De basisschool inruilen voor het middelbaar onderwijs: dat is aanpassen. Niet meer binnenwandelen langs de poort onder de kerktoren, maar de bus op naar de stad. Een andere leeromgeving, nieuwe vriendjes en een grote stapel boeken.
...

De basisschool inruilen voor het middelbaar onderwijs: dat is aanpassen. Niet meer binnenwandelen langs de poort onder de kerktoren, maar de bus op naar de stad. Een andere leeromgeving, nieuwe vriendjes en een grote stapel boeken. Het is voor deze papa ook geïnteresseerd kennismaken met de digitalisering van het onderwijs. Die grote stapel boeken bijvoorbeeld, koop of huur je niet meer rechtstreeks in de school: een externe e-shop staat in voor de bedeling van het boekenpakket. Onze school is daar niet de enige in: steeds meer scholen doen beroep op bedrijven die een bestelplatform aanbieden voor de aankoop, verkoop en/of verhuur van schoolboeken. In ons geval is dat Studieshop.be: een webshop die opereert vanuit Lokeren met een "op en top Belgisch team" - aldus de website - en die een tachtigtal secundaire scholen ontlast van het hele bestel-, bezorg- en betaalproces van de leermiddelen. De werkwijze: je voert een code in die de school je bezorgt, en je krijgt de lijst met benodigde boeken te zien. Die boeken bestel én betaal je via de website, waarna het pakket thuis geleverd wordt. Mooi, maar in de praktijk loopt dat digitale proces vaak fout, zo leert een snelle zoektocht langs publieke fora en Facebook-groepen. Boeken niet geleverd, pakket te laat geleverd, verkeerde inhoud, beschadigde boeken: dat soort ongein. Ook ik had mijn deel van de problemen waardoor ik een klantendienst mocht bellen. "Hallo, waar blijven die boeken die ik anderhalve maand geleden bestelde en betaalde?" En ook: "De school liet weten dat we nog een extra boek moeten bestellen. Kan u dat toevoegen aan mijn bestelling?" Ik was al verbaasd dat dit niet mogelijk bleek voor een bestelling die al anderhalf maand open stond "want we hebben een geautomatiseerd systeem". Maar ik was nog meer verbaasd dat ik een wel erg Hollands klinkende medewerker aan de lijn kreeg. En toen het boekenpakket uiteindelijk geleverd werd, bleek dat een koerier van PostNL te zijn. Het "op en top Belgisch team" van Studieshop.be blijkt deel uit te maken van het Nederlandse The Learning Network, de zelfverklaarde marktleider in het onderwijs in de Benelux. Concurrent Iddink.be is een soortgelijk verhaal: Iddink.be verkoopt en verhuurt volgens hun website boeken aan ruim 120.000 leerlingen in België. Het opereert vanuit Herentals, maar dat is een lokale afdeling van de Nederlandse Iddink Group. Oftewel: een aanzienlijk deel van de leermiddelen van onze jongeren wordt blijkbaar beheerd door Nederlandse e-commercebedrijven.Ja, er zijn ook scholen die voor een Belgisch bestelplatform als dat van Standaard Boekhandel kiezen, maar het is nu niet dat het daar zoveel beter loopt. Vijf procent van de bestellingen van schoolboeken voor het middelbaar onderwijs werden niet op tijd geleverd, naast de bestellingen die maar deels geleverd werden: honderden leerlingen gingen zonder schoolboeken van start. "We zijn slachtoffer van ons eigen succes", zei de woordvoerster van de Standaard Boekhandel tegen de VRT. Een succesverhaal zou ik die digitale bestelplatformen toch niet durven noemen.