Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Voor ruim 7.000 klanten en partners ontvouwde IBM op de jongste Lotusphere gebruikersconferentie in Orlando een waaier van nieuwe en verbeterde producten die allemaal draaien rond het centrale thema van collaboration – nieuwe samenwerkingsvormen binnen en buiten een onderneming. Met aandacht voor de kmo.

Centraal in het collaboratie-plaatje blijven natuurlijk Lotus Notes en Domino. Amper zes maand na de introductie van Notes 8 komt in februari al versie 8.01, met updates die vooral webgericht zullen zijn. Een daarvan is My Widgets waarmee je informatie van het web kan halen door gewoon ergens op een woord in een tekst of e-mail te klikken, dankzij een nieuwe technologie, Live Text, die patronen en woorden in een tekst kan herkennen en ze associëren met bepaalde widgets. En versie 8.01 zal ook voor het eerst een Macintosh-client ondersteunen. Versie 8.5, die later dit jaar uitkomt, zal vooral vernieuwingen aan de Domino-kant bevatten, zoals verbeterd identity management, een sterkere webapplicatie-omgeving, en ook ondersteuning voor Ubuntu Linux. Een nieuwe versie van Lotus Domino Designer zal het mogelijk maken technieken als Ajax, style sheets, of rss-feeds te gebruiken en ook mashups te creëren van Notes documenten, Webservices en relationele gegevens.

Tegen het midden van het jaar introduceert IBM ook Lotus Protector for Mail Security, een nieuwe security appliance gebaseerd op de Proventia-technologie van Internet Security Systems dat eind 2006 door IBM werd overgenomen. Dit systeem moet de bestaande beveiliging van Notes en Domino versterken met anti-virus, anti-spam en encryptie in het hele e-mailtraject. IBM rekent hier op het leger van Lotus VAR’s om dit product in de markt te zetten.

Unified Communications and Collaboration

Tien jaar nadat Sametime voor het eerst zijn opwachting maakte op een Lotusphere, krijgt het product nu echt waar het recht op heeft: een centrale plaats in de Unified Communications and Collaboration (UCC) strategie van IBM. Volgens Bruce Morse, vice-president Unified Communications bij IBM Lotus, zouden er momenteel meer dan 100 miljoen gebruikers van Sametime zijn (20 miljoen stand alone en zo’n 80 miljoen die het product gebundeld met Notes kregen). Waar Sametime vroeger vooral een instant messaging- en webconferencingsysteem was, wordt het nu uitgebreid tot een volwaardige UCC-oplossing. Zo komt in de komende maanden Lotus Sametime Advanced op de markt, een suite van tools waarmee je communities kan aanspreken om in real-time informatie op te vragen en ervaringen uit te wisselen met groepen van mensen die je misschien nog niet kent – en op die manier creëer je weer nieuwe communities en contacten.

Later op het jaar komt daar nog Lotus Sametime Unified Telephony bij, een product dat ondermeer de integratie van telefoonsystemen van verschillende leveranciers moet vergemakkelijken en tegelijkertijd ook gebruikers in staat moet stellen telefoongesprekken te beheren vanuit Sametime via rule-based call routing op basis van bijvoorbeeld je status (online, in vergadering, aan de telefoon) of je locatie (thuis, onderweg met gsm, enz.). In het kader van zijn UCC-strategie heeft IBM ook nieuwe partnerships aangekondigd met Cisco, Nortel, Ericsson en NEC die Sametime gaan verkopen en integreren.

Voer voor kmo’s

Zoals vele van zijn concurrenten is IBM zich plots bewust geworden van de enorme kmo-markt die voor het grijpen ligt, en dus kondigde het op Lotusphere Lotus Foundations aan, een nieuwe familie hardware/software servers bedoeld voor bedrijven met 5 tot 500 werknemers. De systemen zullen gebaseerd zijn op technologie van Net Integration Technologies, het Canadese bedrijf dat door IBM overgenomen wordt en dat vooral naam verworven heeft met Nitix, een op Linux-gebaseerde oplossing die als een belangrijke concurrent voor Microsofts Small Business Server beschouwd wordt. De eerste versie zal uitgerust zijn met het Lotus Domino mail- en collaboratie-platform, file management, directory services, firewall, back-up en recovery, en kantoorsoftware. Het is de bedoeling dat alles geïnstalleerd wordt door systeemintegratoren en ISV’s en dat de kmo er dan geen omkijken meer naar heeft.

In datzelfde kader kondigde Lotus general manager Mike Rhodin ook de bèta aan van ‘Bluehouse’, een eerste software-as-a-service (SaaS) aanbod van IBM met on-demand collaboratie voor kmo’s. Het wordt een suite van collaboratiediensten die kmo’s in staat moeten stellen samen te werken door contacten, bestanden, en projectactiviteiten uit te wisselen en met elkaar te communiceren via chat en Webmeetings. “Onze overname van WebDialog vorig jaar moet in dat licht gezien worden als een eerste stap in de SaaS-richting”, zegt Rhodin. “Maar we storten ons niet halsoverkop in dit avontuur, we beseffen beter dan wie ook dat het SaaS-model nog niet vastligt, de markt is nog volop in beweging. Er wordt veel geld geïnvesteerd in SaaS, maar of er ook geld mee te verdienen valt, blijft nog af te wachten. Eén ding is zeker: onderzoek wijst uit dat collaboratie dit jaar een topprioriteit wordt voor ceo’s van grote èn kleine ondernemingen, en dat is koren op de molen van IBM Lotus.”

IBM en SAP maakten op de conferentie ook een joint venture bekend voor de ontwikkeling van ‘Atlantic’, een plug-in voor SAP die gebruikers vanuit hun vertrouwde Lotus Notes-omgeving rechtstreeks toegang moet verlenen tot gegevens en processen van SAP. Het product zou in het vierde kwartaal van dit jaar beschikbaar komen. z

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content