Hoe 'dark patterns' u online om de tuin leiden

'Dark patterns' ziet u tegenwoordig overal online. Dit soort psychologische designtrucjes proberen gebruikers te misleiden en hen dingen te laten doen die ze niet willen, zoals een abonnement verlengen of reclame ontvangen. En hoewel dat een ethische lijn overschrijdt, zetten bedrijven zoals Facebook of Microsoft ze gretig in.

© .

In 2016 stond Microsoft onder druk. Hun nieuwe besturingssysteem Windows 10 was net uit, maar bleek niet populair genoeg. Dus besloot het Amerikaanse bedrijf daar wat aan te doen. Gebruikers kregen een pop-up te zien met de vraag of ze hun versie wilden updaten. Maar als ze op het kruisje van die pop-up klikten, installeerde Microsoft alsnog Windows 10 op hun computer. Ze veranderden dus de betekenis van een knop.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis -1 artikelen

Ik registreer mij

Datanews-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Datanews

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee