Marktanalisten geraken het maar niet eens over de virtual-realitymarkt. Ze hebben elk een eigen idee over hoe groot die de komende jaren wordt. Volgens IHS Markit zal het geld dat mensen in 2020 spenderen aan vr bijvoorbeeld zo'n 10 miljard euro bedragen. Superdata Research denkt eerder aan 27 miljard euro in hetzelfde jaar. En volgens Juniper Research mogen we ons tegen 2021 aan een vr-industrie verwachten die zo'n 45 miljard euro waard is. Eigenlijk bedoelen ze : we weten het niet. En dat komt omdat er nog heel wat onzekere factoren zijn. Hoe snel de industrie uitbreidt van de strikte videogame- en pornogerelateerde toepassingen van vandaag naar bredere applicaties zoals toerisme, gezondheidszorg en cultuur, bijvoorbeeld. En vooral : aan welke hardware gebruikers hun geld zullen uitgeven. Over de hele lijn kunnen we verwachten dat de prijzen van vandaag de komende jaren nog naar beneden zullen gaan, maar er zijn momenteel grote verschillen in de kostprijs van de verschillende platformen. Vandaar deze vijf rekensommen.
...

Marktanalisten geraken het maar niet eens over de virtual-realitymarkt. Ze hebben elk een eigen idee over hoe groot die de komende jaren wordt. Volgens IHS Markit zal het geld dat mensen in 2020 spenderen aan vr bijvoorbeeld zo'n 10 miljard euro bedragen. Superdata Research denkt eerder aan 27 miljard euro in hetzelfde jaar. En volgens Juniper Research mogen we ons tegen 2021 aan een vr-industrie verwachten die zo'n 45 miljard euro waard is. Eigenlijk bedoelen ze : we weten het niet. En dat komt omdat er nog heel wat onzekere factoren zijn. Hoe snel de industrie uitbreidt van de strikte videogame- en pornogerelateerde toepassingen van vandaag naar bredere applicaties zoals toerisme, gezondheidszorg en cultuur, bijvoorbeeld. En vooral : aan welke hardware gebruikers hun geld zullen uitgeven. Over de hele lijn kunnen we verwachten dat de prijzen van vandaag de komende jaren nog naar beneden zullen gaan, maar er zijn momenteel grote verschillen in de kostprijs van de verschillende platformen. Vandaar deze vijf rekensommen. Bril : ? 80 Minimumprijs platform : ? 430 (Galaxy S6) Samsung was, bijna twee jaar geleden al, de allereerste die met een commercieel verkrijgbaar vr-platform op de proppen kwam. De Gear VR is in essentie een accessoire voor de betere smartphones van de Koreaanse elektronicareus, met technologie van pionier Oculus erin : u hebt er dus een Galaxy S7, S7 Edge, Note5, S6 Edge+, S6 of S6 Edge bij nodig. Handig als u die al had, anders moet u overschakelen en dan komt er een prijs van ? 430 (voor de S6) tot ? 740 (voor de zwaardere S7 Edge) bovenop de verder democratische ? 80 die u moet neertellen voor de Gear VR-bril. De vr-content bestuurt u met knoppen aan de zijkant van het toestel en ingebouwde bewegingssensoren, maar voor echt vloeiende bewegingen is een Bluetooth-gamecontroller nodig. Alles samen een ordentelijke ? 500 dus, maar u krijgt er wel een absolute instapervaring voor : visueel loopt de Gear VR ver achter op wat een PlayStation VR, Oculus Rift of HTC Vive geeft. Bril : ? 80,00 Minimumprijs platform : ? 700,00 (Google Pixel X) Het recentste VR-platform is eerder een upgrade van CardBoard, die kartonnen bril waarmee Google ook al een tweetal jaar een doodeenvoudige, niet-interactieve virtualreality-beleving serveert. Met de Daydream View, die binnenkort verkrijgbaar zal zijn voor zo'n ? 80, krijgen gebruikers die een Google Pixel-smartphone in het ding klikken in essentie een concurrent van de Gear VR op het hoofd. De combinatie van een Pixel en een Daydream View is wat duurder dan Sam-sungs oplossing, maar volgens Google levert het DayDream-platform de betere ervaring wat field of view en beeldlatentie betreft, en er zijn al een aantal videogamemakers die nieuwe titels exclusief voor het platform aan het maken zijn. Bril : ? 400 Minimumprijs platform : ? 300 (PlayStation 4) Essentiële toebehoren : ? 45 (PlayStation Move-controller) ? 60 (PlayStation Camera) Van de 'grote' vr-platformen is PlayStation VR het meest democratisch geprijsde, maar verkijk u niet aan de winkelprijs van de vr-bril alleen. U hebt om te beginnen een PlayStation 4-console nodig om het op te draaien en die heeft vandaag een richtprijs van ? 300. En dan is er de kwestie van besturing. Games en andere toepassingen kunnen in essentie worden bediend met een gewone gamecontroller die bij de PlayStation 4 zit, maar voor accurate 'lichamelijke' bediening binnen de virtuele wereld is een Move-zwaaicontroller van het bedrijf handig. Die kost zo'n ? 45 in de winkel en voor bepaalde games hebt u er twee nodig. En dan is er de PlayStation Camera, die uw bewegingen van buitenaf registreert en u ook weer ? 60 kost. Sony brengt ook een bundel met de PlayStation VR, de camera en twee Move-controllers op de markt voor ? 500. Bril : ? 700 Minimumprijs platform : ? 1.200 (krachtige pc) Vr-pionier Oculus heeft een consumentenversie van zijn vr-bril in de winkels liggen die ? 700 kost, maar er is natuurlijk ook een relatief krachtige pc nodig om het ding op te draaien. Oculus heeft zopas de minimum systeemvereisten voor zo'n pc verlaagd : met een AMD FX4350- of een Nvidia 960-videokaart, en een Intel i3-processor, hebt u al een computer die het boeltje draaiende houdt, maar dan krijgt u wel een visuele minimumervaring : voor de visuele kracht die het ding echt tot zijn recht doet komen mag u het dus bij al die elementen een sportje hoger zoeken. Hoe zwaarder (en dus duurder) de pc, hoe beter de visuele ervaring. Als u geen pc-hobbyist bent die zijn computer onderdeel per onderdeel van een upgrade voorziet, kijkt u dus best eens naar kant-en-klare vr-pc's van merken als Lenovo, HP en Asus. En weet dat de prijs van een vr-klare pc de komende jaren nog een eind zal dalen : fabrikant nVidia lanceerde afgelopen zomer zijn GTX1060-videokaart met een prijs van ? 280, die de prijs van een vr-pc snel naar de ? 700 kan trekken. Ook een gamecontroller (opnieuw ? 50) kan geen kwaad en Oculus brengt binnenkort een eigen stel bewegingscontrollers op de markt. Bril : ? 900 Minimumprijs platform : ? 1.200 (krachtige pc) Het prijzigste vr-platform van het moment is de HTC Vive, met een prijs van ? 900 euro voor het apparaat alleen, en een pc die een tikkeltje krachtiger moet zijn dan degene waarop een Oculus Rift kan worden aangesloten. De zonet genoemde GTX 1060 van nVidia, of een equivalente AMD Radeon RX 480, is onontbeerlijk, en u hebt een Intel i5-processor en 4 gigabyte RAM-geheugen nodig. De prijzen van die onderdelen zullen de komende tijd wellicht ook nog een eind zakken. Bij de aankoop van een Vive weet u ook meteen waar het geld naartoe gaat : het platform is visueel iets krachtiger dan de Oculus Rift, alle essentiële toebehoren (zoals een duo bewegingscontrollers) zitten erbij en het systeem laat u toe om, binnen een bepaalde omtrek, fysiek rond te stappen in de virtuele wereld. Ronald Meeus