Sinds de LaserJet-printer van HP 25 jaar geleden het levenslicht zag, zijn er wereldwijd al meer dan 132 miljoen stuks van verkocht. De nieuwste modellen focussen op het groene thema: het is ooit anders geweest.

HP is niét de uitvinder van de laserprinter – daarvoor moet je eigenlijk bij Xerox zijn – maar slaagde er in 1984 wel in om voor een kleine revolutie op de werkvloer te zorgen. Tot voor de introductie van de ‘LaserJet Classic’ was een laserprinter namelijk synoniem voor een grote en luidruchtige machine die de vergelijking met een koelkast perfect kon doorstaan. De veel compactere LaserJet-printer die op een bureau paste, bracht een zeer aanvaardbare afdruksnelheid van acht pagina’s per minuut en bracht het geluidsniveau terug tot minder dan 55 decibel – wat volgens de marketing van toen “minder dan een normale conversatie” was. Bovendien kreeg de printer het label ‘IBM Compatible’ mee, wat destijds een garantie was dat het toestel ook met de toen sterk opkomende personal computers kon samenwerken.

De introductieprijs bedroeg 3.495 dollar. Drie jaar later werd de opvolger al aan de man gebracht voor 2.495 dollar. In 1994 volgde de allereerste kleurenlaserprinter onder de 500 dollar en in 2004 kostte de kleinste laserprinter van HP nog minder dan 199 dollar.

Printer wordt intelligenter

De printtechnologie zat in de afgelopen 25 jaar duidelijk niet stil en ook de prijserosie deed zijn werk. Voor de komende jaren wil HP vooral werken aan printmanagement en zoekt het extra groene verkoopsargumenten: de Instant-on-technologie bijvoorbeeld, die tot 50 procent minder energie verbruikt en toch 50 procent sneller is dan de traditionele lasertechnologie. Sinds die technologie geïntroduceerd werd, is volgens HP al meer dan 5,25 miljoen ton CO2 uitgespaard: het equivalent van een jaar lang 1,1 miljoen auto’s uit het verkeer halen.

“Maar ook in de bedrijven valt nog veel te verbeteren via printmanagement”, zegt kmo marketingmanager Emea Tatiana Fish. “Meer dan 90 procent van de bedrijven houdt nog steeds niet bij hoeveel geprint wordt. Kan dat wel in crisistijden als deze waarbij ook nog eens de hoeveelheid data alsmaar toeneemt?” Maar ook op technologisch vlak kan de laserprinter nog worden verfijnd. De cartridge wordt bijvoorbeeld alsmaar intelligenter. Zo kan via ingebouwde software in theorie ook het nabestellen van extra toner geautomatiseerd worden. Denk dan aan een scenario waarbij een printer ‘zelf’ toner bestelt wanneer de huidige cartridge bijna leeg is.

[KVDS]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content