Stel u een metaverse voor in de meest sci-fi vorm die mogelijk is. Een virtuele 'augmented' omgeving waarin u helemaal wordt ondergedompeld. In 3D, met beeld en geluid, misschien zelfs met tastzin, geur en meer. "Voor de Star Trek fans: dit is hoe een Holodeck eruit zou zien", zegt William Malik, vice president of Infrastructure Strategies bij beveiliger Trend Micro. En het is meteen de nieuwe 'final frontier' voor beveiliging.
...

Stel u een metaverse voor in de meest sci-fi vorm die mogelijk is. Een virtuele 'augmented' omgeving waarin u helemaal wordt ondergedompeld. In 3D, met beeld en geluid, misschien zelfs met tastzin, geur en meer. "Voor de Star Trek fans: dit is hoe een Holodeck eruit zou zien", zegt William Malik, vice president of Infrastructure Strategies bij beveiliger Trend Micro. En het is meteen de nieuwe 'final frontier' voor beveiliging. Wat is de uitdaging voor security in zo'n metaverse? William Malik: Het probleem is dat je niet alleen conventionele computersystemen nodig hebt om een gesimuleerde wereld te creëren, maar ook fysieke industriële systemen. Je wil namelijk niet alleen weten wat gebruikers intikken en zeggen, maar ook waar ze zijn en hoe ze daar bewegen. Je wil hen tactiele feedback geven, en daarvoor moet je een hoop bestaande industriële IoT gaan verbinden met onze systemen. De meeste industriële technologie heeft echter primitieve beveiliging. Dat betekent dat we een erg robuuste bestaande infrastructuur hebben die veel mensen en protocols linkt, en die je nu gaat verbinden met technologie die niet veilig is. De vraag hier is hoe bewijs je dat je bent wie je zegt dat je bent? Traditioneel doe je dat via iets dat je weet, zoals je wachtwoord, iets dat je hebt, zoals een smartphone, of iets dat van jou is, zoals je vingerafdruk. Het probleem met het metaverse is dat er zoveel sensoren gaan zijn die op ons letten, dat het systeem je vingerafdrukken zal kennen, je iris, je stem enzovoort. Biometrische authenticatie werkt in zo'n ruimte niet. Hoe bouw je authenticatie in een omgeving die elke millimiter van jou kent? Sociale media zijn momenteel een bron van fraude. Is dat in het metaverse ook zo? Malik: Het gaat het erger maken. Het metaverse is een nieuw medium, eentje dat bovendien heel meeslepend is. Hoe meer media de verschillende zintuigen aanspreekt, hoe verslavender. Denk aan politieke manipulatie via sociale media. Mensen die boos worden van een advertentie, gaan niet de tijd nemen om na te denken. En in het metaverse gaan mensen erg snel afgeleid zijn. Ze zijn niet in de stemming om goed na te denken Kan men zoiets beveiligen? Malik: Ik vermoed dat het probleem zo groot en visibel zal worden dat het mensen ertoe leidt om sociale en politieke actie te nemen, en dat het in wetten wordt gegoten. Een mogelijk pad is de richting uitgaan van rijlessen en examens die we jongeren geven voordat ze een rijbewijs krijgen. Misschien kunnen makers van meeslepende sociale-mediaervaringen een soort training voorzien. Daarbij zou je kunnen leren hoe je rondloopt, maar ook hoe fraude eruit ziet in deze omgeving, en wat voor informatie je best voor jezelf houdt. De realiteit is dat, tenzij ze daartoe gedwongen worden, ik me niet kan inbeelden dat een social-mediaorganisatie geld gaat spenderen om haar producten slimmer en meer verantwoordelijk te maken. Tot nu toe hebben we geleerd dat ze liever een grote massa domme gebruikers hebben die snel misleid zijn. Daarom denk ik dat wetten belangrijk zullen zijn.