Een mooi loon, eventueel een bedrijfswagen of elektrische fiets zijn al lang geen unicum meer. Ook (continue) opleidingen zijn vandaag meer regel dan uitzondering in het betere IT-bedrijf. Wat springt er dan nog uit? Data News legde haar oor te luister bij enkele bedrijven en werknemers.
...

Een mooi loon, eventueel een bedrijfswagen of elektrische fiets zijn al lang geen unicum meer. Ook (continue) opleidingen zijn vandaag meer regel dan uitzondering in het betere IT-bedrijf. Wat springt er dan nog uit? Data News legde haar oor te luister bij enkele bedrijven en werknemers. Bij een van de grote consultancyhuizen loont het om als pas afgestudeerde uw cv binnen te brengen. In het verleden kon u zo tickets voor Rock Werchter winnen. Recenter kon u als student tijdens het WK Wielrennen in Leuven op de sponsorstand van Deloitte langskomen om het bedrijf te leren kennen. De consultant gaat echter ook proactief langs bij hogescholen en universiteiten om zichzelf op de radar te zetten. Niet specifiek voor IT'ers, maar wel voor technische medewerkers van de kerncentrale in Doel. Zij krijgen van Engie een retentiepremie van 250 of 500 euro bruto per maand als ze gedurende 36 maanden blijven werken. De kerncentrale is onderhevig aan strenge regels, wat gepaard gaat met lange opleidingen. In combinatie met de nakende sluiting van de kerncentrales in ons land wil het bedrijf op die manier haar technische mensen zo lang mogelijk in dienst houden. Bij webapplicatiebouwer Spatie kunnen mensen een halve dag per week werken aan openbronapplicaties of eigen projecten. Geen bedrijfswagen, maar wel een Vélo-abonnement en een Bose noise cancelling hoofdtelefoon. Bij Odoo geven ze ontwikkelaars een startbonus van tienduizend euro en krijgen ze drie boeken toegestuurd voor hun eerste werkdag. Het bedrijf heeft ook een handleiding 'Survival guide for Odooers' voor nieuwe werknemers. Daarnaast rekruteert het geen managers, alleen de beste van het team wordt teamleader, zo vertelde Odoo-CEO (en ICT Personality of the Year) Fabien Pinckaers aan Data News. Bij de Leuvense data-experten van Dataroots besteden ze tien procent van de inkomsten om hun mensen bij te schaven. Dat gaat over pro-bono projecten, individueel of in groep experimenteren binnen hun vakgebied, en intern kennis delen. De leverancier van netwerkspecialisten heeft voltijds een coach in dienst voor persoonlijke ontwikkeling en welzijn. Niet alleen de klanten krijgen hier phishingmails. Ook de werknemers zelf worden soms in de val gelokt met valse e-mails. Maar wie daar een score van 90 procent haalt, krijgt een eindejaarsbonus van 500 euro. Niet het grote geld, maar wel een incentive om er voor te zorgen dat iedereen in het bedrijf het platform kent en niet te snel zelf slachtoffer zal worden. Bij dit rekruteringsbedrijf hanteren ze onder meer een 'try & hire'-model. Sollicitant en bedrijf kunnen elkaar één jaar lang uitproberen en nadien beslissen of ze verder gaan. Ook wordt een sollicitant soms afgeraden om op een vacature in te gaan, als de rekruteerder vindt dat hij of zij niet past bij het bedrijf, om een mismatch te vermijden.