Met een omzet van 135 miljoen euro en 370 medewerkers is Hi-media een van de voornaamste uitgevers van websites voor het brede publiek (via Hi-media Publishing). De groep is tevens leverancier van oplossingen voor interactieve advertenties online en microbetalingen (via Hi-media Services). Die dienst introduceerde in 2001 de elektronische betaaloplossing Allopass voor betalingen van minder dan 5 euro.
...

Met een omzet van 135 miljoen euro en 370 medewerkers is Hi-media een van de voornaamste uitgevers van websites voor het brede publiek (via Hi-media Publishing). De groep is tevens leverancier van oplossingen voor interactieve advertenties online en microbetalingen (via Hi-media Services). Die dienst introduceerde in 2001 de elektronische betaaloplossing Allopass voor betalingen van minder dan 5 euro. Begin dit jaar kondigde Hi-media de ontwikkeling aan van een nieuwe elektronische betalingsoplossing voor het internet, Hipay. Via dit systeem kan elke handelaar of zelfs internetgebruiker die op het web wil kopen of verkopen, in real time en in alle veiligheid een aankoop betalen, zonder bankkaart (en vooral zonder dat hij zijn kaartgegevens hoeft mee te delen). In de praktijk werkt Hipay als een elektronische portefeuille, maar dan wel eentje met originele functies. Daarmee onderscheidt het zich duidelijk van Paypal, zo benadrukt Bruno Gloaguen, algemeen directeur van Hipay, dat in België zijn aanbod verkoopt via HPME. Met het multi-accountbeheer kan je bijvoorbeeld extra rekeningen openen die aan een hoofdrekening gekoppeld zijn, met verschillende mogelijke limieten. Zo kunnen bedrijven verschillende accounts openen voor medewerkers die aankopen moeten uitvoeren, of kunnen ouders verschillende rekeningen openen voor hun kinderen al naargelang van hun leeftijd en behoeften (bijv. zakgeld of geld om muziek te kopen voor een tiener). Met een filter kunnen ouders ook de uitgaven van hun kinderen beheren (door bijvoorbeeld de toegang tot bepaalde sites te blokkeren of hun uitgaven te beperken). Via een knop met een hyperlink naar Hipay kan je ook betalingen aanbieden in e-mails. Lidmaatschap is gratis voor handelaars. Hipay benadrukt de veiligheid van zijn oplossing, met een anti-phishing-sleutel en SSL-beveiliging, en ook de mogelijkheid om betalingen in vreemde munten te kunnen uitvoeren zonder wisselkosten. Het platform biedt overigens een volledige back-office met functies voor boekhoudkundig, financieel en commercieel beheer, naast een gedetailleerde rapportering en verschillende statistieken. Sinds kort is de oplossing van Hipay dus beschikbaar in België en Frankrijk. Waarom België? "België was het eerste land in Europa dat de Europese richtlijn over elektronisch geld op nationaal niveau omzette. Bovendien levert de CBFA een full agreement, waarmee we in principe, nadat we deze erkenning ontvangen, in eender welk Europees land kunnen handelen. We zijn dus de eerste instelling voor elektronisch geld in België", aldus nog Bruno Gloaguen (net voor de PingPing-oplossing van Belgacom). Na de Belgische goedkeuring eind 2008 werd Hipay ook erkend door de Banque de France, en andere Europese landen zouden voor het einde van het jaar hun goedkeuring moeten geven. Hipay is nu ongeveer een maand actief bij ons en heeft al akkoorden gesloten met taatu.com (een virtuele community voor tieners en jongvolwassenen en een Belgisch initiatief) en nexway.com (distributeur van digitale inhoud, met name software en videogames). Maar "binnenkort zullen er ook grote partnerships worden gesloten", verzekert Bruno Gloaguen, die met de beursnotering van Hi-media in het achterhoofd, liever voorzichtig blijft. Marc Husquinet