Inderdaad was TVH's 'Warehouse Management System' (wms) meer dan tien jaar in ontwikkeling, maar dit jaar staat wel het hele systeem op punt met de geplande capaciteit. En dat is niet mis, want de eisen aan het systeem zijn niet mis. Immers, TVH is een wereldmarktleider als 'one stop' verdeler van onderdelen voor industriële voertuigen zoals vorkheftrucks, naast de verkoop, verhuur en herstelling van dat materiaal. Het bedrijf heeft niet minder dan 450.000 onderdelen 'in stock' en een database met meer dan 16 miljoen referenties, met klanten in 162 landen. Die klanten doen hun bestellingen voor onderdelen nu al voor meer dan 80 procent op elektronische wijze (e-commerce) met 60 procent daarvan geplaatst tussen 14 en 17 uur. Elke dag is het pakhuis dus gedurende een aantal uur hyperbelast met de just-in-time afwerking én wereldwijde levering van de geplaatste bestellingen - ongeveer 1.500 bestellingen per dag, goed voor zo'n 22.000 items. En bij dat...

Inderdaad was TVH's 'Warehouse Management System' (wms) meer dan tien jaar in ontwikkeling, maar dit jaar staat wel het hele systeem op punt met de geplande capaciteit. En dat is niet mis, want de eisen aan het systeem zijn niet mis. Immers, TVH is een wereldmarktleider als 'one stop' verdeler van onderdelen voor industriële voertuigen zoals vorkheftrucks, naast de verkoop, verhuur en herstelling van dat materiaal. Het bedrijf heeft niet minder dan 450.000 onderdelen 'in stock' en een database met meer dan 16 miljoen referenties, met klanten in 162 landen. Die klanten doen hun bestellingen voor onderdelen nu al voor meer dan 80 procent op elektronische wijze (e-commerce) met 60 procent daarvan geplaatst tussen 14 en 17 uur. Elke dag is het pakhuis dus gedurende een aantal uur hyperbelast met de just-in-time afwerking én wereldwijde levering van de geplaatste bestellingen - ongeveer 1.500 bestellingen per dag, goed voor zo'n 22.000 items. En bij dat alles moet ook nog rekening worden gehouden met de bijzonder grote verscheidenheid van al die onderdelen, die van erg klein tot heel zwaar, zelfs tot gevaarlijk kunnen gaan. Het antwoord dat Kalman Tiboldi hierop formuleerde startte al in 1999 met de eerste testen van automatiseringselementen. Doorheen de jaren werd het project verder uitgebouwd, met onder meer een strikte keuze voor een soa-architectuur voor de basis van de wms-services. In 2005 werd gestart met de volle wms-automatisering, in 2008 gevolgd door de implementatie in verschillende bedrijven, in 2010 de volle functionaliteit, en in 2011 de volle capaciteit. De 10 jaar looptijd was dus geen heikele zaak van vertraging, maar een voorbeeld van een gestage, lange termijn aanpak, waarbij telkens voorzien werd in koppelingen met de achterliggende ict-infrastructuur. Het resultaat is in ieder geval een bijzonder breed spectrum aan uiterst geïntegreerde diensten die door het wms worden aangeboden. Naast klassiekers als het gebruik van barcodes bij het in- en uitvoeren van stukken in het systeem ("met een 98 % accuraatheid van het bestand"), wordt de fysieke opslag gestuurd in functie van fysieke kenmerken (omvang, gewicht), rotatiesnelheid en 'pick'-mogelijkheden. Het systeem monitort zelfs de efficiëntie waarmee de 'pickers' de bestelling samenstellen en kan zelfs personeel 'dispatchen' naar plekken in het pakhuis waar de 'pickers' moeten worden bijgesprongen. Daarnaast geven ze telkens alle nodige informatie met de bestelling mee, inclusief vrachtbrieven. Het systeem voorziet zelfs in een geïntegreerde koppeling met de systemen van transportbedrijven (met het oog op een optimalisatie van het transport en zelfs het bedingen van kortingen). In wezen "zijn wij het virtueel magazijn van onze klanten," onderstreept Tiboldi. Zozeer zelfs, dat zijn wms perfect ondersteunt dat een onderdeel bij de producent wordt opgepikt en recht- streeks wordt afgeleverd op de plek waar het nodig is voor onderhoud of herstelling, en dus enkel 'virtueel' doorheen het pakhuissysteem passeert. Zo biedt het systeem een betere dienstverlening aan de klanten, evenals een bijzonder nauwe integratie met de eigen bedrijfsprocessen van TVH - een 'business'-criterium waarop projecten in deze ICT Manager Contest steeds sterk worden op getoetst. Alle software-elementen van het wms worden ontwikkeld door TVH, onderstreept Tiboldi, en daarbij wordt gebruik gemaakt van producten die hun degelijkheid hebben bewezen. Zo wordt gebruik gemaakt van de Open-Edge-programmeeromgeving (jawel, een 4GL!) en -database, evenals de Sonic 'enterprise service bus' technologie - allemaal producten van Progress Software. Daarnaast worden ook ontwikkelingen gedaan op het Java-platform, terwijl ook nog onderdelen draaien op een IBM p770 Power systeem onder Aix en een Linux SuSe systeem. Voor communicatie in het fysieke pakhuis wordt een beroep gedaan op draadloos materiaal van Cisco. Belangrijk is dat deze architectuur het mogelijk maakt het systeem zowel in het hoofdhuis in Waregem (waar een 'greenfield' pakhuis werd gebouwd) aan te wenden, als in een kleine vestiging zoals TVH in Zuid Afrika (waar twee personen de afhandeling voor hun rekening nemen). Voor het industriële automatiseringsdeel werd samengewerkt met partners als VanDerLande Industries, Beewen Gmbh, Starren Industrial Automatisation en Zelco Integrated Logistics. Met de accolade van 'ICT Manager of the Year' is Kalman Tiboldi overigens niet aan zijn proefstuk toe. Ook in 2004 wist hij die titel al een keer in de wacht te slepen, met een project dat onder meer de communicatiemiddelen op het bedrijfsterrein van TVH op punt stelde. Het mag dan ook een detail lijken, maar evenmin hoeft het te verbazen dat Kalman Tiboldi's titel dan ook niet meer 'ict manager' is - "we hebben geen ict-departement meer," klinkt het boudweg - maar als cbio, chief business innovator officer, door het leven gaat. Guy Kindermans