Wie vandaag software bouwt, houdt bij het ontwerp van de interface rekening met schermgrootte en toestelcategorie. Wie een touch-toestel gebruikt heeft grotere knoppen nodig, want vingers zijn minder precies dan een muis.
...

Wie vandaag software bouwt, houdt bij het ontwerp van de interface rekening met schermgrootte en toestelcategorie. Wie een touch-toestel gebruikt heeft grotere knoppen nodig, want vingers zijn minder precies dan een muis. Sinds de komst van de hybrides en de '2 in 1'-toestellen, zoals Windows 8-laptops met een touchscreen of Android-tablets met keyboard-dock, is het echter niet meer zo duidelijk wanneer iemand werkt met vinger of met muis. Software kan wel 'touch only'-toestellen detecteren (zoals iOS- of Android-devices), maar spreek je over convertibles en mengvormen, dan wordt het al een pak moeilijker. De Amerikaanse ontwikkelaar Patrick Lauke schreef er een interessant artikel over op de 'Mozilla Hacks'-blog. Zijn conclusie? Leer leven met onzekerheid. "Er zijn ontwikkelaars die naar nieuwe manieren zoeken om na te kunnen gaan wanneer touch of muis gebruikt worden, maar het is beter dat we leren aanvaarden dat we dat niet altijd meer kunnen weten", aldus Lauke. "Werk dus 'input-agnostisch', en zorg er voor dat je toepassingen in alle omstandigheden goed werken." Co-founder en cto van het Gentse softwarebedrijfje Endare (dat onder andere een vergader-app heeft gemaakt voor de iPad) is het daar niet mee eens. "Klanten willen in alle mogelijke situaties zo optimaal mogelijk werken. En als je voor mobiele apps en voor laptop-software dezelfde interface gebruikt zal je toegevingen moeten doen naar de ene of naar de andere kant toe. Waardoor je gebruikservaring sowieso aan kwaliteit inboet." De vergader-app van Endare is momenteel niet voorzien op muis of op stilus. Voorlopig is dat nog niet nodig, omdat de toepassing enkel voor iOS beschikbaar is. "Een volgende stap is Android of Windows 8, of een online versie in html5. Maar als er een webapp of een Windows 8-versie komt, dan moeten we er alleszins voor zorgen dat de interface ten alle tijde is afgestemd op de invoermethode." "Uiteraard bemoeilijkt dat de zaken", klinkt het nog. "Het is vaak al moeilijk om verschillende Android-tablets te kunnen ondersteunen, met hun uiteenlopende schermgroottes en afwijkende Android-versies. Laat staan dat je zo maar je klassieke Android-app beschikbaar zou gaan maken voor hybriden." Tom Klaasen van 10to1 denkt meer in de richting van Lauke. "Ik geloof niet in apps die je op een andere modus zet naargelang het gebruik van touch of muis. Sterke applicaties moeten in alle omstandigheden goed werken. Naargelang de app kan je wel wat meer focussen op muis of op touch. Bij bureau-toepassingen kies je allicht meer voor de muis, en bij apps voor mobiele toepassingen spits je je vooral toe op de touch-mogelijkheden. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten." De zaakvoerder van de Antwerpse webbouwer geeft wel toe dat de komst van Windows 8 voor een nieuw paradigma gezorgd heeft, en dat het moeilijker is om apps te bouwen die én touch enabled zijn én met een muis kunnen gebruikt worden. "We maken een leerproces door", klinkt het nog. "Maar straks hebben we dat soort van interfaces óók onder de knie. In elk geval moeten we onze apps al helemaal anders maken dan enkele jaren geleden." Dat de oefening niet gemakkelijk is, blijkt uit het voorbeeld van Microsoft zelf. "Dat bedrijf heeft zich het touch-muis paradigma zelf nog niet helemaal eigen gemaakt", glimlacht Klaasen. "Dat merk je aan de inconsequenties in Windows 8." "Neem nu de standaard weer-applicatie. Dat is een touch-toepassing waarbij je toch je muis moet gebruiken om de velden voor het ingeven van de uren van de dag aan te kunnen klikken. Als zelfs Redmond het nog niet goed weet, dan mag je er van uit gaan dat ook kleine softwareontwikkelaars nog met vragen zitten." In elk geval houden app-bouwers er maar beter rekening mee dat touch-detectie niet langer volstaat, en dat je er niet zo maar automatisch mag van uitgaan dat een gebruiker enkel een vinger gebruikt. Voor ontwikkelaars die geen genoegen nemen met een interface die in alle omstandigheden goed werkt, is er trouwens een interessant lichtpuntje. Microsoft heeft immers een nieuwe technische standaard ('pointer events') ingediend bij het World Wide Web Consortium (W3C). De standaard kan detecteren of er een muis, een vinger of een stilus gebruikt wordt bij het invoeren van gegevens. Dat is niet onbelangrijk, want de meeste browsers gaan er nog van uit dat elke input met een muis gebeurt, zelfs wanneer er een mobiele browser wordt ingeschakeld. De nieuwe spec moet daar verandering in brengen, en kan er op termijn voor zorgen dat er geen aparte code meer nodig is per invoermethode. Frederik Tibau