De economische crisis belaagt talloze Belgische bedrijven. Ook de de ict-wereld blijft niet gespaard. En dat verschilt van land tot land, van regio tot regio en van servicesaanbod tot servicesaanbod. Bepaalde soorten diensten zijn slachtoffer van de crisis, andere zijn gewoon niet conjunctuurgevoelig of bieden inherent mogelijkheden om uitgaven te beperken. Wij denken daarbij aan verkoop via internet (recente cijfers van Ogone bevestigen dat), aan online advertenties (die volgens sommigen ook lichtjes terugvallen maar minder dan in andere media).
...

De economische crisis belaagt talloze Belgische bedrijven. Ook de de ict-wereld blijft niet gespaard. En dat verschilt van land tot land, van regio tot regio en van servicesaanbod tot servicesaanbod. Bepaalde soorten diensten zijn slachtoffer van de crisis, andere zijn gewoon niet conjunctuurgevoelig of bieden inherent mogelijkheden om uitgaven te beperken. Wij denken daarbij aan verkoop via internet (recente cijfers van Ogone bevestigen dat), aan online advertenties (die volgens sommigen ook lichtjes terugvallen maar minder dan in andere media). Bij zoveel economische treurnis hebben we dringend nood aan opbeurend nieuws, dromen, vernieuwende ideëen. Doemperiodes creëren een grotere behoefte aan optimisme, net zoals minder zon in herfst en winter gecompenseerd wordt door lichttherapie. In onze sector zorgen start-ups van eigen bodem in toenemende mate voor die noodzakelijke 'zon'. Ze schieten overigens als paddestoelen uit de grond en worden gelukkig niet meteen allemaal door de mangel gehaald. Recente initiatieven om die jonge bedrijven wat naambekendheid te geven, bewijzen dat. Zo organiseerde TechnofuturTIC in Gosselies recent een conferentie rond 'Geef uw start-up alle kansen op slagen'. De zaal liep afgeladen vol en organisator Pierre Lelong verwees de laatkomers naar de trappen van het auditorium. De aanwezige bedrijfjes hadden niet alleen intrinsieke kwaliteiten, het goede nieuws kwam ook uit de hoek van de bedrijfsbegeleiders: er is geld voor start-ups, in Vlaanderen zowel als in Wallonië, en er zijn ook grensoverschrijdende middelen. Of die nu van (semi-)overheidsinstellingen komen, van business angels, van bedrijfsleiders of van gefortuneerde enkelingen. Ze zien in die start-ups reële kansen om hun geld beter te laten renderen dan op de huidige financiële markten, ze zoeken een nuttig tijdverdrijf, zijn misschien zelf aan een omschakeling toe of hebben zin in een apart rondje Lotto-gokken. Banken worden nauwelijks geciteerd in dat lijstje van potentiële geldschieters, maar dat is niet nieuw.... Een mooi initiatief is ook dat van Jean Derely, die onlangs de BetaGroup oprichtte, een netwerk voor Belgian Web Entrepreneurs (http://www.betagroup.be). Aan ideeën geen gebrek: vorige week trok een delegatie naar Sevilla voor een technologieforum waar 2000 mensen present gaven. Niet te missen zijn de maandelijkse ontmoetingen in Brussel waarop telkens 5 startende bedrijven zich voorstellen. Vorige maand 600 deelnemers in de Mirano. En begin november was het verzamelen geblazen in de lokalen van de ULB. Allemaal erg relax en ontspannen. Jonge ondernemers en gevestigde waarden op zoek naar partnerships of financiering slaan er een babbel met financiële jongens op zoek naar een goudhaantje, it-managers op zoek naar het nieuwste technologische snufje of it-leveranciers die een extra partner kunnen gebruiken. Ook nieuwsgierige studenten en gemotiveerde werkzoekenden komen aan de bak. Hoeveel jobbeurzen of conferenties kunnen op zoveel enthousiasme rekenen? Weinig, als je het mij vraagt... Stuk voor stuk lovenswaardige initiatieven die tekenend zijn voor die behoefte aan een technologische vlucht vooruit, een frisse wind en veel ondernemingszin. Daar kan technologisch België alleen maar beter van worden.Olivier de Wasseige is afgevaardigd bestuurder van Defimedia, en al 20 jaar consultant en opleidingsdeskundige op het vlak van e-business en ict-services.Olivier de Wasseige