werken met de open standaard SIP (session initiation protocol). Maar alleen als ze in België als telefoonoperator geregistreerd zijn, kunnen ze u een Belgisch inbelnummer uitreiken. Uitbellen naar landlijnen of gsm is nooit een probleem, maar zelf opgebeld worden dus wel.

Benodigdheden

Om te bellen en opgebeld te worden via het internet met behulp van sip hebt u nodig:

1. Een sip-telefonieprovider met uitbel- en inbelabonnement.

2. Eventueel belkredieten voor de bestemmingen die niet gratis zijn.

3. Sip-telefooncentrale als u meerdere telefoongebruikers wil ondersteunen.

4. Sip-telefoontoestellen of Sip-softphone-software.

5. En uiteraard een werkende internetverbinding.

Hieronder bekijken we een aantal producten die u sip-telefonie bieden met een eigen sip-centrale.

3StarsNet Grandstream GXE5024

De uit Sint-Stevens-Woluwe stammende kmo 3StarsNet is geregistreerd en gecertifieerd als een telefonieprovider. Het bedrijf wil in de eerste plaats goedkopere telefoniediensten aanbieden via SIP. 3StarsNet verkoopt echter ook de benodigde voip- en SIP-hardware. Het heeft allerlei merken en modellen SIP-telefoons, DECT-SIP, SIP-telefooncentrales en nog veel meer. Omdat 3StarsNet werkt met strikte SIP-apparatuur van verschillende merken, kan er niet zoveel functionaliteit voorzien worden als bij sommige andere producten in deze test. Voor kleine kmo’s is er echter voldoende functionaliteit. Zelfs zonder eigen centrale en alleen losse SIP-telefoons in uw netwerk kunnen er inbelregels worden vastgelegd en kunnen gebruikers gesprekken naar elkaar doorschakelen, ‘volg me’ als u naar een andere ruimte of zo gaat, en zo meer. 3StarsNet kan in elke telefoonzone inbelnummers voorzien. Ook zijn ook speciale nummers van het 070-, 078-, 0800- en 090x-type mogelijk.

3StarsNet leverde ons een Grandstream GXE5024 sip-centrale met ondersteuning voor tot vier SIP-trunks en mogelijkheid om analoge telefoons en een analoge fax aan te sluiten. Deze Grandstream speelt standaard ook router met geïntegreerde dhcp-server. Hiermee kunt u dus de sip-telefoons in een eigen ip-netwerk zetten, wat beheer en kwaliteitscontrole gemakkelijker kan maken. Het is echter niet verplicht, vermits de Grandstream ook sip-telefoons herkent die via het wan-netwerk (wan-aansluiting van de Grandstream) contact zoeken. Als u hem niet als router wenst te gebruiken, sluit u gewoon alleen zijn wan-aansluiting aan op uw interne netwerk.

Dankzij de wan-connectiviteit kunt u ook sip-telefoons definiëren als lokaal terwijl ze zich fysiek elders op het internet bevinden. Dat is snel en gemakkelijk, maar het spreekt vanzelf dat het voor de veiligheid beter is dat niet zo te doen, maar wel via beveiligde vpn-tunnels.

De GXE5024 bedient u via een webinterface. Die is erg eenvoudig gehouden en presenteert u uiterst links met een hoofdmenu. De belangrijkste functies daarin zijn uiteraard de definitie van extensies, van telefoonlijnen en trunks, van conferenties en hunt- en ringgroepen, de automatische telefoonbeantwoorder, oproepwachtrijen en -routing. De functionaliteit is bijzonder indrukwekkend voor een toestel dat niet veel groter is dan een gemiddelde breedbandrouter.

Telefoons

3StarsNet leverde ons naast de sip-centrale ook nog een aantal GrandStream GXV3140 sip-telefoons mee waar ze zelf erg enthousiast over zijn. Die zijn voorzien van een vrij groot lcd-kleurenscherm met ondersteuning voor XML-presentaties en een ingebouwde camera waardoor u ze intern kunt gebruiken als videofoon. Dat is inderdaad een leuke feature, maar het werkt alleen intern, want de videoverbinding zou onvoldoende kwaliteitsgaranties hebben voor transmissie over het internet. Bovendien werkt dit alleen maar tussen GrandStream GVX3140 telefoons. Deze telefoons hebben natuurlijk de gebruikelijke functionaliteit van een sip-telefoon en u beheert hen ook via een webinterface.

PRODUCTINFO

Leverancier: 3StarsNet NV; www.3starsnet.com

Adviesprijs (excl. btw): 5.110,83 euro (GXE5024 + 50x GXP-2000 + 500 euro installatie/configuratie) – GrandStream GXP-2000 (81,82 euro/stuk); GrandStream GXV3140 (243,80 euro/stuk); GrandStream GXE5024 sip-centrale (519,83 euro); sip-tarieven op de website van 3StarsNet

Aastra 800

Het Duitse telecombedrijf Aastra werkt nauw samen met Belgacom. Hun voip-systeem 800, dat we hier voorstellen, is nog niet beschikbaar via Belgacom, maar Aastra verwacht dat Belgacom zijn testen binnenkort afgerond heeft en het dan wel zal verdelen. Net als bij veel andere leveranciers biedt Aastra een systeem dat bestaat uit een telefonieserver en -centrale plus de benodigde ip- en sip-telefoons. Aastra gebruikt een server onder Windows XP. Er is ook een versie onder Linux beschikbaar. Het systeem werd erg schaalbaar ontworpen, zodat u vanaf twee of drie tot ettelijke duizenden telefoongebruikers kunt ondersteunen. Net als veel andere telecomfabrikanten ondersteunt Aastra sip, al gaat het kennelijk niet van ganser harte. Ze leveren u wat u vraagt, maar met Aasta ip-toestellen krijgt u heel wat meer functionaliteit dan met sip. Ook hier vinden wij dat Aastra uiteindelijk net als de andere producten mee zal moeten evolueren met de marktvraag voor meer open standaarden. Nu gaat dat vaak nog op de rug van sip, waardoor ook sip-toestellen onderling incompatibel zijn voor wat betreft meer geavanceerde functionaliteit. Men kan er echter niet onderuit dat er al zeer geavanceerde oplossingen bestaan met vaak enorm grote ondersteuning voor sip-eindtoestellen. Kijk maar naar Escaux…

Centrale

De centrale en telefoonserver bestaat bij Aastra uit een .NET applicatie die op Windows XP draait, maar naar wens kan natuurlijk ook een Windows Server. Er bestaat een versie voor Linux, maar daarover bleef het demonstratieteam dat ons bezocht, vrij vaag. Die .NET applicatie is voorzien van een webbeheer dat u ook vanuit een andere pc kan oproepen. Het voornoemde demonstratieteam wekte bij ons de indruk dat dit via RPC en met IE bediend moest worden, maar toen we het probeerden via een andere pc onder Linux met Firefox bleek het prima te werken. Bij de eerste installatie presenteert de Aastra-server u met een configuratiewizard, maar daarna komt u rechtstreeks in een menugestuurd beheer terecht. Daarbij kunt u kiezen of u een eenvoudig of een geavanceerd instellingenbeheer wenst. Een keuze voor eenvoudig laat ongeveer één derde van de instellingen en opties weg. Het beheer is onderverdeeld in drie grote groepen: Configurator, Kosten en Telefoonboek. U bekijkt en wijzigt alle instellingen via de Configurator. In ‘Kosten’ bepaalt u welke gebruikers en welke lijnen geld kosten en kunt u er ook een bedrag in euro op plakken. Dat laat u toe om kosten te berekenen en later even door te factureren. Onder ‘Telefoonboek’ kunt u zowel een persoonlijk als een centraal telefoonboek definiëren, met snelkeuzeopties. In de Configurator krijgt u tien beheerrubrieken: gebruikersbeheer, telefonieconfiguratie, systeem- en logboekconfiguratie, telefoonboek, OpenVoice (spraakberichten), OpenAttendant (telefoonbeantwoorder met geïntegreerd menusysteem), systeeminfo en notities. De meeste van deze rubrieken zijn zelfverklarend. In de telefonieconfiguratie biedt Aastra alle mogelijke instellingen in verband met aansluitingen, toestellen en lijnen, de centrale zelf, behandeling van inkomende en uitgaande oproepen, groepen en lijsten en nog meer. Hierbij zijn allerlei opties mogelijk, waaronder een volautomatische en volkomen configureerbare schematisering. Zo kunt u instellingen opgeven die slechts voor bepaalde tijdstippen gelden. Aastra heeft een interessante manier uitgewerkt om hun centrales op afstand te kunnen beheren via inbellen met specifieke dtmf-codes en daarin verwerkte wachtwoorden, waarna de centrale via internet en een versleutelde verbinding contact zoekt. Volgens Aastra kan dit niet worden gekraakt.

Telefoons

Aastra leverde ons voor deze test twee ip-telefoons model Openphone 73 ip en slechts één sip-telefoon model 57i. Een Siemens Gigaset DE380 ip sip-telefoon konden we echter zonder veel problemen op de Aastra 800 aansluiten. De Aastra telefoons zijn typische, schuin opgaande desktoptelefoons met een vrij groot monochroom lcd-scherm (voor de 57i) en twee gesplitste lcd-schermen voor de ip-telefoons.

PRODUCTINFO

Product:Aastra 800, www.aastra.com

Leverancier: DeTeWe-Cotelmic bvba, www.detewe.be

Adviesprijs (excl. btw): 15450 euro (50 gelijke ip-telefoons + pbx-server + installatie)

Alcatel-Lucent OmniPCX Office

Het Franse Alcatel-Lucent is in ons land natuurlijk geen onbekende als het om oplossingen voor telecommunicatie en telefonie gaat. Hun voip-telefonieoplossing voor kmo’s heet OmniPCX Office. Er is ook nog een OmniPCX Enterprise voor grote bedrijven. OmniPCX Office omwat een server-/gatewaycombinatie in een één rekeenheid hoge 19-inchrekbehuizing, die ook uitgevoerd kan worden als een tafelmodel en dan geen rekmontagestukken aan boord heeft. De behuizing heeft drie uitwisselbare modules. Gewoonlijk zit helemaal rechts de cpu-module die de eigenlijke server met de ip-centralesoftware bevat. Die cpu-module heeft verschillende RJ45-aansluitingen voor de verbinding met de buitenwereld. U kunt externe modules aansluiten, of een interne. Het toestel dat ons voor deze test ter beschikking gesteld werd, had uiterst links een BRA-module voor isdn-toegang en in het midden een netwerkmodule in de vorm van een lan-switch. Die switch kan natuurlijk ook extern, maar voor een klein netwerk voorziet Alcatel-Lucent dus ook een interne optie. U sluit de lan-poort van de cpu-module aan op de switch en van daaruit sluit u alle ip-telefoons aan. Momenteel moet u voor PoE een externe switch gebruiken. De server draait onder een geharde Linux (op basis van Red Hat) en eigenlijk beheert u hem volledig via webdiensten.

Centrale

Ofschoon de server beheerd wordt via webdiensten, heeft Alcatel-Lucent helaas geen webbeheerinterface klaar. We vernemen wel dat daaraan hard gewerkt wordt. Momenteel biedt Alcatel-Lucent voor het beheer een Windows applicatie, die dan zelf http babbelt met de server. Deze Windows applicatie ziet eruit als een typische MMC-module met links een zeer uitgebreide boomstructuur met alle mogelijke instellingen, en rechts een detailscherm waarop configuratie-opties voor de in de boomstructuur gekozen rubriek zullen verschijnen. Omdat dit een Windows applicatie is, werkt het bedienen erg vlug. Het systeem moet immers niet telkens over het netwerk met de server communiceren. Dat moet alleen maar om de huidige configuratie in te lezen en een gewijzigde weg te schrijven. Zo’n wegschrijfoperatie heet een ‘commit’ en die moet u uitvoeren na elke wijziging of verzameling van wijzigingen die u aanbracht.

De boomstructuur bevat standaard eigenlijk maar twee hoofdrubrieken: ‘Tools’ (systeemgereedschappen) en ‘Customer PCX’ (klant-PCX). Door te connecteren met een PCX-database, laadt u alle configuratiedata. Zonder connectie is de hele configuratieboomstructuur onder ‘Customer PCX’ ook wel beschikbaar, maar dient dan meer als een demonstratie. Zodra u de verbinding met de door u gewenste configuratiedatabase tot stand gebracht hebt, verdwijnt de hele boom ‘Customer PCX’ en in de plaats verschijnt de door u gekozen database. Bij ons heet die ‘DATANEWS’. Als we die openvouwen, zien we alle configuratierubrieken. De belangrijkste rubrieken zijn ‘Numbering’ (nummeringsplan) en de diverse groepsconfiguraties (attendant, hunting, broadcast, pickup). Verder zijn er netwerk-, voip- en systeemconfiguraties, instellingen voor externe lijnen, hardware en bijhorende limieten, QoS en bandbreedtebeheer, metering en kostenbeheer.

Het hele beheersysteem is een van de omvangrijkste in deze test. Kleinere ondernemingen hebben de meeste opties nooit nodig, maar grotere kmo’s mogelijk wel. En het biedt natuurlijk een doorgroeimogelijkheid naar de Enterprise-edities. De schaalbaarheid is dus verzekerd.

Telefoons

Alcatel heeft een erg rijke verzameling ip- en digitale telefoons die u mag mengen. In principe kunt u ook wel sip-telefoons aansluiten, maar dan krijgt u van geen kanten de functionaliteit die een Alcatel ip-telefoon u biedt. Alcatel-Lucent leverde dan ook alleen maar ip-telefoons mee en geen sip-toestellen. Wat de ondersteuning van sip-eindapparatuur betreft zijn ze dus in hetzelfde bedje ziek als de andere traditionele telecomfabrikanten. We kregen voor deze test Alcatel-Lucent 4038 en 4068 toestellen. Het bijzondere is dat ze allemaal onderaan een AZERTY-toetsenbordje hebben, wat het intikken van telefoonboekinformatie erg vergemakkelijkt. De 4038-toestellen hebben een monochroom lcd-scherm, de 4068 bieden kleur. De schermen zijn via XML aanstuurbaar, zodat u een grote keuze hebt in wat u wil laten zien, wanneer en hoe.

PRODUCTINFO

Producent:Alcatel-Lucent, www.alcatel-lucent.com

Leveranciers: Nextel, www.nextel.be; NextiraOne, www.nextiraone.be; Belgacom, www.belgacom.be; ESSEC, www.essec.be; Quantum ICT, www.quantum-ict.be

Adviesprijs (excl. btw): vanaf 199 euro/gebruiker (dus 9950 euro voor 50 gebruikers)

Avaya IP-Office 500

De IP-Office serie van ip-telefonieoplossingen van Avaya probeert zoveel mogelijk alle benodigde telefoniefunctionaliteit voor een kmo in een niet al te grote behuizing te duwen. Het IP-Office 500 bestaat uit een 19-inchrekappliance van twee rekeenheden hoog. Vooraan zien we vier uitbreidingsbaaien voor VCM-switches. Dat zijn ‘Voice Compression Modules’ of wat wij normaal een gateway naar het publieke telefoonnet zouden noemen. Ook treffen we aansluitextensies aan voor zowel digitale als analoge telefoons. Avaya leverde bij onze testopstelling een netwerkswitch met Power over Ethernet (PoE) mee, maar dat maakt geen standaard deel uit van IP-Office. De IP-Office 500 appliance omvat een telefooncentrale en een telefonieserver plus een router. De serversoftware zelf heet IP-Office 4.2 en staat op een flashgeheugen. De appliance heeft geen bewegende onderdelen, geen harde schijf en geen ventilatoren. Daardoor is hij stil en verbruikt hij ook minder.

IP-Office heeft een voorziening voor VoiceMail, maar alleen een VoiceMail Lite is standaard meegeleverd. Die is nogal beperkt in functionaliteit. Daarom levert Avaya tegen een meerprijs VoiceMail Pro en die biedt heel wat meer mogelijkheden.

Er zijn slechts twee netwerkaansluitingen (waarvan u er een voor een wan-aansluiting kunt gebruiken als u het toestel als breedbandrouter inzet), vandaar dat er een aparte netwerkswitch nodig is om de ip-telefoons aan te sluiten.

Centrale

U beheert het hele systeem via een Windows applicatie: IP Office Manager. We zitten momenteel aan versie 6.2. De beheerinterface toont meerdere vensters die u kunt herschikken. Alles wat u kunt beheren staat in een boomstructuur standaard in het uiterst linkse venster. Als u een beheerrubriek kiest, veranderen de andere vensters om alle instellingen en opties te laten zien die bij deze rubriek horen. Hoewel deze oplossing voor kmo’s bestemd is, gaat Avaya ervan uit dat u het systeem niet zelf beheert maar daarvoor een beroep zult doen op uw verdeler. Die verdeler komt alles bij u installeren en configureren. Het beheersysteem ondersteunt beheerderrollen: daardoor kunnen meer gespecialiseerde instellingen en opties verborgen blijven voor lagere rollen. IP Office Manager heeft als beheersysteem zowat alles aan boord wat u maar nodig zou kunnen hebben. Van systeemconfiguraties tot gespreks- en uitbelroutes, profileringen en accounting: noemt u het maar op. Er is een gespecialiseerd bewakingsprogramma genaamd Monitor waarmee u een gedetailleerd journaal van alle activiteit kunt raadplegen. Daarnaast vinden we ook nog een applicatie genaamd Call Status. Die toont een real-time overzicht van alle telefoonverkeer van IP Office. U kunt zien welk toestel bezig is, waarmee en hoe lang. Er is ook een grafiek van verbruikte systeembronnen.

Telefoons

Voor IP Office voorziet Avaya een standaardreeks ip-telefoons. Sip-toestellen kunnen nog steeds niet goed ondersteund worden. Het is wel mogelijk ze te gebruiken, maar dan krijgt u minder functionaliteit en een veel minder flexibel beheer dan met een ip-telefoon. Net als vorig jaar vertelt Avaya ons dat daar nog steeds aan gewerkt wordt. Dat zou in IP Office 5.0, die later dit jaar uitkomt, voorzien moeten zijn. Op dat vlak loopt Avaya dus nogal ver achter op sommige van haar concurrenten. Voor deze test leverde Avaya ons twee 1608 telefoons en één model 1616. Dat laatste heeft meer functietoetsen langs de zijkant. De telefoons zijn vrij groot, in matzwart met witte ronde cijfer- en menutoetsen.

PRODUCTINFO

Product:IP Office 500

Producent: Avaya, USA; www.avaya.com

Leveranciers: Westcon, www.westcon.be

Adviesprijs (excl. btw): 9497,5 euro (complete installatie voor 50 identieke ip-telefoons)

Dmoon

Het uit Saintes/Tubbeke afkomstige Dmoon heeft zich gespecialiseerd in oplossingen voor eBusiness en eGovernment. Daar hoort ook voip-telefonie bij. Het bedrijf verdeelt zijn producten in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en zelfs Noord-Afrika. Dmoon trekt voor vpo-telefonie volop de kaart van sip. Als basis dient Asterisk met een ScopServ front-end. Dat vult Dmoon aan met sip-eindapparatuur waarbij duidelijk de voorkeur gegeven wordt aan Snom. Maar andere merken zijn uiteraard geen probleem. Voor provisioning (het automatisch uitreiken van configuratie-informatie vanuit de server) moet het uiteraard wel een ondersteunde sip-telefoon zijn. Maar daarover geeft Dmoon u graag alle informatie.

Centrale

De centrale en telefonieserver draait onder Linux (CentOS) en gebruikt de bekende, gratis opensource sip-centralesoftware Asterisk als basis. Asterisk heeft echter geen fraaie configuratie-GUI en daarom zijn er allerlei oplossingen van derden die dat wel bieden. Ook gratis en open source (zoals PBE – www.pbe.org), maar ook commercieel. Dmoon koos voor ScopServ (www.scopserv.com). Dat presenteert een php-gebaseerde webGUI voor de configuratie van Asterisk. De overgrote meerderheid van de functionaliteit is beschikbaar met de basislicentie, maar voor sommige functies hebt u extra licenties nodig. Dat is dus niet anders dan bij veel andere commerciële voip-telefonieproducten op de markt. ScopServ gebruikt overigens een pakketbeheersysteem voor de bijwerkingen van de software. De webGUI bestaat uit een menu in boomstructuur uiterst links waarvan de deelrubrieken van een geopende tak ook als buttons bovenaan het scherm te zien zijn. De hoofdrubrieken zijn: Configuratie, Rapportage, Tools, Administratie, Opties en Uitloggen. Onder Configuratie zult u het meest gebruik maken van de rubriek Telefonie. Die bevat alle instellingen voor extensies, gebruikers, lijnen, wachtrijen, agenten en applicaties. Zowat alle functionaliteit die u verwacht van een professionele telefooncentrale zit er in. Ook multitenant-ondersteuning. Automatische beantwoorders (IVR’s, dus een menusysteem) kunnen zowel globaal (standaard bij zowat alle oplossingen) als persoonlijk (en dat zijn we nog niet vaak tegengekomen) gedefinieerd worden. Veel van de gekozen configuratierubrieken hebben detailschermen met tabbladen. Het aantal instellingen en opties is veel uitgebreider dan wat we zien bij gratis GUI’s voor Asterisk. Dat moet natuurlijk ook wel voor een commerciële oplossing. Bij rapportage kunt u statistieken en grafieken laten opstellen voor de server, de oproepen (zowel status als details als verdeling) en de automatische beantwoorder of IVR.

Telefoons

Dmoon leverde ons sip-telefoons van het Duitse merk Snom. De standaard desktopmodellen 320 zijn zwart en zien er erg zakelijk uit. We kregen ook een model 820 in het grijs met wit en een kleurenscherm en een DECT/sip-telefoon model m3. Net als andere DECT/sip-producten babbelt de handset DECT met het basisstation en dat laatste heeft dan de netwerkverbinding voor het sip-verkeer. Wij vinden dit erg interessante oplossingen die vooral veel goedkoper zijn dan echte wlan-sip-telefoons. De Snom-telefoons zien er een beetje saai uit, maar voor zakelijke toepassingen is dat wellicht niet slecht. De m3 DECT/sip-telefoon heeft een hoogglanszwart uiterlijk dat er erg fraai uitziet, maar waar je heel vlug vlekken en vingerafdrukken op kunt zien.

PRODUCTINFO

Leverancier: Dmoon, www.dmoon.be

Adviesprijs (excl. btw): 9553 euro (ScopServer+Asterisk server + pc hardware, 50x Snom IP-300 phones, installation + configuration fee); 5990 euro (Asterisk server + pc hardware, 50x Grandstream GXP2000 phones, installation + configuration)

Escaux

De gedeeltelijk gehoste oplossing net.PBX van Escaux hebben we vorig jaar behandeld. We verwijzen u voor meer details naar onze test uit Data News nr.18 van 16 mei 2008. Er is wel flink verder ontwikkeld aan het platform. Escaux biedt heel wat functionaliteit. Een speciale inlog geeft de gebruiker een net.Desktop met daarin een ‘Rich Presence’ waarbij die presentie-informatie zowel automatisch (informatieve presentie via geautomatiseerde statusondervragingen) als intentioneel (door de gebruiker gedefinieerd) kan worden samengesteld. Zo kan een gebruiker bepalen wie hem op welke manier en wanneer kan contacteren. De automatische bijwerking is heel gesofisticeerd; alle beschikbare informatie kan effectief worden benut. Zo kan de status van een gebruiker bijgewerkt worden aan de hand van Bluetooth-nabijheidsdetectie. De gebruiker kan hiervan uiteraard nog afwijken door de intentionele informatie die hijzelf verstrekte.

Escaux biedt een indrukwekkend product dat een mix is van hosted diensten voor het beheer, de gebruikerervaring (net.Desktop met presence / UC) en lokale server(s) en dat tegen een zeer competitieve prijs. Alles is een service of dienst: de software, back-up en noodherstel, plus probleembewaking. Het systeem is gebruiksvriendelijk en ondersteunt een indrukwekkende waaier aan sip-telefoons. Die combinatie van functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en dienstverlening gekoppeld aan de zeer interessante prijsstelling maken van Escaux een beste koop.

PRODUCTINFO

Product:net.PBX

Producent & Leverancier: Escaux,www.escaux.com

Adviesprijs (excl. btw): 500 euro (professionele editie), 1500 euro (enterprise editie), op aanvraag (corporate editie); hardware: 650 euro (office), 1400 euro (4U-appliance), 4500 euro (2U-appliciances HA); SLA vanaf 18 euro/jaar/gebruiker

Swyx

Het Duitse Swyx blijkt met zijn op Windows draaiende SwyxServer helemaal niets veranderd te hebben ten opzicht van de vorig jaar uitgevoerde test. U vindt die terug in Data News nr.18 van van 16 mei 2008. De functionaliteit van SwyxWare is erg uitgebreid en kan zich meten met de concurrentie. U moet alleen de licentiepolitiek en de Windows-centriciteit tegen die concurrentie afwegen.

PRODUCTINFO

Product:Swyx SwyxServer + SwyxPhones

Producent: Swyx, Duitsland;www.swyx.com

Leverancier: Intratel,www.intratel.be

Adviesprijs (excl. btw): ca. 400 euro/user (typische oplossing met veel geavanceerde functionaliteit en opties met inbegrip van toestellen en andere hardware)

Conclusie

Rekening houdend met prijs en functionaliteit, zijn we ook dit jaar het meest gewonnen voor het systeem van Escaux. Dat geeft u bovendien een indrukwekkend brede keuze in SIP-telefoons van allerlei merken, terwijl u bij de concurrentie meestal op één of twee uitzonderingen na vastzit aan het eigen merk. We zijn ook bijzonder gecharmeerd door het aanbod van 3StarsNet, dat u eveneens heel wat keuzevrijheid biedt en dat combineert met een uitstekende dienstverlening. Bovendien zijn ze een lokaal geregistreerde telefoonoperator en kunnen ze u dus telefoonnummers uitreiken voor uw eigen telefoonzone.

Johan Zwiekhorst

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content