Contactlijsten up-to-date houden is nooit gemakkelijk. Vooral omdat ze de neiging hebben om zich te vermenigvuldigen op verschillende systemen (desktop e-mail, laptop, smart phone directory of sociaal netwerk...). Het jonge bedrijf Pidlog uit Louvain-la-Neuve wil dit probleem oplossen. Hun "ei van Columbus"? Een interactief online adresboek met daarin alle privé- en professionele contacten, waarvan elke fiche up-to-date gehouden wordt door de betrokkene.
...

Contactlijsten up-to-date houden is nooit gemakkelijk. Vooral omdat ze de neiging hebben om zich te vermenigvuldigen op verschillende systemen (desktop e-mail, laptop, smart phone directory of sociaal netwerk...). Het jonge bedrijf Pidlog uit Louvain-la-Neuve wil dit probleem oplossen. Hun "ei van Columbus"? Een interactief online adresboek met daarin alle privé- en professionele contacten, waarvan elke fiche up-to-date gehouden wordt door de betrokkene. "We keren de logica om", legt Pierrick Delhaise, een van de medeoprichters, uit. "In plaats van de contactgegevens van honderden verschillende contacten te moeten beheren, houdt iedereen zijn eigen fiche up-to-date. Via ons platform nodig je al je contacten uit om hun eigen contactgegevens zelf up-to-date te houden. Voor elk gegeven dat in zijn profiel is ingevoerd, bepaalt de gebruiker wie het kan zien. Je kunt zoveel categorieën creëren als je contacttypes hebt: collega's (volgens verschillende "nabijheidsniveaus"), vrienden, familieleden... Elk contact kan geklasseerd worden in een of meer categorieën." De uitnodigingslijsten worden gevormd via de invoer van Gmail-, Yahoo- of Hotmail-adresboeken. Door het gebruik van een wachtwoord kunnen de uitgenodigde contactpersonen hun gegevens valideren en updaten, door ze ook per categorie te organiseren. De gebruiker kan ook LinkedIn-contacten uitnodigen door een csv-bestand te importeren. De downloadbare directory lijst zou zich binnenkort kunnen uitbreiden naar lokale operatoren (Skynet, Scarlet...). Pidlog werd ontwikkeld voor de desktop maar is ook beschikbaar op iPhone en Blackberry (Android volgt in oktober). De eerste versie is gratis en richt zich op het grote publiek. In de herfst komt er een versie voor bedrijven en verenigingen. "De applicatie kan worden aangepast op maat: specifieke kleur, toevoegen van een logo, eigen tekst... Het principe is dat de uitnodigingen gebeuren in naam van het bedrijf zelf en niet van een individu. De branding van de uitnodiging is dus belangrijk. Een bedrijfsaccount kan worden beheerd door meerdere personen, maar volgens een hiërarchie van toegangsrechten: gewoon lezen, versturen van uitnodigingen, wijziging van contacten..." Enkele van de beloofde meer geavanceerde functies zijn: doorgedreven import/exportmogelijkheden (.csv, pdf), api voor uitgevers (voor integratie met Outlook of crm-tools, bijvoorbeeld)... De pro-versie zal beschikbaar zijn in verschillende formules: gratis basisversie ("vooral om vertrouwd te raken met de tool"), uitgebreidere versie tegen betaling (maandelijks abonnement berekend volgens het aantal opgeslagen contacten), 'full feature'-versie (prijsmodel nog nader te bepalen).