Guido Lemeire heeft het dus gehaald als CIO of the Year. Maar graag laten we ook de andere genomineerde CIO's nog even aan het woord: wat is voor hen de impact van covid-19 geweest? En hoe zien zij digitale transformatie in deze vreemde periode? De rode draad: eerder gemaakte investeringen die voor digitale fundamenten zorgen en die de coronaschok helpen opvangen.
...

Guido Lemeire heeft het dus gehaald als CIO of the Year. Maar graag laten we ook de andere genomineerde CIO's nog even aan het woord: wat is voor hen de impact van covid-19 geweest? En hoe zien zij digitale transformatie in deze vreemde periode? De rode draad: eerder gemaakte investeringen die voor digitale fundamenten zorgen en die de coronaschok helpen opvangen. "Gelukkig waren we goed voorbereid toen covid-19 toesloeg, met tools voor op afstand werken en schaalbare IT-oplossingen. Daardoor was dit geen probleem meer voor Etex, en het toonde ook echt de waarde van onze Etex IT Journey met de state-of-the-art IT die we al opgebouwd hadden", zegt Dirk Altgassen. "Covid-19 heeft ons natuurlijk wel gedwongen om onze leveringsmodellen te veranderen van bezoeken ter plaatse aan het bedrijf naar een werksituatie op afstand. Dit was wel een uitdaging als je kijkt naar de wereldwijde activiteiten van Etex. Maar zelfs dat hebben we heel goed gedaan met ons zeer toegewijd IT-team. Zo hebben we de meeste van onze geplande projecten zonder problemen en met bijna geen vertragingen opgeleverd." "De pandemie stelde IT ook in staat om het bedrijf en de gebruikers extra te sensibiliseren rond het onderwerp cyberveiligheid, wat vooral bij het werken vanuit huis een belangrijke kwestie is. Hier hebben we samen met het bedrijf de maatregelen verhoogd. We zien ook waardering van de gebruikers voor een groter aantal bewustmakingscampagnes, zoals onze wereldwijde Cyber Security Month campagne in oktober met verschillende extra eLearnings." "Zoals bij alle bedrijven kwam covid-19 als een schok binnen. Mee dankzij onze al lopende digitale transformatie konden we die schok gelukkig wel opvangen. In feite hebben we het merendeel van onze medewerkers praktisch van de ene op de andere dag kunnen laten thuiswerken", legt Yves Dupuy uit. "We hebben inderdaad het geluk dat we al meer dan een jaar voldoende uitgerust zijn om op afstand te kunnen werken. Het elimineren van vaste werkposten en vaste lijnen was al gebeurd. Begin 2019 hebben we laptops en headsets ingezet om voortaan op die manier te bellen en vergaderingen bij te wonen. Covid-19 heeft deze transformatie en de digitalisering van onze procedures verder versneld. In 2020 zagen we onze investering al terugverdiend (toch als je het over collaboration tools hebt), met ons 'WeConnect' -initiatief. Dat levert ons een digitale en moderne werkplek op, een plek waar we overal en altijd kunnen werken en waar iedereen verbonden is." "Toen het coronavirus ons land trof zijn we op een week tijd van 1.500 naar 6.000 remote workers gegaan zonder enige service-onderbreking. Ook onze VPN-uitrol verliep vlekkeloos. Samen met onze outsourcing partner TCS hebben we ongeveer 10.000 Cisco AnyConnect VPN clients uitgerold in twee dagen. Het aantal calls in Microsoft Teams is sindsdien vertienvoudigd en onze organisatie begint stilaan het pad te vinden naar het nieuwe normaal", zegt Guido Lemeire. "Als openbare dienstverlener zijn veel van onze collega's essentiële werkkrachten tijdens de pandemie en dat vindt uiteraard ook zijn weerklank in de manier waarop we de business van NMBS ondersteunen. De MoveSafe app is een goed voorbeeld hiervan. We ontwikkelden in twee maanden tijd een treinbezettingsgraad-app op basis van een bestaande oplossing met een predictief AI-model. Historische data en realtime feedback die we capteren van treinbegeleiders zorgen voor een accuraat zicht op de bezettingsgraad van de trein, zodat onze klanten met een gerust hart aan hun trip kunnen beginnen. De IT-organisatie droeg bij tot de business-continuïteit van de NMBS, en ging zelf onmiddellijk na de lockdown volledig telewerken. Het werken op afstand versnelde de toenadering naar het Target Operating Model waarbij een aantal activiteiten in off-shore worden uitgevoerd en waarbij goed werkende processen cruciaal zijn."