Na een bezoek aan de huisarts breng je doorgaans het getuigschrift voor verstrekte hulp - in de volksmond, het doktersbriefje - binnen bij je sociale verzekeringsinstelling om een deel van het betaalde bedrag te recupereren. Sinds 1 juli 2011 kunnen huisartsen onder bepaalde voorwaarden echter ook een derdebetalersregeling hanteren, zoals dat in ziekenhuizen of in de verpleegsector al een gangbare praktijk is. "Het komt er op neer dat je als patiënt dan enkel het remgeld betaalt, en dat de rest van het bedrag achteraf op de rekening van de huisarts gestort wordt", legt Raf Bronselaer, bestuurder bij het Aalsterse thuisverplegingsbedrijf Mederi uit. Bij Mederi zijn zo'n 750 (zelfstandige) verpleegkundigen aangesloten. "In de thuisverpleging gebeurt 99 procent van d...

Na een bezoek aan de huisarts breng je doorgaans het getuigschrift voor verstrekte hulp - in de volksmond, het doktersbriefje - binnen bij je sociale verzekeringsinstelling om een deel van het betaalde bedrag te recupereren. Sinds 1 juli 2011 kunnen huisartsen onder bepaalde voorwaarden echter ook een derdebetalersregeling hanteren, zoals dat in ziekenhuizen of in de verpleegsector al een gangbare praktijk is. "Het komt er op neer dat je als patiënt dan enkel het remgeld betaalt, en dat de rest van het bedrag achteraf op de rekening van de huisarts gestort wordt", legt Raf Bronselaer, bestuurder bij het Aalsterse thuisverplegingsbedrijf Mederi uit. Bij Mederi zijn zo'n 750 (zelfstandige) verpleegkundigen aangesloten. "In de thuisverpleging gebeurt 99 procent van de betalingen al via derdebetalersregeling. Dat zorgt voor heel wat administratie rond de tarificatie, dus daar is aangepaste software voor nodig. Toen de sociale derdebetalersregeling voor huisartsen ingevoerd werd, zagen we meteen dat daarvoor nog geen goede software bestond voor huisartsen. Op dat moment zijn we van start gegaan met Doctar", aldus Bronselaer. Doctar is een tool die alle administratieve processen rond de derdebetalersregeling opvangt. "Broodnodig, want 1/7de van het werk van de huisarts bestaat nu al uit papierwerk", weet Peter Persyn, zelf dokter en gedelegeerd bestuur van Doctar. "Als die administratie grotendeels wegvalt, kan dat ook een groot deel ergernis bij de arts wegnemen waardoor die weer meer tijd heeft voor het medische werk", pikt Herman Moeremans, voorzitter van het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen (SVH) daarop in. Het SVH zette in juli zijn schouders onder het Doctar-project en wil de software mee aan de man brengen onder zijn leden. "Het systeem laat ook meer controle toe", zegt Moeremans. "Zo kan de verzekeringsstatus van patiënten onmiddellijk gecontroleerd worden, maar de software helpt artsen ook in het correct aanrekenen van honoraria", aldus Moeremans. "Heel die complexiteit in de nomenclatuur hebben we samen met E2 Partners en testgebruikers grondig verwerkt", zegt Peter Persyn. De keuze voor softwareontwikkelaar E2 Partners werd al snel vastgelegd na een verkennende ronde bij de stakeholders, de verschillende bestaande tarificatiediensten en softwarebouwers. E2 Partners is een filiaal van de Cronos-groep dat vorig jaar een omzet van zo'n 4 miljoen euro draaide met een 50-tal werknemers. "Vooral de grote betrokkenheid van onze eigen mensen, en de interactie met die van E2 Partners, zie ik als sterke punten", zegt Raf Bronselaer. "Wij concentreren ons op het operationele zodat de klant zich voluit op het strategische kan oriënteren", vertelt projectleider Paul De Wilde, unit manager '2Improve' bij E2 Partners. Van bij de opstart van Doctar zaten functies als de eID-authenticatie van de arts en patiënt op het eHealth-platform en koppeling aan MyCareNet in de scope. "Het was meteen duidelijk dat rond Doctar nationale ambities bestonden, dus moesten we voor een stevige technische onderbouw zorgen. We hebben daarbij voor een hybride projectaanpak gekozen met PMBoK- (Project Management Body of Knowledge, nvdr) en Scrum-projectmethodologie", aldus nog De Wilde. Doctar hoopt nu snel te kunnen opschalen en meer en meer huisartsen en/of groepspraktijken en dokterswachtposten te overtuigen. "Belangrijk daarbij is onze cvba-structuur", zegt Bronselaer. "In tegenstelling tot onze concurrentie brengen wij een coöperatief verhaal waarbij iedere klant verplicht één aandeel neemt in het bedrijf. Op die manier willen we ons stevig verankeren in de sector, maar het wil ook zeggen dat artsen in de winst kunnen delen én betrokken worden in de toekomstplannen. De dokters kunnen met andere woorden mee bepalen of en welke functies nog toegevoegd of veranderd moeten worden in Doctar", besluit Bronselaer. Kristof Van der Stadt