TVH Group heeft een Skype-oplossing uitgedokterd, maar die is ingebakken in de applicatie voor e-commerce. Voorlopig loopt die in een testfase. "Mensen hoeven niet naar Skype, maar gaan via het internet naar onze Asterisk-oplossing, gehost buiten onze onderneming, die gelinkt is aan de callmanager. Men kan dus bellen tot de desk." Het is echter geen Skype-to-Skype oplossing. Er is alleen een Skype-gateway geïnstalleerd zodat de klant kan kiezen. TVH Group ...

TVH Group heeft een Skype-oplossing uitgedokterd, maar die is ingebakken in de applicatie voor e-commerce. Voorlopig loopt die in een testfase. "Mensen hoeven niet naar Skype, maar gaan via het internet naar onze Asterisk-oplossing, gehost buiten onze onderneming, die gelinkt is aan de callmanager. Men kan dus bellen tot de desk." Het is echter geen Skype-to-Skype oplossing. Er is alleen een Skype-gateway geïnstalleerd zodat de klant kan kiezen. TVH Group heeft het deels ook geïmplementeerd op vraag van klanten die bijvoorbeeld vanuit Rusland inbellen. Voorlopig is er nog geen Skype-out oplossing. Ook het diamantbedrijf Rosy Blue beschikt over een dergelijke oplossing. Bij Johnson Controls is het "een gevecht,' geeft Peter van Beek toe. "Het wordt ook geduwd vanuit de particuliere markt. Als je het niet toelaat, krijg je als corporate it-afdeling snel het verwijt dat je te conservatief bent, dat je niet mee bent..." Sommigen willen Skype wel installeren omdat ze dan de lokale telefoonfactuur kunnen beperken. "De problemen beginnen pas als je het op de pc gaat implementeren. Je krijgt toch een vervuiling van je netwerk. Bovendien is het moeilijk te detecteren", aldus nog van Beek. Kwaliteit blijft wel een probleem, zoveel is duidelijk. Als je vijf keer moet zeggen, 'ik versta je niet, bel straks nog eens terug', dan is de kostenbesparing al snel verloren. Een internationaal gesprek kost 2 cent per minuut, maar het salaris van een medewerker kost uiteraard veel meer. De rekening is snel gemaakt. In Groot-Brittannië heeft Skype heel wat kwaad bloed gezet bij ondernemingen die voor een centraal 0207 Skype-nummer in Londen kozen. Het succes was zo groot dat de managementkost bij Skype zelf snel de lucht in ging. Skype vond er dan niet beter op dan de nummers terug te trekken. Bedrijven die visitekaartjes of mailings hadden uitgestuurd met het aantrekkelijke nummer, zagen meteen heel hun investering verloren gaan. Skype gaf hen wel twaalf maanden lang gratis een ander nummer, maar daarmee waren de bedrijven uiteraard niet opgezet. Alles draait rond de problematiek dat Skype zelf geen telecomoperator is en dus voor zijn nummers een beroep moet doen op echte operatoren. Het hele verhaal en de rechtvaardiging van Skype is te vinden op de website van lightreading. com.